Gå til innhold

Er kjærestens barn utakknemlige eller har de rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten har vært alenepappa for sine to uker de siste 7 årene. Barnas mor ser dem kun annenhver helg, hun er ufør og ikke istand til å følge opp barna på grunn av de lidelsene hun har. 

Jeg synes kjæresten er en fantastisk pappa! Han stiller opp og gjør fantastisk jobb som far. Han er tilstede på hvert foreldremøte, fotballkamp, dugnad og mer til. Men ungene hans er svært misfornøyde med han fordi de aldri har vært på ferie i utlandet eller her i Norge. Kjæresten jobber lite, og bruker mye av tiden på sin hobby. Han tjener langt mindre enn snittet. Så barna lever på ett eksistens minimum, dvs kun nedarvede klær og utsyr, de spiser den billigste first price maten og drar kun på teltturer og skogsturer. Barna på 12 og 9 har aldri sittet i fly, de har aldri bodd på hotell eller vært i utlandet. De har heller ikke vært i fornøyelsespark, dyreparken eller lignende. Nå er barna kjempesure på faren sin og sier han er en dårlig far. 

Men jeg greier ikke helt bestemme meg for hvem som har rett her? Han eller barna? Eldste barnet hans sa til faren at han må skaffe seg en skikkelig jobb, slik at de også kan få råd til helt normale ting som ny sykkel og en normal ferie. 

Hva tenker dere her? 

Anonymkode: 9ea67...925

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjæresten har vært alenepappa for sine to uker de siste 7 årene. Barnas mor ser dem kun annenhver helg, hun er ufør og ikke istand til å følge opp barna på grunn av de lidelsene hun har. 

Jeg synes kjæresten er en fantastisk pappa! Han stiller opp og gjør fantastisk jobb som far. Han er tilstede på hvert foreldremøte, fotballkamp, dugnad og mer til. Men ungene hans er svært misfornøyde med han fordi de aldri har vært på ferie i utlandet eller her i Norge. Kjæresten jobber lite, og bruker mye av tiden på sin hobby. Han tjener langt mindre enn snittet. Så barna lever på ett eksistens minimum, dvs kun nedarvede klær og utsyr, de spiser den billigste first price maten og drar kun på teltturer og skogsturer. Barna på 12 og 9 har aldri sittet i fly, de har aldri bodd på hotell eller vært i utlandet. De har heller ikke vært i fornøyelsespark, dyreparken eller lignende. Nå er barna kjempesure på faren sin og sier han er en dårlig far. 

Men jeg greier ikke helt bestemme meg for hvem som har rett her? Han eller barna? Eldste barnet hans sa til faren at han må skaffe seg en skikkelig jobb, slik at de også kan få råd til helt normale ting som ny sykkel og en normal ferie. 

Hva tenker dere her? 

To unger, ikke uker. 

Skrevet

Det er veldig viktig for far å drive med hobbyen sin. Men er det mulig å kutte litt ned i perioder og jobbe mer, for å spare til å reise til dyreparken, badeland, Legoland eller noe annet gøy for barna en gang i blant? 

Anonymkode: ea705...676

• Liker 33
Skrevet

Barna trenger opplevelser. 

Anonymkode: ea705...676

• Liker 32
Skrevet

Syntes det er rart barna nevner sykkel og ferie dersom de går med stygge klær og spiser dårlig mat. 

Anonymkode: 7e8e6...4a6

• Liker 9
Skrevet

Han jobber lite for å kunne styre på med hobbyen sin? Og barna får lide for det? 
Ja det syns jeg er elendig gjort. 
Det er ikke sånn det fungerer.

Skrevet

Syns ikke han faller under kriteriene for dårlig far nei. Selv om det er en selvfølge han gjør de tingene du lister opp han gjør. Og hvilken unge er ikke misfornøyd med opphavet til tider. Men syns han skal ta deres mening alvorlig og jobbe litt mer og spare til noe gøy for alle sammen og ikke bare gøy til ham selv. Men ser ikke det på som å være dårlig far å ikke dra på tur med fly f.eks. 

Anonymkode: 50ac3...eb5

• Liker 24
Skrevet

Hvorfor jobber han lite? Hvorfor er hobbyen viktigere enn å forsørge familien sin? Hva er denne hobbyen?

Synes ikke man trenger sydenferie, hotell eller fornøyelsesparker i fleng. Men noen opplevelser bør man kunne gi barna sine. Jeg synes barna har mye rett i det de sier. Jeg skjønner godt de vil ha sykler og dra på en ferie av og til.

Dette er nå små ting, etter hvert som barna blir større blir utfordringene større mtp sosiale forskjeller. Dette er noe han enkelt kan gjøre noe med, såpass burde en god far unne barna sine.

Anonymkode: a118e...e6c

• Liker 44
Skrevet

Når han prioriterer hobbyen sin fremfor å høre på barnas ønsker, er han ikke en god far. Da setter han sine egne behov foran barnas.

Det er ikke urimelige ønsker barna har heller, men ønsker som de fleste barn får oppleve i løpet av barndommen. Klart det er morro å dra på skogstur, men når alle de andre barna i klassen har vært på Tusenfryd, Dyreparken eller andre fornøyelsesparker, blir man ganske ensom i å ha en slik oppvekst. At det ikke er rom for å kjøpe en ny sykkel eller et nytt klesplagg, fordi pappa ikke vil jobbe mer, mener jeg er dårlig prioritering av far. Det hadde vært noe helt annet hvis det var sykdom i bildet hos far, men her er far tydeligvis arbeidsfør, og da blir dette bare feil.

• Liker 42
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Dersom faren ikke hadde mulighet til å gi dem mer, synes jeg ikke ungene kunne klaga. Men dersom han faktisk har mulighet til å jobbe mer og tjene mer, men nedprioriterer det pga sin egen hobby, kan jeg forstå barna, ja.

Skrevet

En forelder som prioriterer hobby fremfor jobb, er intet annet enn et dårlig forbilde!

Jeg skjønner godt at barna klager, for de ser jo at muligheten for bedre økonomi er der, men faren gidder ikke.

Denne fyren hadde jeg faktisk droppet!

Anonymkode: 73517...167

• Liker 35
Skrevet

Jeg er enig med barna. Han nedprioriterer barnets levestandard og opplevelser pga sin hobby. Som foreldre så skal man sørge for å gi barna det beste. Hvordan er han en god far hvis han velger å sette seg selv første istedenfor barnet? 

• Liker 32
Skrevet

Hva slags hobby er dette? Men enig med barna, synes faren høres tafatt ut. 

• Liker 14
Skrevet

Barna har rett. Altså å dra på ferie er ingen menneskerett men han burde nå i det minste klare å få med seg barna til en dyrepark eller no... Tragisk at eldste barnet er såpass voksen at hen sier til far at han må få seg en skikkelig jobb med skikkelig inntekt... Det skal ikke være barnas oppgave å realitetsorientere voksne folk.

• Liker 30
Skrevet

Han er ingen fantastisk pappa, han er en helt vanlig far med dårlige prioriteringer spør du meg. Ingen foreldre er fantastiske fordi de deltar på foreldremøter og dugnader, det skulle da virkelig bare mangle. Hadde grunnen til den dårlige økonomien vært at han ikke maktet å tjene mer, og det var umulig for ham å omprioritere tid eller penger, så hadde barna allikevel hatt lov til å ikke være direkte takknemlige for situasjonen som du beskriver "som et eksistensminimum" og ikke normal. Slik beskriver du deres situasjon veldig rart, for siden grunnen er at han ikke har en (skikkelig) jobb der han tjener godt er at han prioriterer en hobby, så sier det seg selv at barna ikke står i høysetet. Han burde da sørge for at fritidsaktivitetene til barna er slike at de kommer seg til tusenfryd en gang i året, at de benytter slike rabatt/billig-dager på kino, slalombakker, klartrepark, svømmehall, gratisturer med danskebåt osv, slik ressurssterke-men-økonomisk-svake (eller forbruksbevisste) gjør for å gi barna opplevelser alle andre får. 

Er du egentlig en annen som ser på dette og reagerer på at han selv eller kjæresten hans omtaler ham som fantastisk? 

Anonymkode: b886f...b80

• Liker 41
Skrevet

Far får heller prioritere hobby når barna er blitt voksen. Nå må han prioritere barna, og sette egne behov som går utover barna på vent. 

Her har barna rett, og jeg syns det sier litt om fars foreldrekompetanse når det er barna som må fortelle far at han må få seg skikkelig jobb.

Anonymkode: e6c21...f6a

• Liker 21
Skrevet

Enig med barna. Å ha tid og råd til egen hobby ser jeg på som luksus når man ha mindreårige barn, i hvert fall på et slikt nivå. Hadde han tjent penger på hobbyen hadde det vært mer forståelig. Det «normale» er at man bruker ressurser på at barna skal få delta på aktiviteter. Mor og far kan plukke frem hobbyene sine når barna ikke krever like mye lenger. 
Synes rett og slett man er litt umoden dersom man ikke skjønner såpass. 12 åringen forstår jo tydeligvis mer enn faren i dette tilfellet.

Anonymkode: e2d16...693

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...