Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage - vil dere helst at barna skal sove i løpet av dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten en på straks to år. Har det siste 3/4 året, ca, sovet omtrent en gang pr dag.

Nå er vi jo i barnehagen, og har vært det et år, og der soves det også en gang om dagen, innimellom. Ofte kan det bare bli en times avslapning i vogna, hvor det skravles og synges litt. Vi som foreldre har alltid sagt at barnet og de ansatte selv kan styre denne sovingen, og at de ansatte ikke skal føle at barnet må sove da og da, og må vekkes for å ikke sove for lenge osv. Soves det så soves det, og la det bare soves til det våknes igjen.

De gangene jeg leverer, så har vi bedre tid på morgenen, og ungen får sove til den våkner selv, alt mellom 6:30 og 8, og så drar vi når vi er klare. Er gjerne i barnehagen senest 9 uansett.

Og det har blitt påpekt at siden barnet sover litt lenger innimellom, så kan det være derfor det ikke soves i barnehagen. Og for min del er ikke dette noe problem, og heller ikke for barnets del, som allikevel er blid og fornøyd. Men jeg synes det er vanskelig å skjønne på tonefallet den ansatte sier dette med om det bare er en observasjon eller om det er en litt bebreidende tanke bak det?

Har dere som jobber med disse små noen innvendinger på dette?

Anonymkode: 1699d...f04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vil helst at de sover. Dagens avbrekk for oss

Anonymkode: bf233...3d4

Skrevet

Jeg tenker at det høres slitsomt ut for de ansatte om barnet ditt er helt uforutsigbart i sovemønsteret. Da blir det veldig vanskelig å planlegge dagen for de ansatte. De fleste barnehager har sovevakter, altså en som står og passer på dem som sover. Da er det veldig upraktisk om barnet ditt plutselig skal sove til et helt annet tidspunkt enn de andre barna. Og vanskelig å skulle legge barnet ditt om de er midt i en aktivitet med de andre barna. 

Her sover noen, andre sover ikke, men de som sover, legges samtidig, og står opp til ulike tidspunkt avhengig av hvor mye søvn de trenger. 

Forutsigbarhet og rutiner er gull, både for barna og de voksne. 

Anonymkode: ae439...4fa

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?! 

Om barnet ikke vil sove så blir det mye mer strev for oss, om det SKAL soves. 
Det beste for meg er når foreldrene sier at vi kan se det an selv. Da vet vi at om ungen er trøtt kan hen sove, om hen ikke er trøtt så trenger hen ikke sove. 

Skrevet

Ser at jeg ordla meg litt dumt her 🙂

Barnet mitt legges alltid sammen med de andre, men det er ikke alltid det soves. Så barnet er i vogna samtidig som de andre, men kan gjerne ligge og tralle i stedet for å sove.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg ordla meg litt dumt her 🙂

Barnet mitt legges alltid sammen med de andre, men det er ikke alltid det soves. Så barnet er i vogna samtidig som de andre, men kan gjerne ligge og tralle i stedet for å sove.

Da får hen jo litt hvile bare av å ligge der.... er ofte at det bare trenger en liten pause og så opp igjen. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll.

Har barnet behov for søvn, vil vi at det skal sove. Hvis et utslitt barn ikke får søvn fungerer ikke barnet skikkelig i lek, spiser ikke etc

Anonymkode: d7f82...ef8

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en liten en på straks to år. Har det siste 3/4 året, ca, sovet omtrent en gang pr dag.

Nå er vi jo i barnehagen, og har vært det et år, og der soves det også en gang om dagen, innimellom. Ofte kan det bare bli en times avslapning i vogna, hvor det skravles og synges litt. Vi som foreldre har alltid sagt at barnet og de ansatte selv kan styre denne sovingen, og at de ansatte ikke skal føle at barnet må sove da og da, og må vekkes for å ikke sove for lenge osv. Soves det så soves det, og la det bare soves til det våknes igjen.

De gangene jeg leverer, så har vi bedre tid på morgenen, og ungen får sove til den våkner selv, alt mellom 6:30 og 8, og så drar vi når vi er klare. Er gjerne i barnehagen senest 9 uansett.

Og det har blitt påpekt at siden barnet sover litt lenger innimellom, så kan det være derfor det ikke soves i barnehagen. Og for min del er ikke dette noe problem, og heller ikke for barnets del, som allikevel er blid og fornøyd. Men jeg synes det er vanskelig å skjønne på tonefallet den ansatte sier dette med om det bare er en observasjon eller om det er en litt bebreidende tanke bak det?

Har dere som jobber med disse små noen innvendinger på dette?

Høres ut som barnet er i en overgangsfase der dagsøvnen gradvis kan kuttes ut. Syns det høres ut som en grei løsning at ansatte får bestemme om han skal sove. Vi ser fort om et barn trenger å sove. 

Anonymkode: dfb75...f87

• Liker 5
Skrevet

Her får også barnehagen se ann 2 åringen. Dette er en overgang, hvor hun er på vei til å slutte med dagsovingen. Det fungerer bra for oss og for barnehagen. Sovet hun til 8 eller lenger hjemme, sover hun sjeldent i barnehagen. 

Men har ikke opplevd at barnehagen absolutt vil at hun skal sove da. Det er helt greit å ikke sove også 😊

Anonymkode: 33783...b14

• Liker 3
Skrevet

Der mitt barn gikk, ønsket de nok det for de ble sure når mitt barn sluttet å sove.

Anonymkode: d77a9...1d7

Skrevet

Vårt barn sluttet å sovne i barnehagen på samme alder. Det var på samme måte her, jeg var hjemme i permisjon, og trengte ikke å vekke henne på morgenen, og hun sov lenger og vi leverte senere. Jeg spurte om barnehagepersonalet syntes jeg skulle vekke henne tidligere for å få inn dagduppen, og da sa de nei, det så ut som hun klarte barnehagedagen fint uten dupp så det var ikke nødvendig. Hun er sammen med noen av barna på stor avdeling mens de andre på hennes avdeling sover. 

Anonymkode: e753b...c53

• Liker 1
Skrevet

Vår barnehage så det an da vi var i overgangsfasen mellom dupp/ikke dupp. Han ble noen ganger lagt, og så tatt opp igjen etter 20-30 min om han ikke hadde sovnet. Andre ganger ble han ikke lagt i det hele tatt. Atter andre ganger ble han lagt, og sovnet fort. Jeg tror de fort ble flinke til å lese barnet vårt, om han hadde behov for en hvil eller ikke. Vi hadde nemlig en periode fra påske til sommerferien i fjor, der han sov mellom 1 og 3 dager i uken. Han hadde ikke behov for å hvile hver dag, men ble fryktelig trøtt om han måtte ha fulle dager uten hvil hver dag.

Ser det som et stort pluss at de var så fleksible! At barnehagen trenger rutiner, skjønner jeg, men ser ikke helt at det gir grunnlag for å «tvinge» ungen til å tilbringe tid i vogna dersom han er våken og uthvilt, og heller vil leke med de andre barna som er våkne den dagen.

Anonymkode: f3a69...312

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker; jøss for en forelder du er, som faktisk ikke stresser med søvnrutiner, lar barnet og barnehagen finne ut hva som fungerer og stoler på barnehagen. Du høres så trygg ut! 

Personlig bryr jeg meg ikke om barna sover eller ei, så lenge det tas hensyn til barnets behov. Behøver ikke barnet å sove hver dag, så kan man jo i en overgangsfase avtale at barnet tas opp om han ikke er sovnet på 20-30 minutter ☺️ 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det høres slitsomt ut for de ansatte om barnet ditt er helt uforutsigbart i sovemønsteret. Da blir det veldig vanskelig å planlegge dagen for de ansatte. De fleste barnehager har sovevakter, altså en som står og passer på dem som sover. Da er det veldig upraktisk om barnet ditt plutselig skal sove til et helt annet tidspunkt enn de andre barna. Og vanskelig å skulle legge barnet ditt om de er midt i en aktivitet med de andre barna. 

Her sover noen, andre sover ikke, men de som sover, legges samtidig, og står opp til ulike tidspunkt avhengig av hvor mye søvn de trenger. 

Forutsigbarhet og rutiner er gull, både for barna og de voksne. 

Anonymkode: ae439...4fa

Den «problemstillingen» du skisserer kjenner jeg meg faktisk ikke igjen i 🤷🏻‍♀️ 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Pinkpashion skrev:

Jeg tenker; jøss for en forelder du er, som faktisk ikke stresser med søvnrutiner, lar barnet og barnehagen finne ut hva som fungerer og stoler på barnehagen. Du høres så trygg ut! 

Personlig bryr jeg meg ikke om barna sover eller ei, så lenge det tas hensyn til barnets behov. Behøver ikke barnet å sove hver dag, så kan man jo i en overgangsfase avtale at barnet tas opp om han ikke er sovnet på 20-30 minutter ☺️ 

Takk! Det var veldig hyggelig å høre. 😊

Vi har nok vært veldig heldige med barnets søvn og rutiner, for alt har falt seg veldig naturlig fra starten av, og har sovet fint nesten fra nyfødt. Kan være derfor jeg ikke ser behovet for å stresse med rutinene i barnehagen heller, bedre at de som tilbringer alle disse timene med barna kan se det litt an selv. 🙂

Kan som sagt ligge og bare slappe av og pludre en stund, og så lenge det er ok for de ansatte, så er det helt fint for meg også!

• Liker 1
Skrevet

At de sover hvis de trenger det, eller er våkne om de ikke trenger å sove på dagen. Det de har behov for rett og slett :)

• Liker 1
Skrevet

Det er barnets behov for hvile eller søvn som avgjør det. Vi har ikke noe mer eller mindre stress om barnet sover eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Det eneste som plager meg er foreldre som blir sur når ungen sovner i barnehagen. Sovner på huska, i sandkassen, ved ettermiddagsmåltidet, på fanget... likevel blir foreldrene sure fordi vi har "latt ungen sovne" 🤷‍♀️

Anonymkode: ad5d0...6db

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror alle ansatte i barnehager rundt om bare ønsker det beste for barna. Vi kan bli frustrert når foreldrene mener at barna skal slutte å sove, men vi ser et tydelig behov. Da prøver vi selvsagt å ha en åpen dialog og et godt samarbeid. Men vi ønsker ikke å legge barn som egentlig ikke har behov for å sove. Det er også helt greit for oss å se det an fra dag til dag, etter dagsform. 

Når du observerte ansatt med et utydelig tonefall kan jeg se for meg en saklig forklaring. Sannsynligvis ikke negative baktanker fra den ansatte, men heller at den umiddelbart tolker og seg for seg hva det har å si for den praktiske gjennomføringen av dagen (eksempelvis: kanskje barnet da kan få male midt på dagen når hen ikke skal sove) eller liknende 😊 Det viktigste er bare at vi får beskjed om nattesøvnen, både kvalitet og lengde, og når barnet sto opp. 

Anonymkode: cc888...115

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror alle ansatte i barnehager rundt om bare ønsker det beste for barna. Vi kan bli frustrert når foreldrene mener at barna skal slutte å sove, men vi ser et tydelig behov. Da prøver vi selvsagt å ha en åpen dialog og et godt samarbeid. Men vi ønsker ikke å legge barn som egentlig ikke har behov for å sove. Det er også helt greit for oss å se det an fra dag til dag, etter dagsform. 

Når du observerte ansatt med et utydelig tonefall kan jeg se for meg en saklig forklaring. Sannsynligvis ikke negative baktanker fra den ansatte, men heller at den umiddelbart tolker og seg for seg hva det har å si for den praktiske gjennomføringen av dagen (eksempelvis: kanskje barnet da kan få male midt på dagen når hen ikke skal sove) eller liknende 😊 Det viktigste er bare at vi får beskjed om nattesøvnen, både kvalitet og lengde, og når barnet sto opp. 

Anonymkode: cc888...115

Det finnes definitivt ansatte som vil at barna skal sove !

Anonymkode: d77a9...1d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...