Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fungerer vaskemaskin og tørketrommel i ett like bra som om man kjøper de hver for seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vil nok tro at det er en grunn til å ha de hver for seg.. En kombiløsning vil nok aldri bli like bra.. så har du plass....

Skrevet

Nei.

Største minuset er at maskinene kan vaske større mengde tøy enn de kan tørke og da må du dele opp vaska over 2 tørkinger.

Dessuten er det mye av dårlig kvalitet der ute og har du plass, mulighet og råd så invester i to hver for seg :)

Skrevet

Anbefales ikke.

Dessuten får du gjerne vaskemaskin og tørketrommel separat til nesten samme pris. Settes de oppå hverandre, så tar det ikke større plass på gulvet heller.

Skrevet

Hei

Vi har kjøpt en slik kombimaskin til sommerhuset vårt.

Den har noen ulemper - som har vært nevnt over:

- Den kan vaske 5kg tøy, men bare tørke 4kg. Så det vil si at du må ta ut litt av vasken dersom du vasker full maskin og alt skal tørkes i trommel (eller du bare setter på 4 kg :))

- Det vil være noe mer slitasje på tøyet dersom du bruker tørketrommelen. Dette fordi det er hull i trommelen (pga vannet) - i ordinære tørketromler er det glatt trommel.

Ang pris, så kan ikke jeg se at jeg skulle ha fått både vaskemaskin og tørketrommel til samme prisen. Vår maskin kostet ca 5000,-kr. Så få vaskemaskiner til under den prisen, og ingen tørketromler. (dette var i NordNorge da. Kanskje noen tilbud sørpå er bedre)

Fordel med produktet er jo ganske åpenbart: Den er enormt plassbesbarende. I sommerhuset vårt har vi et meget lite bad. Ja, jeg kunne hatt en tørketrommel oppå vaskemaskinen og slik spart gulvplass. Men med kombimaskinen har jeg nå plass til hylle ovenfor i stedetfor. Hardt tiltrengt oppbevaringsplass :)

Brukte maskinen endel når vi var hjemme i sommer, og er godt fornøyd med den. Den er enkel i bruk, og det var ganske deilig å ta ut tørt tøy etter endt "vask" når jeg ikke hadde tid å lufttørke (med mange gjester og badetemperaturer gikk det noen håndduker i sommer)

Min personlige konklusjon er derfor at i et aktivt hjem, der det vaskes mye og ofte klær er kanskje ikke dette en optimal maskin, men der plassbesparelse er viktig, og du kanskje ikke vasker, eller i hvertfall ikke tørker så ofte, er det ypperlig med en kombimaskin. Og prisen er ikke å forakte heller.

Gjest bankboks
Skrevet

Ang det med pris.. Vi kjøpte vaskemaskin + trommel (to enhenter) for ca 5600 kr! (og de ekstra hundrelappene er de definitivt verd!!!)

Skrevet (endret)
Ang det med pris.. Vi kjøpte vaskemaskin + trommel (to enhenter) for ca 5600 kr! (og de ekstra hundrelappene er de definitivt verd!!!)

Var det "listepris" eller et tilbud dere fikk fra selger fordi dere skulle kjøpe begge? Og hvilket merke var det snakk om? Det har ofte stor betydning for prisen om det er et kjennt kvalitets merke eller et mer ukjennt billig-merke...

Da jeg sammenlignet i butikken så jeg kun på hva varene var priset med, jeg forsøkte ikke å prute mer med selgeren (jeg hater å prute)

5600,- for vask og tørk er ok det ja. Men nå vurderte jeg ikke kombimaskinen ut fra prisen alene. Det plassmessige veide tyngre i vårt tilfelle :-)

Endret av smilepia
Gjest Gjest
Skrevet

Prisen var tilbudsvarer (i hver sin butikk på to ulike tidspunkter) Begge er zanussi og har fungert som en drøm nå i over 2 år :)

(mamma har samme trommel og betalte "listepris" 3700 for bare trommelen)

Jeg skjønner bare ikke at folk finner på å kjøpe ting som el-varer til "listepris", det er jo salg kjempeofte.

Plassbehovet skjønner jeg kun dersom det ikke er høyt nok til å sette de oppå hverandre. Er det plass til å sette de oppå hverandre synes jeg definitivt at det å ha de som to enheter er verd å ofre evt oppbevaringsskap over vaskemaskinen for. Skap kan man jo sette et annet sted også.. Og vi har oppbevaringskurver oppå trommelen igjen..

Skrevet

Problemet her er plass.. kan ikke sette to enheter oppå hverandre og har ingen skap jeg kan flytte (har heller ikke noe sted jeg kunne flyttet et eventuelt skap - bor i liten leilighet)

Vi kommer sansynligvis til å få oss et større sted i løpet av neste år så får vel vente med tørketrommel til da - er ikke krise akkurat, hadde bare vært fryktelig praktisk.

Skrevet
Plassbehovet skjønner jeg kun dersom det ikke er høyt nok til å sette de oppå hverandre. Er det plass til å sette de oppå hverandre synes jeg definitivt at det å ha de som to enheter er verd å ofre evt oppbevaringsskap over vaskemaskinen for. Skap kan man jo sette et annet sted også.. Og vi har oppbevaringskurver oppå trommelen igjen..

Der er jeg nok ikke helt enig med deg. Badet vårt ser veldig mye bedre ut og føles mere romslig med bare en maskin der inne, enn det ville vært med 2 i høyden. Da hadde rommet umiddelbart føltes mye mindre, trangere og mørkere. Ei heller er det så mange andre praktiske alternativer til oppbevaring i huset, men så liker nå jeg å kunne ha badeting på badet, og ikke i alle andre mulige rom i huset. :)

Og når det i tillegg er en maskin som ikke blir brukt så ofte (i og med at det er en feriebolig), så var valget helt åpenbart for min del.

Så det jeg vil fram til er at en slik maskin har fordeler og ulemper, der man må vurdere opp mot sine egene behov og bruksmønster. Maskinen vasker akkurat like godt som enhver annen vaskemaskin, så det er hovedsakelig på tørke-delen at ulempen kommer. Og det at du kan ikke kjøre 2 maskiner parallelt f.eks. Men når det ikke er et stor behov, så er det da heller ikke et problem. (jeg ser det i hvertfall ikke)

Skrevet
Problemet her er plass.. kan ikke sette to enheter oppå hverandre og har ingen skap jeg kan flytte (har heller ikke noe sted jeg kunne flyttet et eventuelt skap - bor i liten leilighet)

Vi kommer sansynligvis til å få oss et større sted i løpet av neste år så får vel vente med tørketrommel til da - er ikke krise akkurat, hadde bare vært fryktelig praktisk.

Tørker du klær så ofte da?

Det er jo kun på tørk at kombimaskinene har litt mindre kapasitet og noe økt slitasje. Så dersom du ikke er avhengig av å tørke alle klærne dine alltid, kan den kanskje fungere likevel? Så kan dere f.eks kjøpe tørketrommel når dere flytter og har plass til det, og da bare bruke kombi maskinen som vaskemaskin (den er jo en fullgod vaskemaskin) Men fram til da har du tørketrommel som kan benyttes ved behov?

Tenkte bare som en mulig løsning for deres del...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner at valget blir noe annerledes på en fritidsbolig, smilepia..

Men jeg mener likevel at to er best om det er plass..

(hytter forbinder jeg ikke en gang med innlagt vann, så jeg klarer ikke helt å sette meg inn i behovet for tørketrommel på et slikt sted i utgangspunktet)

Hver må selvfølgelig ta sine valg.. Jeg bare kommer med min input og håper det er nytting for noen.. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi vurderte å kjøpe kombi-maskin, men ble frarådet det fra alle som hadde eller hadde hatt det. I butikkene så fikk vi høre at man må på toppmodellene for å få en like god kombi-maskin, som når de er hver for seg. Det at man må ta ut halve klesmengden før man kan tromle var også et stort minus i mine øyne, så da ble det altså to maskiner istedenfor

Skrevet

Og det siste innlegget var meg ;).

Skrevet

Tante har en kombimaskin hun har brukt flittig i over åtte år nå, de siste seks årene har hun vært samboer og hatt en sønn som nå har blitt fem år + to-tre stebarn/hybelboere som har bodd der stort sett hele tiden så den brukes mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...