Pauline Skrevet 26. juli 2005 #1 Skrevet 26. juli 2005 Over alt på nettet poper det opp reklame for dette kortet. Har vært inne å lest, og nå lurer jeg på om det er noen som kan fortelle meg litt mer. Er dette feks. et bra kort å ha med på ferie? Har altid hatt med meg vanlig visakort, men leser at det er anbefalt å ha et kredittkort, og ikke et som trekkes direkte fra konto. Mye kortkriminalitet osv, og det skulle visst være mer sikkert med kredittkort enn vanlig visa / bankkort. Noen som vet?
Gjest Gjest_medusa_* Skrevet 26. juli 2005 #2 Skrevet 26. juli 2005 Har hatt dette kortet i mange år, er ikke noe feil å ha det i reserve, spes til ferier og for å spare gebyrer... Bare man ikke bruker mere enn man har så :-) Skal jo være et av de billigste også. Har opplevd noen butikker i utlandet som ikke har akseptert kortet, men det gjelder vel alle kred. kort... men da har jeg jo to:-) (som anbefalt):-)
Gjest Kaffegjesten Skrevet 26. juli 2005 #3 Skrevet 26. juli 2005 Det fine med gebyrfri visa er at det ikke er knyttet til et bankkort og dermed ikke fullt så enkelt å tappe for penger hvis det skulle bli borte/stjålet osv. Når du får regningen må du alltid kontrollere beløpene - om de stemmer med dine kvitteringer. Gjør de ikke det kan du gå til kortutsteder og be om bevis for at du har brukt kortet akkurat "der" før du betaler regning. Dernest er jo det sentrale at du betaler HELE regningen når den kommer. Renten på slike kort er himmelhøy og det er alle de som ikke betaler i tide som kortselskapene lever av. Uansett er det ikke dårlig å få opptil 50 dagers kreditt. Hvis du resier endel er det alltid kjempelurt å ha to forskjellige kredittkort. Det finnes en rekke andre enn Gebyrfri Visa, AMX, Diners, Mastercard i alleverdens kombinasjoner med Statoilkort, Smartclub - you name it. Det er lurt å sjekke hom det er vanlig å bruke korttypen du har tenkt deg dit du skal. Vet at Diners ikke kan brukes veldig mange steder i syden(middelhavsområdet f eks)
LilleBille Skrevet 27. juli 2005 #4 Skrevet 27. juli 2005 Jeg har hatt Gebyrfri Visa i mange år - har stort sett brukt det når jeg har handlet på nett etc. men også brukt det som "ekstrakort" når jeg har reist. Har bare hatt gode erfaringer - men det er jo en selvfølge at du sjekker beløpene at de stemmer når du får regningen. Jeg ville aldri handle på nett med et kort som var knyttet til bankkontoen min - og synes kredittkort er veldig godt å ha i tillegg til vanlig bankkort når jeg er ute og reiser - men som Kaffegjesten sa - det er viktig at du betaler alt med en gang du får regningen - ellers blir det fort veldig dyrt. Kredittkort er greit å ha ekstra - men det er fort gjort at det blir veldig lett å trekke kortet ... og miste oversikten - så for din egen del er det viktig at du følger med.
mocci Skrevet 28. juli 2005 #5 Skrevet 28. juli 2005 Hei! Jeg er kjempefornøyd med gebyrfri visa! har aldri hatt noe problem med det! Hilsen Mocci
Pauline Skrevet 28. juli 2005 Forfatter #6 Skrevet 28. juli 2005 Takk for flotte svar. Det var slik bruk som dere skriver jeg tenkte meg dette kortet til. En må jo følge med på vanlig visa / bankkort og.
Fam Skrevet 28. juli 2005 #7 Skrevet 28. juli 2005 Jeg har gebyrfri visa...og et annet kredittkort. Bruker de aldri, men kjekt å ha. Gebyr fri har jeg brukt ved en anledning, betalte sydentur med kortet av den grunn at jeg da fikk gratis reiseforsikring. Penger spart! Ja jeg vet det er renter på kortbruket, men jeg betalte inn hele summen et par dager senere, så da så
lillesky Skrevet 29. juli 2005 #8 Skrevet 29. juli 2005 Vi har kjøpekort, og når vi blir kvitt dem skal jeg ALDRI ha det mer igjen. Er ok hvis man klarer å betale tilbake ganske fort. Men hvis ikke så bare hoper det seg opp... Renta er jo helt syk.
Gjest To74 Skrevet 29. juli 2005 #9 Skrevet 29. juli 2005 Vi har kjøpekort, og når vi blir kvitt dem skal jeg ALDRI ha det mer igjen. Er ok hvis man klarer å betale tilbake ganske fort. Men hvis ikke så bare hoper det seg opp... Renta er jo helt syk. ← Du kan vel ikke skylde på kortet for at du har brukt mere penger enn du hadde. Sånnt må voksne mennesker kunne holde kontroll på selv. Jeg bruker aldri mitt kredittkort til ting jeg ikke har råd til.
MiniMjau Skrevet 29. juli 2005 #10 Skrevet 29. juli 2005 Enig med innlegget over. Gebyrfri-kort er veldig hendig hvis du greier å "holde deg i skinnet" og tenke på at du skal betale tilbake igjen også. Men hvis det er på plass, så er gebyrfri.no kortet helt greitt til internetthandel og kreditt-handel her i Norge. Jeg har hatt det med til utlandet 2 ganger i år (Nederland og Danmark) og det har unntaksvis blitt akseptert!! I Danmark så de bare dumt på meg, og trodde nok at jeg skulle svindle de eller noe. De krevde også at du hadde pin-kode(men bruker du pinkoden blir det å regne som kontantuttak og da løper rente fra første dag). Det gikk greitt på taxfree-en på Kastrup. I Nederland var det ikke akseptert på de restaurantene jeg var på, ikke til å kjøpe flytog-billetter osv. Jeg kunne bruke det på hotellet. Er det noen kort som BLIR akseptert i utlandet? Jeg vil nødig komme i en "knipe" ved neste utenlandstur. Jeg bruker kortet mest til turer i jobbsammenheng.
Hilde Skrevet 29. juli 2005 #11 Skrevet 29. juli 2005 Jeg har kort fra creditcard.no, og har brukt det både i london, paris og praha uten problemer.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2005 #12 Skrevet 29. juli 2005 Sambo har gebyrfri, og på Gran Canaria fikk vi iallfall brukt det på alle butikker og restauranter. Står på VISA på det mener jeg, så da pleier det ikke å være noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2005 #13 Skrevet 29. juli 2005 Du kan vel ikke skylde på kortet for at du har brukt mere penger enn du hadde. Sånnt må voksne mennesker kunne holde kontroll på selv. Jeg bruker aldri mitt kredittkort til ting jeg ikke har råd til. ← Nå var vel dette ment som en advarsel så man ikke kom i en vanskelig situasjon? Det er tross alt mange som får økonomiske problemer fordi man er dum med kortbruk, alle er ikke så perfekte som deg!
lillesky Skrevet 29. juli 2005 #14 Skrevet 29. juli 2005 Nå var vel dette ment som en advarsel så man ikke kom i en vanskelig situasjon? Det er tross alt mange som får økonomiske problemer fordi man er dum med kortbruk, alle er ikke så perfekte som deg! ← Jeg vil bare komme med et lite innspill til kredittkort, ikke fortelle hvor dum jeg er. Men kan andre lære av min dumhet så er det fint. Selv om hovedspørsmålet var hvordan gebyrfri visa er, så vil jeg ikke være med på å "rose det opp i skyene". Helt sikkert så fungerer det for noen, det står jo her.
Grooo Skrevet 29. juli 2005 #15 Skrevet 29. juli 2005 Vi har også kort fra creditcard.no og bruker kun dette når jeg betaler i butikker. (Bruker visa de få gangene jeg trenger å ta ut i minibank eller handler steder de ikke tar master.) Betaler regningen med en gang den kommer, veldig enkelt og greit siden man kan få den på mail. Har aldri hatt noen problemer, og den aller største fordelen er vel at man får gratis reiseforsikring.
LilleMy Skrevet 30. juli 2005 #17 Skrevet 30. juli 2005 Jeg har hatt Gebyrfri siden det kom på markedet, og brukt det i all verdens utland - aldri har det blitt avvist. Men; det har også blitt misbrukt! Ca 12.000,- ble trukket fra kortet i to forskjellige transaksjoner (samme faktura), og det var litt av ett styr å ordne opp i det. Alt gikk fint til slutt, men det var mye frem og tilbake bl.a. med hvem det var som skulle belastes for rentene på de ikke betalte beløpet (mao. det jeg ikke vedkjennte meg). Kortet som ble misbrukt ble stengt umiddelbart, og jeg fikk nytt kort relativt kjapt. Ble litt skeptisk til Gebyrfri med en gang etter at dette hendte, men det var mest p.g.a. alle telefonenene og merarbeidet det ble for meg. Men det hadde det jo blitt uansett korttype vil jeg tro!
MiniMjau Skrevet 8. august 2005 #18 Skrevet 8. august 2005 Mitt gebyrfri.no ble i går avvist på Narvesen når jeg skulle hente ut konsertbilletter.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #19 Skrevet 8. august 2005 Er jo en del butikker som ikke tar kredittkort, samme hvilket. Så må ha debetkort i tillegg, kan ikke satse på bare kredittkort!
MiniMjau Skrevet 8. august 2005 #20 Skrevet 8. august 2005 Ja, det er jo mulig at Narvesen ikke tar noe som helst slags kredittkort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå