Gå til innhold

hvem skal følge deg opp kirkegulvet?

Anbefalte innlegg

Gjest lindas
Skrevet

det var en selfølge at pappa skulle "gi meg bort", men så døde han veldig uventet så nå lurer jeg på hve skal gjøre det nå???

har 3 alt min stefar, onkel eller eldste sønn ( han er 8 når vi gifter oss)...

ønsker ikke å gå alene eller at vi skal gå sammen min tilkommende og jeg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Pappa fulgte meg opp........

Jeg ville ikke valgt et barn til å følge meg iallefall.......

Kan dere gå opp sammen?

Hva med mammaen din?

Faren til bestevenninden din?

Svigerfaren din?

Gjest Catwoman
Skrevet

Mulig jeg er helt uvitende her, men er det helt utelukket at feks. en mor eller en annen kvinne i familien kan følge opp kirkegulvet?

Skrevet

Jeg har heller ingen far. Helt greit for oss at vi går sammen opp kirkegulvet(vært sammen i 15 år).

Hvem skal sitte ved siden av deg ved bordet der faren din skulle ha sittet? Kanskje den personen burde følge deg opp kirkegulvet også, eller moren din.

Jeg skal ha min søster ved siden av meg, der min far skulle ha sittet.

Skrevet

Pappa fulgte meg opp. Dersom han ikke hadde vært der, hadde det blitt en av brødrene mine, eller kanskje svigerfar. Eller mamma. Vet ikke hva jeg haddde syntes om jeg hadde vært i en slik situasjon, men gjør det som føles mest riktig for deg. Dersom sønnen din vil, ser jeg ikke noe galt i at dere kan gå hånd i hånd fram til alteret....

Skrevet

Du nevner selv tre alternativer....jeg vil tro det er et av alternativene du føler sterkere for enn de to andre.....velg det. :)

(Blås i hva andre måtte mene).

Skrevet

Det er pappan min som skal følge meg opp kirkegolvet.

Jeg synes faktisk det høres veldig flott ut hvis din sønn følger deg opp jeg. Tenk så stolt han kan være da. Av de tre alternativene vil jeg tro det er sønnen din som står deg nærmest, og da synes jeg det ville blitt et fint innslag.

Men jeg synes absolutt du skal ta det du føler mest for selv, uten å bry deg for mye om hva andre sier. ;)

Lykke til med valget! :klem:

Gjest lindas
Skrevet

Jeg ville ikke valgt et barn til å følge meg iallefall.......

hvorfor ikke??? han skal jo uansett være med å gå opp kirke gulvvet som brude svenn...

tror det blir han, om han vil... heller høre om noen kan være "stand in" om han skulle ombestemme seg eller (som unger ofte gjør) slå seg vrang!!!

Skrevet

Syns det høres kjempe lurt ut jeg. La sønnen sin stolt få følge mamman sin opp, også har du en stand in i tilfelle;)

Alle vil jo forstå at du vil ha sønnen din med deg opp kirkegulvet, så jeg tror nok ingen vil bli fornærmet over å bli spurt om å være stand in.

:klem:

Gjest lindas
Skrevet
Syns det høres kjempe lurt ut jeg. La sønnen sin stolt få følge mamman sin opp, også har du en stand in i tilfelle;)

Alle vil jo forstå at du vil ha sønnen din med deg opp kirkegulvet, så jeg tror nok ingen vil bli fornærmet over å bli spurt om å være stand in.

:klem:

tror ikke det jeg heller... alle burde vel som du sier ,skjønne at det er han som er første valget!!!

:klem: tilbake...

Skrevet

Pappa kommer til å være i kirken på bryllupsdagen vår, men likevel så skal snuppen og jeg gå sammen opp kirkegulvet. Vi ønsker det vi. Men så er ikke vi typiske tradisjonsmennesker heller da.

Skrevet

jeg mista pappaen min for ca 3,5 år siden, så det blir min 14 årige nevø som skal følge meg opp... Velg en person som betyr mye for deg, det er det viktigste :)

Skrevet (endret)
hvorfor ikke??? han skal jo uansett være med å gå opp kirke gulvvet som brude svenn...

tror det blir han, om han vil... heller høre om noen kan være "stand in" om han skulle ombestemme seg eller (som unger ofte gjør) slå seg vrang!!!

Det vil jeg tro er et veldig godt valg....muligens det beste. :)

Fokuser på det positive og "alvorlige" i forkant.....ikke det at det er såååå skummelt å gå oppover gulvet mens så mange mennesker ser på...at det er sååå skummelt hvis moren skulle snuble i kjolen (har noen forresten sett en brud som har gjort det?)....og er du nervøs....så vis det ikke til gutten. Si at han skal gjøre en veldig viktig jobb...som du er veldig glad for at han vil gjøre.....da blir han nok stolt som en hane...og følger deg opp gulvet som en liten verdensmann.

Tror dette blir veldig koselig jeg. :)

Endret av sixx
Gjest Gjest
Skrevet

Hva med fadderen din?

Ellers så synes jeg det hørtes veldig fint ut med sønnen din.

Skrevet

Min far lever og kommer til å være i kirken, allikevel har jeg valgt å spørre broren min om han vil følge meg opp. Ville gjerne gi ham en viktig rolle. Dessuten sitter jo pappa på hovedbordet ved siden av meg.:=)

Skrevet
Men så er ikke vi typiske tradisjonsmennesker heller da.

Opprinnelig er faktisk norsk tradisjon at brudeparet går sammen opp kirkegulvet! ;)

Tradisjonen med at far følger bruden, har vi sikkert fått fra USA e.l.

Vi vurderte å gå sammen opp. Men hadde samtidig lyst å få det "kicket" at min kjære møtte blikket mitt først når jeg kom inn i kirken. Så jeg gikk alene - og synes det var veldig fint!

(Min far presterte å komme for sent i vielsen, så jeg er glad han ikke skulle følge meg opp...)

Skrevet

Synes godt du kan velge sønnen din til å følge deg opp kirkegulvet, om han har lyst til det.

Da vi giftet oss tidligere i sommer, var det min sønn på 7,5 som fulgte meg opp. Han var noe nervøs i forkant av vielsen, men fikk orden på nervene sine tidsnok, og gjennomførte oppgaven med glans :klappe:

Min far var ikke aktuell som følge, og jeg fant ut at dette var en oppgave for den viktigste "mannen" i mitt liv. Hvis han ikke hadde villet, hadde jeg gått alene bak min datter som var brudepike.

I ettertid har lillegutt fått mye skryt av gjestene våre, og han er stolt som en hane for at han hadde en så viktig rolle i bryllupet.

Så om din sønn synes det er greit å følge mamma til alters, og det er det alternativet du helst ønsker, kan jeg anbefale det ut fra egen erfaring

:Nikke:

Gjør det som passer DERE best, og lykke til

Skrevet

Det er ikke aktuelt at min far følger meg opp, så jeg lar den viktigste mannen i mitt liv gjøre det (bortsett fra han som skal vente der oppe da), og det er min bror osm da vil være 19 år gammel. Jeg spurte han for ei stund siden, og han sa han ville gjøre det med glede. Mamma kommer til å sprekke av stolthet når begge ungene hennes kommer gående opp midtgangen :)

Hvis jeg hadde hatt kontakt med min far ville jeg at han skulle fulgt meg opp. Den tradisjonen liker jeg godt. Men nå er det ikke slik, og jeg synes ikke det er noe feil å la broren - eller sønnen - få den oppgaven.

Skrevet

Pappa skal følge meg opp. Hadde ikke han vært der så hadde jeg nok fulgt gammel "skikk og bruk" om at eldste mannlige slektning skulle gå i steden for. Og når jeg tenker på min bestefar og mine onkler, så hadde ikke det vært et problem for meg. Men skjønner at det ikke er naturlig for alle.

Jeg er glad jeg har noen å holde i. Ellers hadde jeg sikkert mista balansen og kanskje til og med tryna.

Jeg hørte av en at på vestlandet er det vanlig at brudeparet går opp sammen, mens det på østlandet er vanlig at faren gir bort bruden. Dette hadde vært et interessant studie...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...