MorTil2 Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Har vi en spire til en liten Trump i kongehuset? https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/mette-marit-bra-for-familier-a-fa-vere-mer-sammen-under-koronapandemien-1.1782838 Forstår hun ikke at mange gikk hjemme fordi de var permitert, eller i verste fall hadde mistet jobben? At barna mistet verdifull skolegang? At de eldre i familien mistet kontakt med familien? Sikkert vel og bra å drive med hjemmeundervisning med en hel stab rundt seg. Og sjansen for at hun og kronprinsen blir arbeidsledig er minimal. Å si noe slikt, det blir rett og slett ganske perspektivløst. Jeg kan tenke meg at folk flest, kunne tenkt seg en noe annen form for kvalitetstid med familien, enn hjemmetid pga et virus. 5
Gjest Sprettballen Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg leste det på en annen måte enn du gjorde. Jeg leste "aldri så galt at det ikke er godt for noe". Hun delte en personlig erfaring, og sa at mange som hadde hadde slitt med tanken på at at de var mye borte fra barna sine opplevde det som godt å ha mye tid sammen med dem igjen. Jeg har hørt mange si nøyaktig det samme, med andre ord, og forstår ikke helt hva som er galt med å si at de misliker å være arbeidsledige, men samtidig sier de at det er godt å ha mye tid sammen med barna.
Marihønepøne Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 Det må da vel være lov å si at noen setter pris på å få tid med familien sin? At du har det kjipt, betyr ikke at også andre må se kun de negative sidene ved ting. Jeg tror forresten ikke livvaktene deres hjelper til så mye når de har hjemmeundervisning 😉 14
MorTil2 Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter #4 Skrevet 6. oktober 2020 Mitt hovedinntrykk i mars og april var at mange slet. Både økonomisk og med å kombinere jobb og barn. Selvsagt vil opplevelsen være forskjellig fra person til person, og fra familie til familie. Men realiteten er den er Mette Marit er privilegert,og at det også hadde vært greit å synliggjøre at fordi om det for henne ble opplevd ok,så hadde hun forståelse for at ikke alle opplevde det slik og berømme de som har kommet igjennom det til tross for tunge tider. Jeg hadde det ikke spesielt ille selv, men vet om mange som ikke vil kjenne seg igjen i Mette Marit sin opplevelse. 2
Surikatt Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 Jada, de er ressurssterke og privilegerte. Klart det er koselig å være hjemme med barna når du har all verdens plass både ute og inne og ingen økonomiske bekymringer. 8
Overgang Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 8 minutter siden, Surikatt skrev: Jada, de er ressurssterke og privilegerte. Klart det er koselig å være hjemme med barna når du har all verdens plass både ute og inne og ingen økonomiske bekymringer. De fleste kan vel gjøre lekser rundt spisebordet eller skrivebordet på rommet sitt? 3
MorTil2 Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Overgang skrev: De fleste kan vel gjøre lekser rundt spisebordet eller skrivebordet på rommet sitt? Har du barn? Da skolene ble stengt ned, var det ikke snakk om lekser, men hele skoledager foreldrene skulle besørge. Her i huset opplevde vi en svært variert kvalitet på den digitale undervisningene. Noen lærere stilte opp og gjorde virkelig sitt beste, andre var rett og slett ikke tilstede. Min hjemmeboende på 17 år klarte å ta mye ansvar selv, men han fortalte om elever som ikke møtte, og om lærere som ikke svarte på meldinger. Jeg har bekjente som var helt utslitt pga yngre barn og kombinasjonen jobb og undervisningen. Foreldre som delte på dagen, for å kunne få alt til. Hvor mye kvalitetstid de opplevde å få sammen, må det være lov å stille spørsmål ved. 1 time siden, Marihønepøne skrev: Jeg tror forresten ikke livvaktene deres hjelper til så mye når de har hjemmeundervisning 😉 https://www.aftenposten.no/norge/i/Qoa7qQ/haakon-og-mette-marit-skal-ansette-varm-og-trygg-voksenperson-for-ba 4
Gjest Sprettballen Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 4 timer siden, MorTil2 skrev: Mitt hovedinntrykk i mars og april var at mange slet. Både økonomisk og med å kombinere jobb og barn. Selvsagt vil opplevelsen være forskjellig fra person til person, og fra familie til familie. Men realiteten er den er Mette Marit er privilegert,og at det også hadde vært greit å synliggjøre at fordi om det for henne ble opplevd ok,så hadde hun forståelse for at ikke alle opplevde det slik og berømme de som har kommet igjennom det til tross for tunge tider. Jeg hadde det ikke spesielt ille selv, men vet om mange som ikke vil kjenne seg igjen i Mette Marit sin opplevelse. Du må se litt på konteksten her. Dette var ikke en tale, et foredrag, eller et intervju. Dette var "smalltalk", en liten setning under en samtale, der kronprinsessen bekrefter forfatterens utsagn om at han syntes det var godt å ha bedre tid med familien. Jeg er 100 % sikker på at du gjør det samme hver eneste dag. Et familiemedlem sier til deg at han ikke føler seg i form en dag. Da sier du sikkert noe slikt som "det er kjedelig å ha det slik, håper du blir bedre til i morgen ", du bekrefter samtalepartneren din sitt utsagn. Det var nettopp dette kronprinsessen gjorde, og det synes jeg ikke er noe å kritisere. Endret 6. oktober 2020 av Sprettballen
Drizzt Skrevet 7. oktober 2020 #9 Skrevet 7. oktober 2020 (endret) Mange fikk for mye av denne familietiden i mars og april. Det er ikke bare bare å bryte rutiner og endre hverdagen drastisk. Det er en stor forskjell mellom de med små barn og de med større og mer selvstendige barn når man har hjemmekontor for eksempel. Derfor vil mange ikke kjenne seg igjen i ''å, det var så godt med mer tid sammen som familie''. Mer tid? Når man skal både jobbe hjemmefra OG passe på de små som ikke klarer seg ennå på egen hånd? I vår familie på 5 med 3 små kan jeg trygt si at hjemmekosen sluttet temmelig fort da den nye hverdagen slo til med full styrke og 2 voksne måtte jobbe 8t mens de passet på barna samtidig. Om jeg fikk 30 min i strekk å konsentrere meg i jobben uten å bli forstyrret av noen eller gjennomføre et kort videomøte i fred, så var jeg heldig. Det var alltid noen som ville leke, måtte følges opp (dotrening) og skiftes på, skulle ha mat, kranglet med søsken om noe, osv. Hadde jeg hatt 3 tenåringer som kunne gjøre lekser selv og underholde seg med dataspill i mellomtiden, ville det vært noe annet. Viktig å nyansere litt på idyllbildet at det var sååå koselig med mer tid med familien. Seriøst ... Det var bra å gå tilbake til normalen hvor man har tid både til jobb og til kvalitetstid med familien. Endret 7. oktober 2020 av Drizzt 2
MorTil2 Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2020 16 timer siden, Sprettballen skrev: Du må se litt på konteksten her. Dette var ikke en tale, et foredrag, eller et intervju. Dette var "smalltalk", en liten setning under en samtale, der kronprinsessen bekrefter forfatterens utsagn om at han syntes det var godt å ha bedre tid med familien. Jeg er 100 % sikker på at du gjør det samme hver eneste dag. Et familiemedlem sier til deg at han ikke føler seg i form en dag. Da sier du sikkert noe slikt som "det er kjedelig å ha det slik, håper du blir bedre til i morgen ", du bekrefter samtalepartneren din sitt utsagn. Det var nettopp dette kronprinsessen gjorde, og det synes jeg ikke er noe å kritisere. I denne smalltalk samtalen samtaler hun med en mann som altså klarer å skrive en hel bok mens han er hjemme med barna under skolenedstengningen. Tror du folk flest kjenner seg igjen i det? Svært mange småbarnsforeldre sliter med tidspress til normalt. Da pga logistikken med det som skal skje både i hjemmet og utenfor. Nå ble dette tidspresset flyttet inn mellom husets vegger. Uten besteforeldre, lekekamerater, lærere, skole/barnehage osv som kan lette på trykket. Smalltalk er fint. Men som kronprinsesse, må det være lov å stille høyere krav til hennes evne til å nyansere også i en smalltalk samtale. 3
Bag Skrevet 7. oktober 2020 #11 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg synes du er lite romslig. Litt slingringsmond, selv om man er republikaner, må også en kronprinsesse få lov til å ha. 8
Nerine_ Skrevet 7. oktober 2020 #12 Skrevet 7. oktober 2020 Hun snakker om sin opplevelse. Selvom hun har den rollen hun har, bør hun kunne få lov til å dele en positive erfaringer, uten at den nødvendigvis opplevdes positiv for hele Norges befolkning. Det vil alltid bli "feil" for noen, dog for noen er alt feil uansett hvordan det vinkles. 11
MorTil2 Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 7. oktober 2020 23 minutter siden, Nerine_ skrev: Hun snakker om sin opplevelse. Selvom hun har den rollen hun har, bør hun kunne få lov til å dele en positive erfaringer, uten at den nødvendigvis opplevdes positiv for hele Norges befolkning. Det vil alltid bli "feil" for noen, dog for noen er alt feil uansett hvordan det vinkles. Selvsagt snakker hun om sin opplevelse, og det må hun gjerne gjøre. Jeg har ikke sagt at det er feil av henne, det jeg har sagt, er at jeg savner en dialog som viser perspektiv. Hun kan gjerne si at dette var en fin tid for hennes familie, men det ville ikke vært for mye forlangt, å samtidig lagt til en setning der hun berømmet de foreldrene og barna som slet i den perioden det snakkes om. Som de fleste husker, og fikk med seg, var omsorgssvikt en av de store bekymringene i forbindelse med stengte skoler og barnehager. 1
Drizzt Skrevet 7. oktober 2020 #14 Skrevet 7. oktober 2020 (endret) Jeg er helt enig at hun som alle andre skal få lov å dele sine opplevelser og sin erfaring, men av hensyn til alle andre som hadde det helt motsatt, kunne hun anerkjent i en bisetning at jo, for mange andre ble det mye vanskeligere med kabalen på hjemmebane. Dessuten så er det ikke nødvendigvis bra for de små å være isolert hjemme kun med mamma og pappa i 2 måneder uten den sosiale delen i barnehagen og på skolen, lekekameratene og de andre barna vanligvis omgås med. Det er en veldig stor påkjenning og jeg merket det på mine barn at de savnet vennene sine selv om de hadde hverandre. Det var mye mer søskenkrangling enn vanlig og mye mer irritasjon på hverandre enn vanlig. Så kunne man heller ikke dra på hytta for å variere litt omgivelsene og dagsturer her og der kan man ikke ta i ukedagene fordi man er på jobb. https://www.nrk.no/nordland/krav-til-foreldre-med-hjemmekontor-og-sma-barn-som-er-hjemme-pa-grunn-av-koronavirus-1.14942752 Se spørreundersøkelsen også. Endret 7. oktober 2020 av Drizzt
Nerine_ Skrevet 7. oktober 2020 #15 Skrevet 7. oktober 2020 (endret) 24 minutter siden, MorTil2 skrev: Selvsagt snakker hun om sin opplevelse, og det må hun gjerne gjøre. Jeg har ikke sagt at det er feil av henne, det jeg har sagt, er at jeg savner en dialog som viser perspektiv. Hun kan gjerne si at dette var en fin tid for hennes familie, men det ville ikke vært for mye forlangt, å samtidig lagt til en setning der hun berømmet de foreldrene og barna som slet i den perioden det snakkes om. Som de fleste husker, og fikk med seg, var omsorgssvikt en av de store bekymringene i forbindelse med stengte skoler og barnehager. Jeg syns artikkelen var altfor kort, og "generell" til at det er nødvendig å kritisere alt hun ikke nevnte. Hadde artikkelen handlet utelukkende om kronprinsessen og hennes opplevelse, ja da kunne vi kanskje diskutert det. Vi trenger ikke å bli krenket av alt, eller oppfatte alt i værste mening. Endret 7. oktober 2020 av Nerine_ 6
Lothlorien- Skrevet 7. oktober 2020 #16 Skrevet 7. oktober 2020 Mette-Marit/Marie Antoinette har jeg ingen respekt for, bl.a. etter hvordan hun behandlet faren sin etter at hun ble "kongelig." Usympatisk person. Trump har vel for øvrig et annet syn på dette enn henne; det er om å gjøre å åpne samfunnet og få folk tilbake i arbeid så fort som mulig. Han forstår at det ødelegger mange liv når arbeidsplasser stenges og folk mister jobbene. Mette-Marit lever i sin egen boble.
MorTil2 Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter #17 Skrevet 7. oktober 2020 3 timer siden, Nerine_ skrev: Jeg syns artikkelen var altfor kort, og "generell" til at det er nødvendig å kritisere alt hun ikke nevnte. Hadde artikkelen handlet utelukkende om kronprinsessen og hennes opplevelse, ja da kunne vi kanskje diskutert det. Vi trenger ikke å bli krenket av alt, eller oppfatte alt i værste mening. Jeg har hverken gitt uttrykk for krenkelse eller at jeg tar hennes uttalelse opp i verste mening. Det jeg påpeker, er at hun i denne settingen, hvor hun som representant for kongehuset i en offentlig seanse uttrykker seg ikke bare om sin opplevelse, men slik hun mener mange har opplevde det, også burde da ha lagt inn en setning som viste at hun forsto at det ikke var så enkelt for alle. For øvrig er det jo interessant at Det Norske Kongehus ikke gjengir denne uttalelsen på sine offisielle sider om arrangementet fordi om den fremkom som en oppfølger til at forfatteren fortalte når boken ble skrevet (mens han var hjemme med barn ifb stengte skoler). 1
Orly Skrevet 7. oktober 2020 #18 Skrevet 7. oktober 2020 4 timer siden, Nerine_ skrev: Hun snakker om sin opplevelse. Selvom hun har den rollen hun har, bør hun kunne få lov til å dele en positive erfaringer, uten at den nødvendigvis opplevdes positiv for hele Norges befolkning. Det vil alltid bli "feil" for noen, dog for noen er alt feil uansett hvordan det vinkles. Enig 2
MorTil2 Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter #19 Skrevet 7. oktober 2020 3 minutter siden, Orly skrev: Enig Nei, først sier hun at hun opplevde at Kronprinsen hadde en positiv opplevelse av mer tid med barna. Og deretter sier hun at hun tror at mange har det så travelt, at det å få tid sammen i forbindelse med nedstengning av skoler og barnehager, bidro til etterlengtet kvalitetstid. Og da er det legitimt å spørre hvilket informasjon hun tok inn i denne perioden, da media var fullstappet av bekymring for barn som ikke hadde det bra hjemme, og foreldre som følte seg totalt utslitt i drakampen mellom skoleundervisning og hjemmekontor. 1
Hannah80 Skrevet 7. oktober 2020 #20 Skrevet 7. oktober 2020 1 time siden, Lothlorien- skrev: Mette-Marit/Marie Antoinette har jeg ingen respekt for, bl.a. etter hvordan hun behandlet faren sin etter at hun ble "kongelig." Usympatisk person. Trump har vel for øvrig et annet syn på dette enn henne; det er om å gjøre å åpne samfunnet og få folk tilbake i arbeid så fort som mulig. Han forstår at det ødelegger mange liv når arbeidsplasser stenges og folk mister jobbene. Mette-Marit lever i sin egen boble. Faren behandlet da vitterlig ikke Mette Marit bra heller . Hvilken far utleverer datteren sin til Se og Hør for en sixpack med øl? Sånt gjør man bare ikke. Uansett hvor alkoholisert man er. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå