Gå til innhold

Kamerat som skal låne penger hele tiden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en kamerat som hele tiden skal låne penger av meg. Det dreier seg om alt fra 2-400 kr. om gangen. (Pågått sånn i ca 2 år) Og sier jeg nei, så bare fortsetter han å mase på meldinger og ved ringing. Tar altså ikke nei for et nei. Det som irriterer meg mest er at han kan ikke spørre pent engang. Og han sier ikke tusen takk en gang!!!😡 Han skylder meg nå flere tusen kroner (men under 10 000 bare så det er sagt) Han skyldte meg det samme før og da fikk jeg tilbake hvert øre. Så han er ærlig sånn. Nå er det like før jeg får igjen nåværende beløp også. 

Men jeg føler meg brukt!! Han tar det som en selvfølge at jeg skal punge ut! Og maser, og maser som sagt. Jeg orker ikke dette mer. Og vurderer å blokkere han helt slik at han ikke får tak i meg noe mer når jeg nå får igjen pengene mine. (Han vet ikke hvor jeg bor) At nok får være nok! Jeg er uføretrygdet og har ikke all verden med penger.

MEN ........... han har mistet jobben. Er på NAV og har inkasso på seg. Tror ikke han får seg noe jobb med det første heller. Han har økonomiske problemer. Og spør meg etter penger til snus og øl. 

Men det er vel ikke mitt problem at han ikke har penger til snus og øl. Og skal jeg nå lide for at han har inkasso på seg fordi han ikke betalte regningene sine for mange, mange år siden. Ga f..... rett og slett.

Så til saken: han har ingen andre enn meg han stoler på og støtter seg til. Han er fra et afrikansk land og har ingen familie her.

Jeg er redd det går veldig dårlig med han hvis jeg blokkerer han rett og slett. Kanskje nedenom og hjem. Han har psykiske problemer og har vært innlagt. 

Er jeg et dårlig menneske hvis jeg kutter kontakten nå? Og er det veldig dårlig gjort?

(Han kommer til å fortsette å bruke meg som en bank)

Hva tenker dere? Takknemlig for svar🤗

Anonymkode: f89c5...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan bare fortsette å bruke deg som bank så lenge du tillater det. Si ifra at du ikke har så mye penger og ikke har mulighet til å låne ut lenger. Også står du på det. 

Anonymkode: a7ead...a2c

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker du kan anse pengene han skylder deg som tapt. 

Anonymkode: 47af0...31d

• Liker 1
Skrevet

Si nei?? Du belønner ham jo for å mase? Om han maser, du sier nei, og så gir du etter om han maser mer, så lærer du ham opp til at han kan mase. 

Si nei, fortsett å si nei, og si nei nei nei. 

Anonymkode: 20160...9d0

• Liker 3
Skrevet

Vent til du har fått tilbake det han skylder deg, og neste gang han spør deg da så sier du nei. Han kommer helt sikkert til å mase, men da får du si at du ikke er noen bank.  Tar han ikke det som et svar, så kan du blokkere han.

Anonymkode: 6ffd4...40c

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker du kan anse pengene han skylder deg som tapt. 

Anonymkode: 47af0...31d

Tror nok jeg får tilbake pengene.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent til du har fått tilbake det han skylder deg, og neste gang han spør deg da så sier du nei. Han kommer helt sikkert til å mase, men da får du si at du ikke er noen bank.  Tar han ikke det som et svar, så kan du blokkere han.

Anonymkode: 6ffd4...40c

👍🏽Jepp. Det blir i den retningen der ja.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan bare fortsette å bruke deg som bank så lenge du tillater det. Si ifra at du ikke har så mye penger og ikke har mulighet til å låne ut lenger. Også står du på det. 

Anonymkode: a7ead...a2c

👍🏽

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si nei?? Du belønner ham jo for å mase? Om han maser, du sier nei, og så gir du etter om han maser mer, så lærer du ham opp til at han kan mase. 

Jeg er alt for snill vet du. Og synes synd på han. 

Skrevet

Det er klart han maser hvis han vet at du gir etter til slutt, hver gang.

• Liker 1
Skrevet

Bruk heller litt tid på å finne ut av hvordan han kan få hjelp og si at du kan bli med ham til Nav, at du kan hjelpe ham med å søke gjeldsrådgivning og bli med dit også. Si at du ønsker det beste for ham, men det å låne penger ikke er løsningen. Du kan også komme med forslag til hvordan han kan tjene penger. Kan han selge noe han eier, kan han få seg en jobb, kan han lage noe han kan selge på marked osv.? Du kan også finne ut av hvor de har gratis matutdeling, finne adressen til frivillighetssentralen og andre lavterskeltilbud og si at du kan godt bli med om han synes det er flaut å gå alene. 

Om dere bruker så mye av tiden din på at han spør om å låne likevel, så er det jo virkelig bedre bruk av den tiden å hjelpe ham å å hjelpe seg selv. 

Anonymkode: c41c1...18c

• Liker 4
Skrevet

Jeg sliter forresten selv med gjeld og har tenkt å bruke foto-hobbyen min til å tjene penger, jeg forsøker også å lære meg noe nytt som kan gi meg en side-jobb (vill ikke fortelle hva for å ikke bli gjenkjent). Jeg har mange ganger stått i køa til fattighuset. Tenk nytt, tenk utenfor boksen -og hjelp ham med å få hjelp fra systemet. Det går også an å søke husbanken om å få hjelp til husleie f.eks. Er han under 23 kan han søke hjelp igjennom ungbo, da kan han få mer hjelp enn bare til bolig også.

Anonymkode: c41c1...18c

• Liker 2
Skrevet

Si/skriv "nei" og så. " nå har jeg sagt nei, jeg kommer ikke til å svare på telefon eller meldinger om det med penger"

Du er ikke snill når du gir etter. Det gir vennen din bare flere problemer. Han kan fortsette å surre ang penger. Det går jo på ett vis så lenge han kan snylte på deg. Mulig han innser at noe må skje om du stenger krana.

Anonymkode: 126cd...740

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har en kamerat som hele tiden skal låne penger av meg. Det dreier seg om alt fra 2-400 kr. om gangen. (Pågått sånn i ca 2 år) Og sier jeg nei, så bare fortsetter han å mase på meldinger og ved ringing. Tar altså ikke nei for et nei. Det som irriterer meg mest er at han kan ikke spørre pent engang. Og han sier ikke tusen takk en gang!!!😡 Han skylder meg nå flere tusen kroner (men under 10 000 bare så det er sagt) Han skyldte meg det samme før og da fikk jeg tilbake hvert øre. Så han er ærlig sånn. Nå er det like før jeg får igjen nåværende beløp også. 

Men jeg føler meg brukt!! Han tar det som en selvfølge at jeg skal punge ut! Og maser, og maser som sagt. Jeg orker ikke dette mer. Og vurderer å blokkere han helt slik at han ikke får tak i meg noe mer når jeg nå får igjen pengene mine. (Han vet ikke hvor jeg bor) At nok får være nok! Jeg er uføretrygdet og har ikke all verden med penger.

MEN ........... han har mistet jobben. Er på NAV og har inkasso på seg. Tror ikke han får seg noe jobb med det første heller. Han har økonomiske problemer. Og spør meg etter penger til snus og øl. 

Men det er vel ikke mitt problem at han ikke har penger til snus og øl. Og skal jeg nå lide for at han har inkasso på seg fordi han ikke betalte regningene sine for mange, mange år siden. Ga f..... rett og slett.

Så til saken: han har ingen andre enn meg han stoler på og støtter seg til. Han er fra et afrikansk land og har ingen familie her.

Jeg er redd det går veldig dårlig med han hvis jeg blokkerer han rett og slett. Kanskje nedenom og hjem. Han har psykiske problemer og har vært innlagt. 

Er jeg et dårlig menneske hvis jeg kutter kontakten nå? Og er det veldig dårlig gjort?

(Han kommer til å fortsette å bruke meg som en bank)

Hva tenker dere? Takknemlig for svar🤗

Kanskje han drikker vekk pengene sine eller ruser dem vekk på noe annet

Anonymkode: be4d0...96d

Gjest Villfisker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør som Carl «Nei,Nei,Nei»! 😂

Skrevet
På 6.10.2020 den 15.09, -Titania- skrev:

Det er klart han maser hvis han vet at du gir etter til slutt, hver gang.

Ja. Jeg har vært for svak, og han har utnyttet min empati for han. Jeg er så sint og skuffet nå. Fortvilet. Tenk om jeg aldri får tilbake pengene? Det er jo ikke sikkert. Låner i hvertfall ikke ut mer!!!!!😕😡😡

Skrevet
På 6.10.2020 den 15.29, Villfisker skrev:

Gjør som Carl «Nei,Nei,Nei»! 😂

👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽he he....😂😂 Det skal jeg gjøre!

Skrevet
På 6.10.2020 den 15.28, AnonymBruker skrev:

Kanskje han drikker vekk pengene sine eller ruser dem vekk på noe annet

Anonymkode: be4d0...96d

Han sier han må ha snus og øl. Tror ikke det er noe mer enn det. Da hadde han spurt om større beløp.

Skrevet
På 6.10.2020 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Si/skriv "nei" og så. " nå har jeg sagt nei, jeg kommer ikke til å svare på telefon eller meldinger om det med penger"

Du er ikke snill når du gir etter. Det gir vennen din bare flere problemer. Han kan fortsette å surre ang penger. Det går jo på ett vis så lenge han kan snylte på deg. Mulig han innser at noe må skje om du stenger krana.

Anonymkode: 126cd...740

👍🏽Ja. Det har du rett i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...