Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne er gravid nå, ca 3 mnd på vei. Jeg har et barn på 1 år.
Og jeg vet at jeg hatet tilfeldige meninger når jeg var gravid. Sånne som alle gjør forskjellig når de er gravide…

Men min venninne snuser, drikker MASSE kaffe hele dagen, og spiser sushi ofte.
Kan dere fortelle meg om jeg burde holde kjeft og ikke dømme, fordi jeg bare har blitt en slik som MÅ dele min mening?
Jeg vil ikke bli komplett besserwisser her fordi " jeg vet bedre fordi jeg har gjort det før" ! 🤭

Anonymkode: 3379d...b36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt ifra. 

Anonymkode: 9c00c...2eb

• Liker 2
Skrevet

Sushi går helt fint å spise 👍🏼 Bare ikke tunfisk tror jeg, men ellers skal det gå fint.

Mye kaffe derimot er jo ikke bra, man skal helst begrense seg til 1 eller maks 2 kopper om dagen. Snus og røyk er FY. Synes man burde kunne holde seg i 9 mnd når man VET at det er skadelig for baby, man må tenke på andre enn seg selv. 

Anonymkode: 1d8e4...745

• Liker 5
Skrevet

Tror ikke jeg hadde klart å forholde meg til en sånn person. Hun er garantert klar over at snus er fyfy, for det er jo sånt som man lærer når man er barn. Kaffe er kanskje mindre kjent, men jeg vil tro at alle gravide setter seg inn i dette? Du kan prøve å si fra, men ettersom hun sikkert er klar over det så ser jeg for meg at hun bare blir sur på deg for å blande deg. Hun bruker sikkert også argumentet med at det er verre for barnet med stresset snusslutt fører med seg, så derfor er det bedre å fortsette. Har hørt røykere bruke det argumentet, og det er så provoserende. Har sluttet med nikotin selv, og det er jo ikke sånn at det fører med seg økt stress i lang tid, bare de første ukene. Hvis du blander inn kan du risikere å ødelegge vennskapet, men jeg tror ikke jeg hadde klart å være venn med en sånn person uansett.

Sushi er forresten ikke farlig, så lenge du ikke spiser tunfisk. Sjekk helenorge sine anbefalinger for å være sikker. 

Anonymkode: 5d1de...da0

• Liker 3
Skrevet

Vet du at det er nikotinsnus? 

Jeg er gravid, og har byttet ut snus med nikotinfri snus - for dem som ikke vet hva det er så kan jeg skjønne at dem tror jeg snuser vanlig snus. 

Anonymkode: 278e6...efe

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du at det er nikotinsnus? 

Jeg er gravid, og har byttet ut snus med nikotinfri snus - for dem som ikke vet hva det er så kan jeg skjønne at dem tror jeg snuser vanlig snus. 

Nei, det visste jeg ikke om! Kanskje det er det hun bruker :)  Jeg har aldri brukt snus selv så! 

TS.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke jeg hadde klart å forholde meg til en sånn person. Hun er garantert klar over at snus er fyfy, for det er jo sånt som man lærer når man er barn. Kaffe er kanskje mindre kjent, men jeg vil tro at alle gravide setter seg inn i dette? Du kan prøve å si fra, men ettersom hun sikkert er klar over det så ser jeg for meg at hun bare blir sur på deg for å blande deg. Hun bruker sikkert også argumentet med at det er verre for barnet med stresset snusslutt fører med seg, så derfor er det bedre å fortsette. Har hørt røykere bruke det argumentet, og det er så provoserende. Har sluttet med nikotin selv, og det er jo ikke sånn at det fører med seg økt stress i lang tid, bare de første ukene. Hvis du blander inn kan du risikere å ødelegge vennskapet, men jeg tror ikke jeg hadde klart å være venn med en sånn person uansett.

Sushi er forresten ikke farlig, så lenge du ikke spiser tunfisk. Sjekk helenorge sine anbefalinger for å være sikker. 

Da jeg prøvde å bli gravid, las jeg alle mulige råd, og passet på å få nok vitaminer og ikke spise eller drikke noe på noen "NEI-lister" . Jeg er ekstra paranoid da, derfor jeg spør her. Som noen sa over, så kan det være nikotinfri snus, men jeg vet at kaffeen den er ikke koffeinfri . 

TS.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det visste jeg ikke om! Kanskje det er det hun bruker :)  Jeg har aldri brukt snus selv så! 

TS.

Men såklart. Bedre å være sikker. 

Flere som spør meg "snuser du?" selv om man tydelig kan se nikotinfri snusboks. 

Da får jeg sjangsen til å vise de at det er nikotinfri snus 👍 

Bare å spørre rett ut, evt anbefale henne Kickup (Nikotinfri) :)

• Liker 1
Skrevet

Ja er det så sannsynlig at det er nikotinfri snus egentlig? 😕 Jeg ville sagt ifra, er den nikotinfri så er ikke kaffen det som du sier, noen bør ta en liten prat med henne.

• Liker 1
Skrevet

Sushi er som sagt helt ok å spise for gravide, og snus kan være nikotinfri. 

Angående kaffe, så er det ikke gift, selv om det er en maks anbefalt dose daglig. Det ØKER faren for abort og lav fødselsvekt, men vet du, en del av funnene er faktisk svært tvilsomme, og det er påpekt mange store svakheter i studiene (spesielt de som går på faren for abort - der har de funnet at det er null forskjell på å drikke koffeinfri og vanlig kaffe, og at det er en alvorlig feil i studiene siden de ikke skiller mellom kvalme gravide (som har mindre fare for spontanabort i utgangspuntket og ofte har avsmak for kaffe og derfor ikke drikker det), og ikke-kvalme gravide (som har økt fare for spontanabort i utgangspunktet, og som IKKE får avsmak for kaffe og derfor gjerne drikker det som vanlig). 

Her skal du passe dine egne saker. Hun vet nok utmerket godt om helsenorge sine anbefalinger, men har tatt sine egne valg - som du ikke har noe med. 

Momshaming og gravidsmaing er ikke ok. DU velger hva DU vil gjøre, hun velger hva HUN vil gjøre. 

Anonymkode: b5aa6...18b

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg prøvde å bli gravid, las jeg alle mulige råd, og passet på å få nok vitaminer og ikke spise eller drikke noe på noen "NEI-lister" . Jeg er ekstra paranoid da, derfor jeg spør her. Som noen sa over, så kan det være nikotinfri snus, men jeg vet at kaffeen den er ikke koffeinfri . 

TS.

Ja, samme her. Er gravid nå. Men følger kun helsenorge sine råd da, og ikke uoffisielle lister. Var redd for hvordan det skulle bli med kaffe, men heldigvis smaker ikke kaffe godt lenger så det var ikke et problem.

Jeg ville prøvd å finne ut som snusen er nikotinfri. Er den det kan det være at det med kaffe rett og slett noe hun ikke har fått med seg, og da kan det hende hun er takknemlig for at du sier fra.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Angående kaffe, så er det ikke gift, selv om det er en maks anbefalt dose daglig. Det ØKER faren for abort og lav fødselsvekt, men vet du, en del av funnene er faktisk svært tvilsomme, og det er påpekt mange store svakheter i studiene (spesielt de som går på faren for abort - der har de funnet at det er null forskjell på å drikke koffeinfri og vanlig kaffe, og at det er en alvorlig feil i studiene siden de ikke skiller mellom kvalme gravide (som har mindre fare for spontanabort i utgangspuntket og ofte har avsmak for kaffe og derfor ikke drikker det), og ikke-kvalme gravide (som har økt fare for spontanabort i utgangspunktet, og som IKKE får avsmak for kaffe og derfor gjerne drikker det som vanlig). 

Gjelder det den nyeste rapporten eller eldre rapporter? Det er kommet en ny en som sier at man ikke skal drikke kaffe i det hele tatt, men har ikke lest den siden jeg er en av de kvalme som uansett har fått avsmak på det, så vet ikke hva de oppgir som årsak.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her skal du passe dine egne saker. Hun vet nok utmerket godt om helsenorge sine anbefalinger, men har tatt sine egne valg - som du ikke har noe med. 

Momshaming og gravidsmaing er ikke ok. DU velger hva DU vil gjøre, hun velger hva HUN vil gjøre. 

Skader hun barnet sitt er det ikke "mom shaming" å si ifra på en god måte, det er en veninne som bryr seg om de begge og involverer seg. Hun høres ut som en fornuftig og snill venninne som lurer på hva hun skal gjøre. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det den nyeste rapporten eller eldre rapporter? Det er kommet en ny en som sier at man ikke skal drikke kaffe i det hele tatt, men har ikke lest den siden jeg er en av de kvalme som uansett har fått avsmak på det, så vet ikke hva de oppgir som årsak.

Den nye såkalt "rapporten" har fått totalslaks. https://www.forbes.com/sites/helenalbert/2020/08/29/claims-about-caffeine-and-pregnancy-misleading/#41aad69d3eb2

Det er en metastudie, altså bare en mann som har gått gjennom mange tidligere studier. Det er altså absolutt ingen nye funn. 

Og som du kan lese, så peker kritikerne på mange svakheter i de eksisterende studiene, og konklusjonen til denne professoren får slakt. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skader hun barnet sitt er det ikke "mom shaming" å si ifra på en god måte, det er en veninne som bryr seg om de begge og involverer seg. Hun høres ut som en fornuftig og snill venninne som lurer på hva hun skal gjøre. 

Om hun gjør noe som faktisk skader barnet, som å bruke heroin eller bøtte nedpå med alkohol, kan man si ifra. Men å drikker mer kaffe enn anbefalt, og å snuse, er faktisk ikke krise. Å "si ifra" om noe hun allerede vet, er å shame. For ærlig talt; ALLE vet dette med nikotin.. Er hun 3 mnd på vei, har hun nok vært innom legen allerede, og der snakker de om dette her.. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om hun gjør noe som faktisk skader barnet, som å bruke heroin eller bøtte nedpå med alkohol, kan man si ifra. Men å drikker mer kaffe enn anbefalt, og å snuse, er faktisk ikke krise. Å "si ifra" om noe hun allerede vet, er å shame. For ærlig talt; ALLE vet dette med nikotin.. Er hun 3 mnd på vei, har hun nok vært innom legen allerede, og der snakker de om dette her.. 

Tror du overvurderer alle gravide nå, hvorfor setter noen behovet for kaffe og snus høyere enn et barns helse? Å nevne det for venninnen er helt innafor....om hun føler at hun blir litt brydd så er faktisk ikke det så viktig. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du overvurderer alle gravide nå, hvorfor setter noen behovet for kaffe og snus høyere enn et barns helse? Å nevne det for venninnen er helt innafor....om hun føler at hun blir litt brydd så er faktisk ikke det så viktig. 

Skal du shame alle som ikke følger anbefalingene om aktivitet for gravide også? For det gjelder faktisk det store flertall av gravide ;) Og det er akkurat like mye å sette ting foran et barns helse ;)

Det er frarådet; det er ikke forbudt. Det er ikke livstruende eller kjempefarlig, noen av delene. I motsetning til flatfyll og tung narkotika. Det er opp til den enkelte å vurdere om de ser ulempene som større enn hva man får igjen for det. 

Om det nå er å spise spekemat til rømmegrøten på 17. mai, eller være vill og gal og spise røykelaks uten å vite produksjonsdatoen.. 

Skrevet

Hun er voksen og kan ta avgjørelser for seg selv. 
Pass på deg selv! 

Anonymkode: 53829...f5b

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Du virker litt hysterisk ja. 

Anonymkode: 53829...f5b

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal du shame alle som ikke følger anbefalingene om aktivitet for gravide også? For det gjelder faktisk det store flertall av gravide ;) Og det er akkurat like mye å sette ting foran et barns helse ;)

Det er frarådet; det er ikke forbudt. Det er ikke livstruende eller kjempefarlig, noen av delene. I motsetning til flatfyll og tung narkotika. Det er opp til den enkelte å vurdere om de ser ulempene som større enn hva man får igjen for det. 

Om det nå er å spise spekemat til rømmegrøten på 17. mai, eller være vill og gal og spise røykelaks uten å vite produksjonsdatoen.. 

Forbud betyr at det blir ulovlig og det skjer jo selvfølgelig ikke! Men ja om det er shameing du vil kalle det (for å gjøre det mindre seriøst) så kall det for det. Jeg synes det er unødvendig og egoistisk og det er skadelig. Ikke heroin skadelig, der du legger lista men likevel absolutt ikke verdt det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...