AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Datteren min er 12 år. I klassen har det over tid utviklet seg en kultur med mobbing/ utestengning. Det har blitt verre etter sommerferien, og skolen forsøker å ta tak i det. I går møtte jeg to andre foreldre, og vi snakket om dette. Hun ene forelderen mente at de som har små hus/ lite «morsomme» leker nesten må forvente at ingen synes det er stas å være med dem hjem. Hun mente at foreldre legger opp til at barn blir utestengt ved å ikke sørge for at de har «det alle andre har». Hun andre var enig og oppgitt over tiltakene på skolen, fordi hennes barn uansett ikke har problemer. Jeg ble satt ut. Hvis dette er holdningen til foreldre, er det jo ikke rart at det går galt i klassen. Er dette vanlige holdninger? Hvordan skal jeg håndtere dette videre? Anonymkode: fcac5...1b6 15
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Barn bryr seg ikke om store hus og fancy leker. Like lite som de er født med meninger om hudfarge, eller vekt. Det er voksne som overfører slike holdninger som skaper mobbere. Og det bør være tilbakemeldingen til denne moren. Anonymkode: 2bd5c...c1c 39
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 Er deres barn en del av problemet? Er jo sånne holdninger hos foreldre som skaper mobbing, ikke små, kjedelige hus. Herregud. Anonymkode: e70dc...474 13
Svartfugl Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Datteren min er 12 år. I klassen har det over tid utviklet seg en kultur med mobbing/ utestengning. Det har blitt verre etter sommerferien, og skolen forsøker å ta tak i det. I går møtte jeg to andre foreldre, og vi snakket om dette. Hun ene forelderen mente at de som har små hus/ lite «morsomme» leker nesten må forvente at ingen synes det er stas å være med dem hjem. Hun mente at foreldre legger opp til at barn blir utestengt ved å ikke sørge for at de har «det alle andre har». Hun andre var enig og oppgitt over tiltakene på skolen, fordi hennes barn uansett ikke har problemer. Jeg ble satt ut. Hvis dette er holdningen til foreldre, er det jo ikke rart at det går galt i klassen. Er dette vanlige holdninger? Hvordan skal jeg håndtere dette videre? Anonymkode: fcac5...1b6 Vi vet i alle fall hvilke foreldre i ditt barns klasse som oppdrar mobbere nå. 🙄 9
Nymerïa Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 TS, TS, TS, når slike opplagte muligheter blir servert deg på et sølvfat så skal du ta tak i dem. Det du kunne ha sagt var "Virkelig? Kari blir glad for alle invitasjoner, hun." Når folk er så overfladiske, insisterer på å flagge det og til og med dra inn barna i sin egen smålighet så er det på sin plass å få det fram uten å starte en krangel. Og ikke er jeg så sikker på at barna tenker slik mødrene gjør heller, fra min egen barndom husker jeg at det var spennende å være på besøk hos venninner uansett. 15
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 Akkurat nå, NymeriaRhoynar skrev: TS, TS, TS, når slike opplagte muligheter blir servert deg på et sølvfat så skal du ta tak i dem. Det du kunne ha sagt var "Virkelig? Kari blir glad for alle invitasjoner, hun." Når folk er så overfladiske, insisterer på å flagge det og til og med dra inn barna i sin egen smålighet så er det på sin plass å få det fram uten å starte en krangel. Og ikke er jeg så sikker på at barna tenker slik mødrene gjør heller, fra min egen barndom husker jeg at det var spennende å være på besøk hos venninner uansett. Ja...men jeg veit ikke om jeg ville gjort denne sprø dama til fiende altså.....hun høres intens ut 😮 Anonymkode: 46330...923 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 34 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev: TS, TS, TS, når slike opplagte muligheter blir servert deg på et sølvfat så skal du ta tak i dem. Det du kunne ha sagt var "Virkelig? Kari blir glad for alle invitasjoner, hun." Hun «kamuflerte» det på en måte. Hun sa blant annet at hennes datter Anne ikke ville leke med Maria fordi Maria hadde kjedelige leker, og liten plass på rommet. Og at Anne selvfølgelig måtte få lov til å velge selv hva og hvor hun ville leke. Og at det ikke var Anne sitt ansvar å «ta seg av» de som faller utenfor. Anonymkode: fcac5...1b6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Hun «kamuflerte» det på en måte. Hun sa blant annet at hennes datter Anne ikke ville leke med Maria fordi Maria hadde kjedelige leker, og liten plass på rommet. Og at Anne selvfølgelig måtte få lov til å velge selv hva og hvor hun ville leke. Og at det ikke var Anne sitt ansvar å «ta seg av» de som faller utenfor. Anonymkode: fcac5...1b6 Tragisk om det er slik det skal være. Jeg hadde tatt det opp med kontaktlærer, og bedt de ta opp slike holdninger på felles foreldremøter. Anonymkode: dbb29...6c0 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 Vi har en 14 åring som også sier at slik er det blant de også. Et press som gjør at mange som ikke har Tesla og store flotte hus føler på det. De er flaue, vil ikke ha besøk feks. Veldig tragisk. Hvor de får det fra vet jeg ikke. Anonymkode: 8fa48...9d5 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 For noen holdninger de har, ikke rart barna mobber da. Vi bor i et område med mange store eneboliger, og dyre biler. Selv bor vi i slitent rekkehus og har ikke bil. Men barna mine har da alltid mye venner på besøk. De har takk og pris aldri blitt mobbet grunnet hjemmet vårt. Men overhørte 2 lærere på bussen, som prater skikkelig stygt om borettslaget vi bor i, at der kunne de aldri tenke seg å bo, det var jo slummen. Og blir litt skremt over de holdningene. Jeg er enslig mor, og stolt over å eie rekkehusleilighet. Anonymkode: 070b2...7e3 16
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 Det nytter jo ikke å snakke med slike folk om slike ting, det er jo de som er problemet. Jeg håper du sa nettopp det, at det er de to som er grunnlaget for denne mobbingen og utestengingen og selve problemet. Anonymkode: 2edfb...692 2
amz Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 Herregud! Det er for sykt. Mennesker er altfor kyniske. Det bør ikke være vanlige holdninger! Jeg håper virkelig ikke det er mange der ute som tenker sånn. Sånne folk bør en holde seg unna, det er også slike mennesker som forsvinner fort når problemer dukker opp. De er flotte å ha i gode tider, men i dårlige tider så forsvinner de fortere enn fanden!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg vokste opp motsatt: i stor enebolig i en bydel hvor det stort sett var blokker og litt nedsarvede rekkehus. Jeg opplevde motsatt mobbing, altså at jeg ble frosset ut og kalt snobb og soss og bortskjemt.. Så mobbing kan nok forekomme mot alle som skiller seg ut, ene eller andre veien.. Anonymkode: fc10f...063 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vokste opp motsatt: i stor enebolig i en bydel hvor det stort sett var blokker og litt nedsarvede rekkehus. Jeg opplevde motsatt mobbing, altså at jeg ble frosset ut og kalt snobb og soss og bortskjemt.. Så mobbing kan nok forekomme mot alle som skiller seg ut, ene eller andre veien.. Anonymkode: fc10f...063 Noe lignende her. Jeg vokste opp i en bydel med massevis av eneboliger og hvor "alle" hadde godt råd. Det var et par i klassen med foreldre som hadde arvet hus der eller flyttet inn med besteforeldrene, disse hadde ikke spesielt god økonomi (jeg ser i voksen alder at det var mer å ta tak i i disse familiene enn bare dårlig økonomi). Endte med at de laget et skikkelig mobbemiljø Anonymkode: d3c68...b7a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 Skumle holdninger hos foreldrene. Synd at det ikke er kommet lenger. Husker mamma og pappa fortalte om tilsvarende kommentarer fra foreldremøter i min brors klasse der ei jente ble alvorlig mobbet. Dette er dog 30 år siden snart.. hadde virkelig håpet at det var blitt bedre nå. Dog tenker jeg at dette med plass vs liten plass ikke er helt borti natta.. husker en podcast episode med Hedvig Montgomery der det ble snakket om barna behov for venner og barn som strevde med å få venner.. da nevnte hun at det å få ha egne rom i huset og kunne ha med seg venner hjem betød en del. Aner ikke om det stemmer men kan jo ha noe for seg. Barn ønsker jo å ha litt boltreplass etterhvert Anonymkode: 8499c...e9a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 hverken barna eller hus/bil eller gid vet hva er årsaken til mobbingen. Det er folkeskikken og holdningene til enkelte foreldre. Anonymkode: 20cf2...74a 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Anne selvfølgelig måtte få lov til å velge selv hva og hvor hun ville leke. Og at det ikke var Anne sitt ansvar å «ta seg av» de som faller utenfor. Selvfølgelig må hun få velge selv hva og hvor leken skal være. Men skal det såkalte ansvaret skyves over på de som ikke har det nyeste, mest fancy-schmancy da liksom? Hva med at hver og en prøver å lære sitt barn at alle er forskjellige og ikke alle har alt til enhver tid? Da jeg og søsknene mine var barn, var vi misunnelige på dem i klassen som hadde eget rom(vi var to eller tre på hvert rom i løpet av oppveksten). De var misunnelig på oss fordi vi hadde stort hus i stedet for den lille leiligheten som de selv bodde i. Man vil jo alltid ha det som andre har, sant? Anonymkode: 27b0d...31f
Gjest Professor Hvasadu Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 Når man hører hva slags holdninger mange voksne har, er det ikke det grann merkelig at mobbing i skolen stadig er et problem. Selv om det kan være vanskelig, anbefaler jeg at du sier tydelig fra til dem. Hvis det er andre foreldre med samme syn som deg, kan du alltids alliere deg med dem. Du bør eventuelt også gjøre skolen oppmerksom på at disse uttalelsene har funnet sted.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #19 Skrevet 6. oktober 2020 Er aleneforsørger og bor sikkert i den minste leiligheten blant alle i klassen til ungen min.(dog i et dyrt og nytt boligstrøk) Her er det alltid masse unger, de vil heller være her enn hjemme hos de med hus. ( de sier det er godt å slippe små og store søsken 🤣) Tror holdningene ligger hos foreldrene og ikke barna. Anonymkode: 58d25...457
Svartfugl Skrevet 6. oktober 2020 #20 Skrevet 6. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun «kamuflerte» det på en måte. Hun sa blant annet at hennes datter Anne ikke ville leke med Maria fordi Maria hadde kjedelige leker, og liten plass på rommet. Og at Anne selvfølgelig måtte få lov til å velge selv hva og hvor hun ville leke. Og at det ikke var Anne sitt ansvar å «ta seg av» de som faller utenfor. Anonymkode: fcac5...1b6 Ja, sånn skaper man bortskjemte og ufordragelige barn. "Meg, meg, meg" og man skal aldri gjøre noe som er ubehagelig/slitsomt for seg selv. Som voksne vil slike personer slite med å holde på venner, uten at de forstår hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå