AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg ser at Røde kors arrangerer aktiviteter og turer for familier som lever i fattigdom. Jeg blir veldig trist av å se på disse reklamene. Det er lenge siden de har vært oppe nå,men var vel i sommerferien. Men .... så tenker jeg. Hvem er disse barna?? Det er ikke alltid være barn heller opplever all verdens!! Må de det? Jeg synes nesten de barna som sendes på sånt opplever mer enn vanlige barn utifra reklamene. Hva betyr det å være fattig på opplevelser? Vi går for eksempel mye tur i skogen med hund,venner og familie. Vi gjør det mer enn vi reiser på tivoli eller dyrepark. Er det synd på barna våre da? Vi tjener ikke fett fordi ene av oss er student. Det ene barnet vårt her aldri vært på ferie og er tre år,men vi har vært på mange hytteturer. Vi reiser i dyreparken kanskje annenhver måned og de fleste andre opplevelsene koster ikke nødvendigvis så mye penger,men er jo mye kjeks og kos på tur med venner og familie. Anonymkode: 162a6...b52 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Teltturer Hytteturer Anonymkode: 162a6...b52
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser at Røde kors arrangerer aktiviteter og turer for familier som lever i fattigdom. Jeg blir veldig trist av å se på disse reklamene. Det er lenge siden de har vært oppe nå,men var vel i sommerferien Røde kors sjekker ikke opp økonomien til folk. Jeg og mannen tjener bra men vi har vært med på noen ferier i regi av røde kors for å få billig familieferie. Penger bruker vi når jeg og mannen reiser til lukseriøse steder alene. Anonymkode: 2c51a...ed7 2
Frøyamor Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Røde kors sjekker ikke opp økonomien til folk. Jeg og mannen tjener bra men vi har vært med på noen ferier i regi av røde kors for å få billig familieferie. Penger bruker vi når jeg og mannen reiser til lukseriøse steder alene. Anonymkode: 2c51a...ed7 Smart. Takk for tips. 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Røde kors sjekker ikke opp økonomien til folk. Jeg og mannen tjener bra men vi har vært med på noen ferier i regi av røde kors for å få billig familieferie. Penger bruker vi når jeg og mannen reiser til lukseriøse steder alene. Anonymkode: 2c51a...ed7 !!! 😳😳 Anonymkode: 17dd5...34c 49
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 Bruk Røde Kors i nabo-kommunen og oppgi grunn at det er flaut. Anonymkode: d3a14...f96 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk Røde Kors i nabo-kommunen og oppgi grunn at det er flaut. Anonymkode: d3a14...f96 Trenger ikke det. Les innlegget. Anonymkode: 162a6...b52 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: (...) Vi går for eksempel mye tur i skogen med hund,venner og familie. Vi gjør det mer enn vi reiser på tivoli eller dyrepark. Er det synd på barna våre da? Vi tjener ikke fett fordi ene av oss er student. Det ene barnet vårt her aldri vært på ferie og er tre år,men vi har vært på mange hytteturer. Vi reiser i dyreparken kanskje annenhver måned og de fleste andre opplevelsene koster ikke nødvendigvis så mye penger,men er jo mye kjeks og kos på tur med venner og familie. Anonymkode: 162a6...b52 Hva er det med folk som eier hytte eller har hytte tilgjengelig?? «Vi er aldri på ferie vi, er bare på hytta.» Men det ER jo ferie! Da har man jo et sted å dra på ferie, da. Alle familier har ikke hytte tilgjengelig. Utleiehytter er ofte veldig dyre, fordi det er mange sengeplasser. Fint hvis man kan spleise med andre voksne, dyrt for en aleneforeldee å leie alene. Transport er ofte også et problem hvis man ikke har bil, noe (surprise, surprise) en del med dårlig råd ikke har. Dere bor sikkert nær dyreparken, men det er det ikke alle som gjør. Inngang i slike parker kan fort bli dyrt om man har flere barn, og bor man et stykke unna i tillegg, blir det også penger til transport og overnatting. Det er jo en hel ferie bare det. Så har dere i tillegg venner og familie å dra på tur med. Det er også et gode ikke alle har i overflod. Merkelig at det er så vanskelig å sette seg inn i? Det du skisserer, er IKKE en familie som disse tilbudene fra Røde Kors er myntet på. Men det finnes familier med f eks en forelder og to barn, lav inntekt, lite nettverk. Der dagstur i nærskogen med mor og lillebror er noe man har gjort veldig mange ganger.... Anonymkode: 2d8df...3d4 49
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Røde kors sjekker ikke opp økonomien til folk. Jeg og mannen tjener bra men vi har vært med på noen ferier i regi av røde kors for å få billig familieferie. Penger bruker vi når jeg og mannen reiser til lukseriøse steder alene. Anonymkode: 2c51a...ed7 Dette er bare tull. Det er ikke sånn at man bare kan dra på tur med Røde Kors. Du må søke via f.eks. sosialtjenesten eller NAV, de har oversikt over hvem som har størst behov for disse feriene. I tillegg er det slik at få familier får tilbudet hvert år og de som ikke har fått muligheten tidligere prioriteres. Så folk med god råd får ikke flere gratis ferier fra Røde Kors som du påstår her. Anonymkode: 1924d...ab0 59
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er bare tull. Det er ikke sånn at man bare kan dra på tur med Røde Kors. Du må søke via f.eks. sosialtjenesten eller NAV, de har oversikt over hvem som har størst behov for disse feriene. I tillegg er det slik at få familier får tilbudet hvert år og de som ikke har fått muligheten tidligere prioriteres. Så folk med god råd får ikke flere gratis ferier fra Røde Kors som du påstår her. Anonymkode: 1924d...ab0 Takk og amen. Akkurat det jeg ville høre. Anonymkode: 3d4bd...7ce 17
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 Men da er ikke barna våre fattige på opplevelser?? Anonymkode: 162a6...b52 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da er ikke barna våre fattige på opplevelser?? Anonymkode: 162a6...b52 Nei. Det er heller ikke mitt barn, som har vært to ganger på Hunderfossen og Lilleputthammer på ni år, og ellers tilbringer ferier hos foreldrene mine. Vi fisker ofte i sommerhalvåret, besøker venner, spiser is i sola i sentrum, besøker venner og tenner bål i fjæra og mye annet gøy. Turene er i hovedsak myntet på familier som ikke har disse mulighetene. Som tilbringer alle ferier gjennom barnets oppvekst hjemme, som ikke har råd til fiskestang, kino, badeland, ikke har mulighet for å gjøre ting som bålbrenning i fjæra og som ikke har råd eller mulighet til å reise bort - selv ikke på besøk til besteforeldre. Disse familiene finnes, og det er supert at det finnes et tilbud som gir dem muligheten til en litt større opplevelse et par ganger i løpet av oppveksten. Anonymkode: d0165...1c0 30
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er heller ikke mitt barn, som har vært to ganger på Hunderfossen og Lilleputthammer på ni år, og ellers tilbringer ferier hos foreldrene mine. Vi fisker ofte i sommerhalvåret, besøker venner, spiser is i sola i sentrum, besøker venner og tenner bål i fjæra og mye annet gøy. Turene er i hovedsak myntet på familier som ikke har disse mulighetene. Som tilbringer alle ferier gjennom barnets oppvekst hjemme, som ikke har råd til fiskestang, kino, badeland, ikke har mulighet for å gjøre ting som bålbrenning i fjæra og som ikke har råd eller mulighet til å reise bort - selv ikke på besøk til besteforeldre. Disse familiene finnes, og det er supert at det finnes et tilbud som gir dem muligheten til en litt større opplevelse et par ganger i løpet av oppveksten. Anonymkode: d0165...1c0 Godt å høre!! Anonymkode: 162a6...b52
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men da er ikke barna våre fattige på opplevelser?? Anonymkode: 162a6...b52 Selvfølgelig ikke, det er forøvrig stor forskjell på å velge å være student og ha lite penger noen få år kontra fattig i mange år Anonymkode: 65a7f...519 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg kjenner en familie som tok i mot et slikt tilbud en gang. Det er en familie som har flyktet til Norge. Svært store forskjeller på foreldrene i den familien. Den ene av dem er svært godt integrert, den andre er det så å si helt motsatt med. Tidligere har de bodd i en kommunal bolig. Jeg tror det kanskje er litt ulikt hvor i landet man er, mtp om Røde Kors sjekker opp økonomien til folk i forkant, siden jeg mener disse hadde fått avslag på en lignende søknad et tidligere år. Barn trenger nye impulser, det gjør også vi voksne. Spesielt etter korona tror jeg det er ekstra viktig å komme seg utenfor huset av og til for å ikke gå på veggen. Anonymkode: d67a3...554
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg kjenner ei jente som var på en sånn ferie en gang, da hun var 9 år. Før det hadde hun ALDRI vært på ferie, ikke en gang telt- eller hyttetur, eller til besteforeldre. Hadde heller aldri vært i en fornøyelsespark eller dyrepark. Eller syden for den saks skyld. Det er 3 år siden nå, og hun snakker mye om denne turen fortsatt. Det var virkelig stort for henne. Og ja, de opplevde mye, men det var også denne ene gangen hun faktisk fikk oppleve noe. Anonymkode: 658bc...5a2 25
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg var et av de fattige barna som fikk reise på feriekoloni, gjennom Oslo kommune. Og jeg ble aldri tatt med på noe. Mine foreldre har aldri tatt meg med på kino, restaurant, tivoli. dyrepark eller lignende. Ble tatt med på noen få turer, for at vi skulle plukke blåbær, fikk bare kjeft fordi jeg ikke plukket nok. Så da fikk jeg ikke bli med mer. Og jeg elsket feriekoloni, jeg fikk komme meg bort, oppleve mye nytt og spennende. Og møte nye mennesker. Så kunne jeg og ha en ferie og fortelle om, da skolen startet. Anonymkode: d810e...758 16
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Røde kors sjekker ikke opp økonomien til folk. Jeg og mannen tjener bra men vi har vært med på noen ferier i regi av røde kors for å få billig familieferie. Penger bruker vi når jeg og mannen reiser til lukseriøse steder alene. Anonymkode: 2c51a...ed7 Hvorfor skriver du dette? Er det for at andre skal tenke at de som er med på slike turer ikke har et reelt behov? Helt riktig slik en skriver tidligere i tråden at disse plassene må bli søkt på via nav eller feks barnevernstjenesten. Anonymkode: b5883...cab 17
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #19 Skrevet 6. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en familie som tok i mot et slikt tilbud en gang. Det er en familie som har flyktet til Norge. Svært store forskjeller på foreldrene i den familien. Den ene av dem er svært godt integrert, den andre er det så å si helt motsatt med. Tidligere har de bodd i en kommunal bolig. Jeg tror det kanskje er litt ulikt hvor i landet man er, mtp om Røde Kors sjekker opp økonomien til folk i forkant, siden jeg mener disse hadde fått avslag på en lignende søknad et tidligere år. Barn trenger nye impulser, det gjør også vi voksne. Spesielt etter korona tror jeg det er ekstra viktig å komme seg utenfor huset av og til for å ikke gå på veggen. Anonymkode: d67a3...554 Jeg mente ikke at vi var i målgruppen. Anonymkode: 162a6...b52
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #20 Skrevet 6. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Røde kors sjekker ikke opp økonomien til folk. Jeg og mannen tjener bra men vi har vært med på noen ferier i regi av røde kors for å få billig familieferie. Penger bruker vi når jeg og mannen reiser til lukseriøse steder alene. Anonymkode: 2c51a...ed7 Tuller du? Toppen av egoisme!!! Da tar dere plassene til noen som trenger det! Anonymkode: 9fbf6...d3e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå