Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min som har bodd i fosterhjem ( frivillig) plassering har frem til i fjor bodd 3 år i fosterhjem. Og han var der når han ble konfirmert. De hadde sørger for å invitere hele sin familie og biologisk familie var i fåtall. Det var enorm mengde folk, det var 70 stykk hvor vi var 24. Resten var F F sine egne barn og deres barn, venner . Tanter og onkler av Ff osv. og så hadde gutten 4 venner. Jeg som mor betalte nesten hele gildet. Og gutten fikk mange fine gaver og selvfølgelig penger.  65000 fikk han + ny mobil og tur til England og Madrid for å se på fotballkamper. 

Alt vel så langt. Men når han flyttet hjem til oss igjen så viste det seg at sparekonto som komf gavene var satt inn på var tømt. De eneste sim hadde tilgang til den er oss og tidlige Ff.  Jeg kontakter Ff og de sier at siden de pengene var gave fra den siden så var ikke noe han fikk med seg fordi planen var at han skulle bo der til han var 18, men flyttet ut året etter konfirmasjonen sin. 
Jeg kjenner at jeg ble trist. Gutten har enda ikke fått vite om dette av oss og nå har han begynt å kikke på lettsykkel . Jeg kontaktet barnevernet og så lenge fosterfamlilien eller fosterfar sto som eier av konto så kan de ikke gjøre noe. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: bc32f...a67

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy, for noen ra**høl! 

Anonymkode: 795fd...3a1

• Liker 33
Skrevet

Så forferdelig. Så grusomt å lese. Enda en fosterfamilie som kun har gjort dette for pengene, utnyttet en familie i nød og tjent penger på dem, penger som burde vært forvaltet som hjelp til familien isteden. Sikter da til den fosterlønnen de har fått for ham. Disse pengene skulle vært brukt dirkete på hjemmet isteden, for å skaffe hjelp til hjemmet slik at gutten aldri ble flyttet ut derfra i utgangspunktet. Det spys ut enorme summer til griske fosterforeldre, som kunne vært brukt så mye mer fornuftig på gutten og hans ekte foreldre isteden. Men nok om det. Nå gjelder jo dette konfirmasjonspengene. Og her fribanket barnevernet selvsagt fosterforeldrene, og seg selv. De tar jo ikke noe ansvar for guttens ve og vel, det er tross alt bare en pengemaskin hele greia. For et grusomt system.

Jeg ville satt opp en sparekonto med en gang, og så setter du inn et fast beløp hver måned. Så mye som du kan klare, over tid. Hvis det for eksempel er 2000 kr pr måned, så blir det det. Og så forteller du gutten pent hva som har skjedd, og samtidig at du har satt opp en sparekonto, så han får penger likevel. Bare at nå tar det litt lengre tid enn han hadde regnet med. Så forteller du han hvor mye du setter inn hver måned, og hvilken dato han kan få det totale beløpet. Hvis du ikke har råd til å dekke opp det beløpet som er borte, så får det så være, men det blir ikke null kroner. Det blir for eksempel spare 2.000 kr i 12 mnd, det blir 24.000 kr. Det er noe, det og.

Lykke til, håper gutten tar det pent. Og så lærer han jo desverre ett og annet om slike folk, men det gjør han før eller siden uansett. Vi kan ikke beskytte barna våre mot verden, men vi kan være der og hjelpe dem å takle alle livets utfordringer på best mulig måte.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Anonymtulle skrev:

Så forferdelig. Så grusomt å lese. Enda en fosterfamilie som kun har gjort dette for pengene, utnyttet en familie i nød og tjent penger på dem, penger som burde vært forvaltet som hjelp til familien isteden. Sikter da til den fosterlønnen de har fått for ham. Disse pengene skulle vært brukt dirkete på hjemmet isteden, for å skaffe hjelp til hjemmet slik at gutten aldri ble flyttet ut derfra i utgangspunktet.
Dette var en frivillig plassering og noe vi ba om selv, disse har kun fått barnetrygden og vi har betalt bidrag så nei ingen penger fra barnevernet. 

Det spys ut enorme summer til griske fosterforeldre, som kunne vært brukt så mye mer fornuftig på gutten og hans ekte foreldre isteden. Men nok om det. Nå gjelder jo dette konfirmasjonspengene. Og her fribanket barnevernet selvsagt fosterforeldrene, og seg selv. De tar jo ikke noe ansvar for guttens ve og vel, det er tross alt bare en pengemaskin hele greia. For et grusomt system.

Jeg ville satt opp en sparekonto med en gang, og så setter du inn et fast beløp hver måned. Så mye som du kan klare, over tid. Hvis det for eksempel er 2000 kr pr måned, så blir det det. Og så forteller du gutten pent hva som har skjedd, og samtidig at du har satt opp en sparekonto, så han får penger likevel. Bare at nå tar det litt lengre tid enn han hadde regnet med. Så forteller du han hvor mye du setter inn hver måned, og hvilken dato han kan få det totale beløpet. Hvis du ikke har råd til å dekke opp det beløpet som er borte, så får det så være, men det blir ikke null kroner. Det blir for eksempel spare 2.000 kr i 12 mnd, det blir 24.000 kr. Det er noe, det og.

Lykke til, håper gutten tar det pent. Og så lærer han jo desverre ett og annet om slike folk, men det gjør han før eller siden uansett. Vi kan ikke beskytte barna våre mot verden, men vi kan være der og hjelpe dem å takle alle livets utfordringer på best mulig måte.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Sønnen min som har bodd i fosterhjem ( frivillig) plassering har frem til i fjor bodd 3 år i fosterhjem. Og han var der når han ble konfirmert. De hadde sørger for å invitere hele sin familie og biologisk familie var i fåtall. Det var enorm mengde folk, det var 70 stykk hvor vi var 24. Resten var F F sine egne barn og deres barn, venner . Tanter og onkler av Ff osv. og så hadde gutten 4 venner. Jeg som mor betalte nesten hele gildet. Og gutten fikk mange fine gaver og selvfølgelig penger.  65000 fikk han + ny mobil og tur til England og Madrid for å se på fotballkamper. 

Alt vel så langt. Men når han flyttet hjem til oss igjen så viste det seg at sparekonto som komf gavene var satt inn på var tømt. De eneste sim hadde tilgang til den er oss og tidlige Ff.  Jeg kontakter Ff og de sier at siden de pengene var gave fra den siden så var ikke noe han fikk med seg fordi planen var at han skulle bo der til han var 18, men flyttet ut året etter konfirmasjonen sin. 
Jeg kjenner at jeg ble trist. Gutten har enda ikke fått vite om dette av oss og nå har han begynt å kikke på lettsykkel . Jeg kontaktet barnevernet og så lenge fosterfamlilien eller fosterfar sto som eier av konto så kan de ikke gjøre noe. Hva hadde dere gjort?

Anmeld det til politiet. 

Anonymkode: 6bfe0...ca4

• Liker 12
Skrevet

Du har ingen sak.

Anonymkode: 20e2d...f81

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen sak.

Oi, så dette irriterte deg? 🤨 La det være opp til politiet, må jo være noe som man bør prøve i det minste.

• Liker 19
Skrevet

Disse fosterforeldrene har ingen sjel. 

Anonymkode: 818ab...cc9

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anmeld det til politiet. 

Anonymkode: 6bfe0...ca4

Ja, det der er faktisk tyveri. De har stjålet pengene hans. Undersøk om dette er noe du kan gå videre med, ts.

Anonymkode: 1e6cf...c93

• Liker 15
Skrevet

Kan du går til avisene feks? eller tv 2 hjelper deg. De tar garantert denne saken tenker nå jeg. 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du går til avisene feks? eller tv 2 hjelper deg. De tar garantert denne saken tenker nå jeg. 

Ja! 😄 En venninne av meg opplevde det samme, finnes mange sånne folk der ute. Å sette et eksempel ville tjene mange andre åså :) Uansett om man kommer noen vei, så får de seg en støkk. Sånn behandler du ikke mennesker 😕 

• Liker 9
Skrevet

Her hadde jeg ikke gitt meg. Disse pengene var gaver til gutten, de kom ikke fra fosterforeldrene en gang. Jeg lurer på om giverne av gavene synes dette er ok? Jeg hadde anmeldt det, og gått til mediene. 

Anonymkode: 78033...3f2

• Liker 15
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde jeg ikke gitt meg. Disse pengene var gaver til gutten, de kom ikke fra fosterforeldrene en gang. Jeg lurer på om giverne av gavene synes dette er ok? Jeg hadde anmeldt det, og gått til mediene. 

Anonymkode: 78033...3f2

Enig! Jeg hadde også kontaktet giverne for å høre om dette er noe de har fått betalt tilbake! For jeg regner med at FF har betalt familien sin tilbake pengene og ikke tatt dem selv? Har ikke familien på deres side fått igjen pengene, har de faktisk stjålet fra dem også. 

Gå videre med dette! 

Anonymkode: f025d...202

• Liker 17
Skrevet

Hadde truet med å ta saken til media om de ikke betalte tilbake. Og anmeldt det. Hva faen hadde pengene innpå deres konto å gjøre? Var jo gutten sine!

Anonymkode: b9f4d...9b5

• Liker 6
Skrevet

Anmeld for tyveri så fort som mulig. De har ingen rett på disse pengene som var gaver direkte til gutten.

Anonymkode: 37ae8...8cf

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen sak.

Skam deg. Råtne menneske

Anonymkode: cfb17...25b

• Liker 7
Skrevet

Umiddelbart så tenker jeg det å kontakte giverne av gavene og lage et forslag om lukket konto på gutten, som blir åpnet når han fyller 18, vis argumentet om at guttens familie vil bruke pengene på tull blir brukt fra fosterfamilien.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville nok tatt kontakt med Fylkesmannen som forvalter vergemålslovgivningen.

Som utgangspunkt har ikke fosterforeldre eller andre foresatte lov til å bruke disse pengene. https://www.dinside.no/okonomi/kan-foreldre-ta-penger-fra-kontoen-til-barna/60956317

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heng dem ut i media. Vis hvor smålige de er. De er hans, han har fått dem, de kan ikke bare ta dem. 

Jeg ville også anmeldt dem. De kan jo se hvor langt de kommer med å si at det var fra hans familie. 

Anonymkode: 51492...3d8

• Liker 4
Skrevet

Ta penger fra et barn på den måten, fy faen så jævlig vidrig. Jævla dårlig gjort.

Anonymkode: 09d7e...9d7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...