Gå til innhold

Egenkapital eller billån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 200k i billån,  300k i studielån og 100k i ek. Foreldrene mine stiller som kausjonist. Burde jeg betale ned billånet først eller spare egenkapital til bolig? Hvordan prioritere?

Anonymkode: 91238...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betale ned billån straks og så bruke det du skulle betalt inn på billånet til å spare opp EK.

Anonymkode: aebb5...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betale ned billån straks og så bruke det du skulle betalt inn på billånet til å spare opp EK.

Anonymkode: aebb5...6f7

Pga renta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale ned billånet. Billån er dyrt. Det er verre å komme til banken med billån, enn med lite ek. Huslån er billigere enn billån, så det er dumt å ha begge deler. Bedre å da heller betale ned billånet, og heller ta opp mer i huslån. Innskuddsrenten er også såpass dårlig at det ikke lønner seg å spare der fremfor å betale ned billån. 

Anonymkode: 1d0ef...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, prt90 skrev:

Kanskje ikke den beste prioriteringen å kjøpe dyr bil før man kjøper bolig

Det var da en voldsomt forhåndsdømmende kommentar? Du vet ingenting om vedkommendes behov. Noen har faktisk reellt behov for bil (bor på landet, eller jobber tider det ikke går kollektivt). Noen har reellt behov for stor bil. Å kjøpe en veldig brukt bil, kan bli mye dyrere enn å legge penger i en litt nyere bil, mtp verkstedskostnader ++ som følger med en gammel bil. 200 000 for bil er ikke en "dyr bil", om man er nødt til å ha plass til eventuelle unger o.l. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, prt90 skrev:

Kanskje ikke den beste prioriteringen å kjøpe dyr bil før man kjøper bolig

Sikkert ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da en voldsomt forhåndsdømmende kommentar? Du vet ingenting om vedkommendes behov. Noen har faktisk reellt behov for bil (bor på landet, eller jobber tider det ikke går kollektivt). Noen har reellt behov for stor bil. Å kjøpe en veldig brukt bil, kan bli mye dyrere enn å legge penger i en litt nyere bil, mtp verkstedskostnader ++ som følger med en gammel bil. 200 000 for bil er ikke en "dyr bil", om man er nødt til å ha plass til eventuelle unger o.l. 

Hadde ikke jeg hatt bil hadde jeg ikke kommet meg på jobb, det er helt riktig :) Tusen takk for god hjelp, da betaler jeg ned billånet først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med banken og hør hva de tenker. Kan være at du får et annet svar enn her. Det å ha egenkapital er positivt, så jeg tror heller det lønner seg å kjøpe boligen og betale billånet med de 100 000 en stund etterpå. Det kan komme overraskende utgifter ved boligkjøp som gjør at du trenger de pengene. For du får nok ikke lånt opp på huset dersom det er fullfinansiert med kausjonistansvar. Da slipper du å måtte ta opp forbrukslån. 

Anonymkode: 76192...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...