Gå til innhold

Lydbøker til barn: CD-spiller?

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Vi har en på 4 som har begynt å høre på lydbøker. Har kjøpt hos E-bok, men synes det blir dyrt og kunne tenkt oss å låne på biblioteket. Har tenkt litt på CD-spiller, men dette føles litt gammeldags.. Dere andre som har barn som liker lydbøker, hvilken løsning er dere fornøyde med?

Eventuelt tips til CD-spiller som er enkel å bruke for barn, og som har grei kvalitet?

Endret av Geirfuglen
Skrevet

Vi valgte cd-spiller og låner på biblioteket:) veldig greit  , og barnet mitt klarer også å styre det selv. 

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
4 minutter siden, Prelunia skrev:

Vi valgte cd-spiller og låner på biblioteket:) veldig greit  , og barnet mitt klarer også å styre det selv. 

Så kjekt! Er det en CD-spiller som er enkel å bruke for barn? 

Skrevet
1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Så kjekt! Er det en CD-spiller som er enkel å bruke for barn? 

Kjøpte en på Clas Olson.. Den er ikke spesielt for barn,  men har en knapp på siden man kan dra enten på cd,off eller radio. De andre knappene er veldig store,  så ikke så vanskelige å trykke på, og det er ikke så mange knapper heller. Derfor er den lett å lære.

Jeg syntes det ble for mye styr med E-bok , og faktisk for mange valg. Nå har henne bare en lydbok å forholde seg til om gangen,  og vi får oss en tur på biblioteket i samme slengen:)

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Vi har en på 4 som har begynt å høre på lydbøker. Har kjøpt hos E-bok, men synes det blir dyrt og kunne tenkt oss å låne på biblioteket. Har tenkt litt på CD-spiller, men dette føles litt gammeldags.. Dere andre som har barn som liker lydbøker, hvilken løsning er dere fornøyde med?

Eventuelt tips til CD-spiller som er enkel å bruke for barn, og som har grei kvalitet?

Hva med abonement på Fabel eller Storytel. Begge har mange barnebøker. Da spiller dere av lydbøkene via en app på mobiltelefonen.

Skrevet

CD-spiller er helt genialt. Da slipper ungene å ha noe "på nett" på soverommet. 

Anonymkode: adff6...0bb

• Liker 1
Skrevet

CD-spiller mens ungene er små. De elsker å høre den samme CDen om og om igjen..Nå som de er større er det e-bok på mobilen som gjelder. Mobilens internettilgang er stengt etter leggetid.

Vi prøvde engang å kjøpe CD-spiller (Walkman) til å ha med på reise (tog etc) kjøpt på Power for 500 kroner, men den døde allerede på første reise! Det er ikke enkelt å få lagt over lydbøker fra CD til lydfil på telefonen, fordi CD-boken gjerne er oppdelt i en haug småfiler.

Anonymkode: d0100...89e

Skrevet

Prøv også gratis lydbøker for barn på bibliotekets app BookBites.

Skrevet

Min på 3 har CD-spiller og låner lydbøker på biblioteket. Vi har prøvd noen apper også, men jeg tenker jo mindre skjerm jo bedre. 

Anonymkode: 01373...f4b

Skrevet

Våre på 3 og 6 har hver sin gamle discman og hodetelefoner. De er masse i bruk av begge, og de håndterer dem helt fint selv. 

Jeg synes det er mye greiere å gi dem dette enn feks en telefon eller tab, for da blir det fort til at de heller vil spille eller se på noe.

Vi har forsøkt Storytel, og selv om produktet er bra ble det rett og slett for dyrt i forhold til bruken hos oss.  Vi tegner gjerne abonnement for en mnd ifm ferier hvor vi skal kjøre mye bil osv, men i hverdagen blir det ikke brukt nok til å forsvare prisen.  

Anonymkode: 00335...12e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en begrensning på seks lydbøker i måneden. Lisensene koster det hvite ut at øyet for biblioteket....

Bruk heller Fabel eller Storytel.

Skrevet

Da MÅ dere jo låne fra biblioteketet og det kan jo være hakk i plata. Det selges ikke lydbøker i bokhandel og det er en grunn til det. Med mindre barnet skal få noen cder å høre på ville jeg heller gått for storytel eller fabel på høytaller.

Anonymkode: 573ba...36d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da MÅ dere jo låne fra biblioteketet og det kan jo være hakk i plata. Det selges ikke lydbøker i bokhandel og det er en grunn til det. Med mindre barnet skal få noen cder å høre på ville jeg heller gått for storytel eller fabel på høytaller.

Man MÅ ikke låne fra biblioteket nei? Lydbøker på CD fås kjøpt på nettet. 

Gjest Geirfuglen
Skrevet
14 timer siden, Prelunia skrev:

Kjøpte en på Clas Olson.. Den er ikke spesielt for barn,  men har en knapp på siden man kan dra enten på cd,off eller radio. De andre knappene er veldig store,  så ikke så vanskelige å trykke på, og det er ikke så mange knapper heller. Derfor er den lett å lære.

Jeg syntes det ble for mye styr med E-bok , og faktisk for mange valg. Nå har henne bare en lydbok å forholde seg til om gangen,  og vi får oss en tur på biblioteket i samme slengen:)

Takk for tips! 😊

14 timer siden, Kjetil E skrev:

Hva med abonement på Fabel eller Storytel. Begge har mange barnebøker. Da spiller dere av lydbøkene via en app på mobiltelefonen.

Hadde Storytel en liten stund, men det koster penger, så da blir det veldig få bøker for den prisen. Hører ikke på lydbøker selv, og når han får en bok hører han gjerne på den ene boka veldig mange ganger.

Gjest Geirfuglen
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

CD-spiller er helt genialt. Da slipper ungene å ha noe "på nett" på soverommet. 

Anonymkode: adff6...0bb

Det tenkte vi også 👍 Opplever at han blir ufokusert av å ha iPaden stående der.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

CD-spiller mens ungene er små. De elsker å høre den samme CDen om og om igjen..Nå som de er større er det e-bok på mobilen som gjelder. Mobilens internettilgang er stengt etter leggetid.

Vi prøvde engang å kjøpe CD-spiller (Walkman) til å ha med på reise (tog etc) kjøpt på Power for 500 kroner, men den døde allerede på første reise! Det er ikke enkelt å få lagt over lydbøker fra CD til lydfil på telefonen, fordi CD-boken gjerne er oppdelt i en haug småfiler.

Takk for tips! Husker du om dere gikk for en spesiell CD-spiller? Aner ikke hva som finnes omtrent. 😄

Vi sjekket ut det, men de hadde veldig dårlig utvalg. Mulig det er noe jeg ikke har funnet ut enda.

Min på 3 har CD-spiller og låner lydbøker på biblioteket. Vi har prøvd noen apper også, men jeg tenker jo mindre skjerm jo bedre. 

Da er de omtrent samme alder 😊 Har du erfaring med type CD-spiller de kan få til selv?

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våre på 3 og 6 har hver sin gamle discman og hodetelefoner. De er masse i bruk av begge, og de håndterer dem helt fint selv. 

Jeg synes det er mye greiere å gi dem dette enn feks en telefon eller tab, for da blir det fort til at de heller vil spille eller se på noe.

Vi har forsøkt Storytel, og selv om produktet er bra ble det rett og slett for dyrt i forhold til bruken hos oss.  Vi tegner gjerne abonnement for en mnd ifm ferier hvor vi skal kjøre mye bil osv, men i hverdagen blir det ikke brukt nok til å forsvare prisen.  

Anonymkode: 00335...12e

Så kjekt at de ordner med hodetelefoner selv også! De vi har er nok litt for vanskelige, det er Bluetooth og knappen er litt hard. Har dere noen å anbefale?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man leser jo gjerne vanlige bøker også, vi er på biblioteket en gang i uka fra før av, så det opplever jeg ikke som en ulempe. Tenkte kanskje å kjøpe 1 lydbok og 1 musikk-CD å gi sammen med CD-spilleren, men låne resten. 

Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Takk for tips! 😊

Hadde Storytel en liten stund, men det koster penger, så da blir det veldig få bøker for den prisen. Hører ikke på lydbøker selv, og når han får en bok hører han gjerne på den ene boka veldig mange ganger.

Ser den, hører selv veldig mye på lydbøker. Så for meg er det absolutt verdt prisen. Men ser situasjonen din og at det nok blir litt dyrt i lengden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...