Gå til innhold

Legge nye fliser over kjøkkenbenk - oppussing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg holder på å pusse opp en gammel leilighet hvor det er heltre kjøkken med tilhørende fliser over benken med katter/fruktmotiv osv. som står utover - så jeg kan ikke bare male over flisene for at det skal bli pent. Jeg har derfor tatt ned en del av flisene, men enkelte steder har veggen bak blitt ødelagt/porøs. Det er også en El-ledning som går bak der ser jeg. Hva bør jeg gjøre for å få veggen slett før jeg kan flislegge på nytt? Sparkle? 

Anonymkode: 0baf2...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så lett å si med begrenset beskrivelse og ingen bilder.. "porøs vegg" og "el-ledning går bak der" tilsier at det kan være utfordrende. Hvor går el-ledning? Inni veggen? Utenpå? Kan den løsnes slik at du kan fjerne gammel vegg og legge ny gipsplate? Er det gips der fra før? Hvor store hull er det i vegg fra før? Hva er bak den porøse platen? 

Ikke mange tips man egentlig kan komme med. Om porøs plate er vesentlig skadet hjelper det ikke å sparkle, da må plata byttes. Et bilde hadde vært tingen

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newman01 skrev:

Ikke så lett å si med begrenset beskrivelse og ingen bilder.. "porøs vegg" og "el-ledning går bak der" tilsier at det kan være utfordrende. Hvor går el-ledning? Inni veggen? Utenpå? Kan den løsnes slik at du kan fjerne gammel vegg og legge ny gipsplate? Er det gips der fra før? Hvor store hull er det i vegg fra før? Hva er bak den porøse platen? 

Ikke mange tips man egentlig kan komme med. Om porøs plate er vesentlig skadet hjelper det ikke å sparkle, da må plata byttes. Et bilde hadde vært tingen

El-ledningen er inne i veggen og går ettersom jeg ser til en stikkontakt. Sikkert til mer også, men det er ikke mulig å se. Dette har jo vært bak veggen - altså bak flisene. Enkelte steder har disse flisene sittet så godt at de har tatt med seg litt av veggen når jeg har fått de av. Stort sett er veggen inntakt, men det er nok noen svake punkter enkelte steder. Nå skal det kjøkkenet byttes helt om noen år, så det er kun en rask overflate behandling frem til da. Male kjøkkenet og bytte flisene. 

Anonymkode: 0baf2...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare gjøre det meget enkelt og kjøpe sånne flislagte kjøkkenplater? Da kan du bare lime/skru de rett fast i det som er der idag. Enkelt, billig, ser ganske bra ut. Midlertidig quickfix

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Gjør det enkelt. Fjern alle de gamle flisene og få det så passelig flatt før du legger på kjøkkenplater.

https://megaflis.no/panel/kjokkenplater.html

Anonymkode: bdb38...456

Er det ikke vanskelig å få det pent i skjøtene mellom disse platene? Det må jo gjerne mer enn en plate til over en benk.

Anonymkode: 96b6b...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanskelig å få det pent i skjøtene mellom disse platene? Det må jo gjerne mer enn en plate til over en benk.

Anonymkode: 96b6b...a20

Det ligger video ute på siden der som viser hvordan du skal gjøre det.

Anonymkode: 4a7e5...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...