Gå til innhold

Student-fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har ei venninne som muligens er gravid. Hun studerer siste året på en barchelorgrad og om hun er gravid er barnet ventet i sluttet av april/begynnelsen av mai. Med andre ord hun kan fullføre skolen. Hun er gift og mannen er også på skolebenken, men får det dekket av aetat som attføring. Hvordan vil fødselspenger og slikt bli regnet ut? Hva kan hun søke om? Og har ikke Lånekassen en ordning for dem som blir gravide under studietiden?

Taknemlig for alle svar!

Endret av Miss Marple
Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Hvis hun er ferdig med utdanningen sin når barnet kommer, så er det ingenting å hente hos lånekassen. Da får hun kun engangsstønaden som er på noe over 30000,-.

Skrevet

Hvis hun venter barn i april/mai så er hun vel fremdeles på skolen. Siste stipendet kommer vel i mai. så hvis du føder før den tiden så skal hun få noe av lånet omgjort til stipend.... tror jeg....

Skrevet

Takk for svar! Jeg sjekket lånekassens nettsider, de gir fødelsstipend (veldig bra!) så lenge hun er under utdanning, og det er hun.

Skrevet

Lånekassen har gode ordninger på dette. Jeg har fått to barn under studiene, og som du har funnet ut gies det fødselsstipend for hele studieåret.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Om ein er i utdanning når ein får babyen. Får ein fødselstipend, der alt blir omgjort til stipend - så lenge far ikkje tar ut permisjon. Pappaen i dette tilfelle er jo i utdanning, så det går bra. Sjølv om ei fullføre utdanningen vil ein få støtte i 10 mnd. 3 veker før barnet kom og 10 mnd fraover. Alså: sjølv om ein blir ferdig med utdannelsen FØR de 10 mnd, vil ein likevel få fødselspenger. Eks. Eg fekk baby i novemer, fullførte utdanninga i juni og fekk støtte til august.

Ein får fødselsstipend, dvs alt omgjort til stipend, sjølv om ein fullfører utdanninga!

Har far lav inntekt, får ein 2000 kr i tillegg til det ein får til vanleg.

Endret av Emma3
Skrevet

Og i tillegg får man engangsstønaden fra folketrygden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...