AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 En vi kjenner (slektning) har et firma/AS som han med stor sikkerhet melker for alle mulige økonomiske goder/muligheter. Firmabil brukes privat. Alt av husholdning og endel elektronikk "taes på firma". Det samme gjør hotellopphold, div oppussing, verktøy og hageutstyr. I tillegg får en annen i familien lønn -men jobber ikke i firmaet i det hele tatt. Er ikke sistnevnte ren svindel/hvitvasking? I utgangspunktet ikke noe vi gidder å bry oss om, da det er staten som taper på dette -ikke privatpersoner. Men denne mannen (firma) påtar seg overbetalte jobber fra naive, eldre mennesker. Han er ekstremt manipulerende og overtalende og "sjarmerer seg" til ekstremt overbetalte jobber (vi snakker minst dobbel pris av andre firmaer). Så nå synes vi vel egentlig noen burde stoppe han. Iallefall få en gjennomgang av regnskapet -for å si det sånn (klar mistanke om svarte jobber også). Men dette må meldes anonymt selvsagt. Hvor og hvordan gjør vi dette? Dette med alle de økonomiske godene han tar ut av firmaet -det har vel ikke skatteetaten noe med? Vil jo at hele firma skal få en grundig sjekk -ikke bare om han skatter riktig.. Anonymkode: b0e77...59d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Det vet jeg ikke svaret på, men jeg kjenner typen. Etter sånn du skriver kunne det vært samme fyr her i sør-norge. Jeg heier på rettferdighet, og håper han du snakker om blir tatt 🙌 Anonymkode: 764e6...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Ang bruk av firmabil og it systemer mobil ol, så er ikke dette ulovlig. Men det er ikke lønnsomt, da han må skatte av alt som brukes privat men er knyttet til firmaet. Å gi lønn til noen som ikke arbeider er jo heller ikke ulovlig. Å ta dobbel betalt er også lov. Det er jo kunden som godtar prisen. Ingen som tvinger dem til å velge firmaet du tenker på. Svart arbeid er ulovlig, dette kan rapporteres til skatteetaten tror jeg. Anonymkode: 129a4...ea4 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 Det er rart at ikke revisorene reagerer. Jeg jobba og for et firma der et familiemedlem fikk lønn og alle goder. Var veldig fristende da jeg måtte slutte og melde de. Slapp det da firmaet gikk konk året etter jeg sluttet. Anonymkode: 6ec88...832 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 I utgangspunktet kan veldig mye "tas på firmaet", så lenge det betales skatt av fordelen. Det er vanskelig for utenforstående å sjekke om blir gjort. Firmaer som drives på denne måten, bør være bunnsolide, ellers varer de ikke lenge. De fleste firmaeiere vet at dette er uklokt. Dere må rett og slett bare ikke bry dere, med mindre dere kan bevise ulovligheter. Anonymkode: e40ac...169 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Det er rart at ikke revisorene reagerer. Jeg jobba og for et firma der et familiemedlem fikk lønn og alle goder. Var veldig fristende da jeg måtte slutte og melde de. Slapp det da firmaet gikk konk året etter jeg sluttet. Anonymkode: 6ec88...832 Små firmaer trenger ikke å bruke verken revisor eller regnskapsfører. Ordner firmaet regnskapet selv kan de slippe unna med å sette mye på firma som ikke villa ha blitt godtatt hvis de hadde satt bort regnskapet. Anonymkode: 7ee7a...7a2 1
RoH Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 Hva faen har du med det å gjøre TS. Bortsett fra åpenbart misunnelse. Angivere er siste sort mennesker
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #8 Skrevet 7. oktober 2020 Om jeg forstår deg riktig så kjøper eier av AS diverse utstyr for hjemmet men fører det opp i regnskapet til firmaet og får dermed trekt fra moms på innkjøpene sine. Det kan jo utgjøre ganske mye om det er snakk om oppussing og verktøy for eksempel. Svart arbeid ødelegger også for andre seriøse som driver i samme bransje. Hvis du har en klar mistanke om svart arbeid og at han tar ut private fordeler fra firma som det ikke skattes av, så kan dette være av interesse for skatteetaten. Du kan tipse anonymt på nettsidene deres: https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ Anonymkode: 30c9e...34a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå