AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg mener, sitter man alene alle andre kvelder i året spiller vel ikke en ekstra kveld noen rolle. Anonymkode: e6a3c...b53 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg syns det er deilig å være alene julaften også, jeg, men svarer allikevel. Julaften er ikke en hvilken som helst kveld, det er en spesiell kveld og uansett om man har noen eller ikke, om man er ensom eller liker å være alene så er julekvelden en spesiell kveld. "Alle" spiser ekstra god mat og har familietid og da blir det ekstra ille for de som ikek har noen, eller de som ønsker å feire med familien men ikke kan av diverse årsaker. DERFOR er det ille å være alene på julekvelden. Fordi det belyser ens egen ensomhet enda mer. Anonymkode: 0a412...6e0 7
Lisa Rowe Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Det blir vel litt som å si "Hvorfor være med familien sin på julen når man kan være med familien sin alle andre dager i året?" Høytider er ikke som alle andre dager, de har en spesiell betydning for folk flest. De aller fleste tilbringer julen med god mat, presanger og sine nære og kjære. Jeg personlig ville i hvert fall opplevd det som sårt å vite dette, mens jeg satt der, ufrivillig alene. Man føler seg ekstra utenfor når man vet at "alle andre" er samlet. 2
AnonymBrukern Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg personlig synes ikke det er så ille. Men noen kan føle ekstra ensomhet da det er vanlig å være med familie eller venner på julaften. Og tenker da på at alle andre hsr noen å være med 2
Gjest ti10 Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 For noen kan det vel være ekstra sårt fordi at andre til vanlig har nok med sitt. Til jul gnis det inn hvor koselig alt skal være, det blir understreket at man skal kose seg med venner, slektninger og dem man er glad i osv. Folk spør hva man skal gjøre, reklamen fokuserer på mat, klær og pynt til sosiale sammenkomster osv. Jeg har forståelse for at noen synes det er kjipt. Har vært alene i julen et par ganger selv, og jeg synes det verste var reaksjonene fra folk da de hørte at jeg skulle være alene. "Stakkars deg", "så trist" osv. Skulle tro jeg hadde sagt jeg hadde fått en dødelig sykdom eller noe. Men jeg koste meg med filmer, bøker, god mat og godis
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, ti10 skrev: For noen kan det vel være ekstra sårt fordi at andre til vanlig har nok med sitt. Til jul gnis det inn hvor koselig alt skal være, det blir understreket at man skal kose seg med venner, slektninger og dem man er glad i osv. Folk spør hva man skal gjøre, reklamen fokuserer på mat, klær og pynt til sosiale sammenkomster osv. Jeg har forståelse for at noen synes det er kjipt. Har vært alene i julen et par ganger selv, og jeg synes det verste var reaksjonene fra folk da de hørte at jeg skulle være alene. "Stakkars deg", "så trist" osv. Skulle tro jeg hadde sagt jeg hadde fått en dødelig sykdom eller noe. Men jeg koste meg med filmer, bøker, god mat og godis Kjenner litt på den følelsen jeg og. De bryr seg ikke så mye om at man sitter alene alle andre kvelder i året. Men på julaften er det ikke måte på hvor inkluderende folk er. For min del så sitter jeg like gjerne alene på julaften sånn som alle kvelder ellers. Lager meg god mat, spiser snop, enten leser jeg, ser film eller hører på julemusikk. Ser jo at det er forskjell på selvvalgt alenejul i motsetning til de som ufrivillig blir alene på julaften. Anonymkode: 7e4f5...32b 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 Ikke ille. Om man syns det er ille kan man bare snu rytmen litt og sove hele bort hele julekvelden. Anonymkode: 0ff8f...217
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener, sitter man alene alle andre kvelder i året spiller vel ikke en ekstra kveld noen rolle. Det er vel nettopp dette som er mest ille. Om man frivillig velger å være alene julaften, så er det en ting. Men alene hver kveld hele året? Det høres veldig ensomt ut. Anonymkode: 08ec5...71f 1
-Titania- Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 For noen er det ille, andre ikke. Folk er forskjellige. Noen velger å være alene, andre velger det ikke, men er allikevel alene. Det er stor forskjell på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg hadde likt å være alene på julaften. Bare spist sjokolade og sett på julefilmer. Jeg er generelt glad i å være alene og trives i eget selskap. Synes sosiale tilstelninger er kjedelig. Anonymkode: f64ac...df2 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg ble sittende alene på nyttårsaften da jeg fylte 19. Mamma og papp dro på feiring med venner og jeg var helt alene. Som jeg gråt. Huff Anonymkode: abe91...73f 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 Syns en er litt snål om en ikke skjønner hva mange syns er ille med å være alene på julaften. Anonymkode: 6202c...73a 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel nettopp dette som er mest ille. Om man frivillig velger å være alene julaften, så er det en ting. Men alene hver kveld hele året? Det høres veldig ensomt ut. Anonymkode: 08ec5...71f Vel, det er sånn det er. Ikke mye til liv nei. Anonymkode: e6a3c...b53 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 Er også en av disse som sitter alene på julaften.. (og forsåvidt de fleste kveldene ellers i året). Julaften er faktisk litt deilig å være alene, for man slipper å være påklistret hyggelig mot noen man aldri omgås ellers, men MÅ omgås i jula fordi de er familie. Slipper dårlig smalltalk og falsk høflighet. Det verste med det, er alle da falske "medlidenhets-invitasjonene" som kommer i tiden før. Synes faktisk det er mye verre å sitte alene på nyttårsaften, og i påsken, og i sommerferien... Når alle andre er ute med venner, og de få vennene du har ikke inviterer deg... Anonymkode: 3e3ca...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 Jul og julekvelden er vel den største høytiden for de aller fleste her til lands, så å måtte sitte alene denne spesielle kvelden, hadde jeg nok tatt ganske tungt. Har aldri skjedd hittil i en alder av 41 og håper jeg slipper det noengang. Anonymkode: 129e9...00e 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg har vært alene i snart 10år, synes det er ålreit. Jula betyr ikke noe for meg, liker ikke gavepresset og alt tullet rundt den. Så da blir det slik 🙂 Lager meg noe vanlig mat, aldri julemat. Det har jeg ikke spist på årevis. Er jo allerede pinnekjøtt i butikken. Anonymkode: 19807...286
Gjest Villfisker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg satt alene i fjor. Gikk helt greit. Gjør det nok i år også.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 På 5.10.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev: Jeg mener, sitter man alene alle andre kvelder i året spiller vel ikke en ekstra kveld noen rolle. Anonymkode: e6a3c...b53 Det er hvordan man tar det. Sottet alene 2 ganger. Helt ok. Anonymkode: fb121...bac
Gjest TheCatLady Skrevet 6. oktober 2020 #19 Skrevet 6. oktober 2020 Man viser liten forståelse om man tenker at "en kveld til spiller vel ikke noen rolle i det store og det hele". Noen synes sikkert at det er helt greit og flott det, men mange synes det er tungt. Nettopp fordi jul og høytider er ikke som alle andre dager og har man et ønske om å dele den dagen med andre og ikke kan det så er det nok ekstra tungt. Jeg har aldri gjort det selv, men elsker jula og hele poenget med jula for min del er å tilbringe tid med familien og alle de tradisjonene vi har. Det blir ikke det samme å sitte alene uten andre.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #20 Skrevet 7. oktober 2020 Ingen spør meg om jeg vil feire julen med noen, selv om alle vet at jeg er foreldreløs og ikke har familie Syns det er trist. Men håper min beste venn vil feire jul med meg i år. Anonymkode: 5d664...a15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå