AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 At barnet ikke likte sitt eget navn og skiftet. Anonymkode: 44255...a29
Arkana Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg hadde syntes det var leit, vi har jo valgt det vi mener er de fineste navnene, men det er jo noe de kan bestemme helt selv så ingen vits i å skape misnøye rundt det og jeg tror nok man fort venner seg til det nye navnet. 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Tja, i og med at jeg selv byttet fornavn i en alder av 16 år, så hadde jeg respektert mine egne barn om de en dag forteller meg at de vil bytte sine fornavn. Anonymkode: 2721a...a3e 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg byttet til kallenavnet mitt når jeg var ca 20. Var aldri noen som kalte meg det virkelige navnet mitt uansett 😄 Foreldrene mine skjønte meg godt, det var jo de som ga meg kallenavn også. Ikke noe galt med navnet altså, kan sammenlignes med at jeg het Katarina og byttet til Katti). Anonymkode: e86b0...7ec 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg driter i hva foreldrene mine tenker om at jeg bytter fornavn, ja til og med etternavnet byttes. Tenåringen min vil også bytte navnet sitt, og det synes jeg er helt greit. Det er bare et navn, ikke en personlighet. Anonymkode: d65cd...b88 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg skiftet fornavn i voksen alder. Hadde blitt så grisemobba for navnet mitt hele barndommen min, så navnet hadde veldig dårlige assosiasjoner til. Irriterer meg at foreldrene mine nekter å kalle meg ved det nye navnet mitt. Anonymkode: ca3cf...033 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 Kommer an på situasjon og omstendigheter. Anonymkode: d779a...ccc
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Min eldste har sagt at han ønsker å skifte navn. Han har sagt det i to år nå, og jeg har sagt at hvis han fremdeles ønsker det når han er 18, kan han gjøre det da. (Han er 7 nå) Anonymkode: 9778d...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min eldste har sagt at han ønsker å skifte navn. Han har sagt det i to år nå, og jeg har sagt at hvis han fremdeles ønsker det når han er 18, kan han gjøre det da. (Han er 7 nå) Anonymkode: 9778d...4a7 Hvi ungen min hadde snakket om å skifte navn i to år tror jeg jeg hadde tatt det seriøst. Da hadde jeg spurt hvilke navn han ønsket, og dersom det ikke var et eller annet galt med det navnet, og hvilke navn han ønsket å skifte til hadde vært konsekvent over tid, så tror jeg han hadde fått lov. Men jeg tror jeg hadde insistert på å beholde det opprinnelige navnet, og heller hatt to fornavn. Det er mye identitet i et navn, og jeg tenker at det ikke er bra å gå i årevis å ikke trives med navnet sitt. Anonymkode: 14952...29c 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg gjorde det da jeg var 19. Tror nok jeg hadde respektert hvis barna mine ønsket det. Anonymkode: a0b50...5a1 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Hvi ungen min hadde snakket om å skifte navn i to år tror jeg jeg hadde tatt det seriøst. Da hadde jeg spurt hvilke navn han ønsket, og dersom det ikke var et eller annet galt med det navnet, og hvilke navn han ønsket å skifte til hadde vært konsekvent over tid, så tror jeg han hadde fått lov. Men jeg tror jeg hadde insistert på å beholde det opprinnelige navnet, og heller hatt to fornavn. Det er mye identitet i et navn, og jeg tenker at det ikke er bra å gå i årevis å ikke trives med navnet sitt. Anonymkode: 14952...29c Helt enig! Anonymkode: a2b2f...903
AnonymBrukern Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg skiftet navn da jeg ble 18. Det var fordi jeg hadde et stygt langt navn som jeg ble mobbet for også. Var bare sårt. Byttet til kallenavnet og ikke angret et sekund. Mor støttet meg, mens far som ikke engang er en del av livet mitt klikket i vinkel. Fordi han hadde valgt navnet og mente det var respektløst mot han. men jeg vil heller være fornøyd med meg selv og bytte navnet. 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min eldste har sagt at han ønsker å skifte navn. Han har sagt det i to år nå, og jeg har sagt at hvis han fremdeles ønsker det når han er 18, kan han gjøre det da. (Han er 7 nå) Anonymkode: 9778d...4a7 Han kan faktisk endre navnet sitt uten ditt samtykke fra 16 år. Anonymkode: d65cd...b88
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg er litt usikker... Nå er jeg da selv i situasjonen hvor jeg vil legge til ett mellomnavn som mine foreldre aldri gav meg. Nei, det er ikke ett tåpelig mellomnavn, men ett fornavn/mellomnavn som har vært i slekta i mange generasjoner og som betyr mye for meg. Jeg vil føle meg som "meg" hvis jeg tar det mellomnavnet fordi det er det jeg føler at jeg alltid skulle het. OK, nå er jeg ikke usikker lengre. Hvordan kan jeg argumentere hva jeg nettopp har argumentert og samtidig nektet litt barn å skifte fornavn? Anonymkode: 9d476...b3c 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 Hadde blitt skuffa over hva barnet mitt tenker med. Altså et navn er et navn, ser lite vits i å bytte det når du hele livet har gått med noe annet. Anonymkode: 6f65f...b89
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg endret hele navnet mitt tidlig i 20-årene. Jeg informerte ikke mine foreldre, men ble konfrontert av min far da min mor hadde åpnet mine private brev som vanlig, og dem skyldte på at dem hadde sjekket telefonnummeret mitt opp på nett og fått frem det nye navnet. Noe som var en idiotisk forklaring, for det var ikke registrert noen steder enda, da min mor hadde åpnet mitt private brev om at navneendringen var godkjent. Min mor tok det ikke særlig bra. Hun skjelte meg gjentatte ganger ut, kalte meg en skam for familien og fortsatte harseleringen ovenfor slekt og venner i flere år. Hun nektet også å kalle meg ved det nye navnet. Det tok sikkert 6-7 år før min mor begynte å kalle meg for det nye navnet, etter mange diskusjoner med andre familiemedlemmer som mente hun var urimelig og vanskelig. Nå har jeg selv en datter og hvis hun en dag forteller meg at hun ønsker å bytte navn, kommer jeg til å støtte henne 100% uten å nøle Anonymkode: 1ecbd...dff
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 Ville absolutt støttet det. Jeg skiftet selv navn da jeg var 18, og min mor har også tatt et ekstra fornavn da hun var cirka 50. Jeg skiftet selv navn fordi mitt opprinnelige var veldig "traust og kjedelig", i tillegg til at det ofte ble uttalt med en sammentrekning. Nå har jeg gitt datteren min et ganske uvanlig navn, så kanskje hun velger å gå "andre veien" når hun får bestemme selv 😄 Anonymkode: 71e59...14a
Hannah80 Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 Føler at det er flere jenter som velger å skifte navn. Og etter et googlesøk fikk jeg det bekreftet. To av tre navnendringer blir foretatt av jenter/kvinner. Men til saken. Jeg hadde blitt skuffet hvis sønnen min ville endre navnet sitt. Det er et helt ordinært navn, som ikke skiller seg ut på noen måter. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #19 Skrevet 8. oktober 2020 Hadde syntes det var rart da ingen av mine barn har uttrykt annet enn at de er fornøyde med navnene vi har gitt dem. Vi har snakket om dette endel da 2 nære familiemedlemmer valgte å skifte navn når de var 18 år til veldig eksotiske spesielle navn uten at det følger personligheten deres på noen måte. Anonymkode: 7870d...315
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #20 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg hadde blitt lei meg 😅 Samboeren min endret navn i voksen alder og jeg klarer ikke å kalle han det nye navnet. Det er helt fjernt for meg. Han er ikke den personen for meg 😅 Anonymkode: 18526...80c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå