Gå til innhold

Kan jeg skilles fra min mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger råd. 

Hele mitt liv (jeg er 27) har min mor vært emosjonelt mishandlende, det har blitt så ille at jeg til tider har tenkt på å ta mitt eget liv. Jeg var inn og ut av barnevernets omsorg fra rundt 11 års alder. 

Hun er sånn med alle nære relasjoner, men det går ekstra hardt utover meg siden jeg er hennes eneste barn. 

Nå har jeg barn selv og ser at hun begynner på samme måten med han de få gangen vi ser henne som det hun gjorde med meg og jeg ønsker ikke at hun skal få lov å ødelegge han også. 

Jeg har forsøkt å bryte kontakten, men hun finner meg alltid. Det har tidligere gått flere år uten at jeg snakker med henne, men hun får alltid tak i personlig info fordi hun står som moren min og er "så bekymret"  selv om hun ikke er nødkontakten min.

Er det noen måte jeg ka få henne fjernet som min mor i offentlige registrere? Det hjelper ikke å bytte nummer osv når hun alltid klarer å lure noen. 

PS. Hun er diagnostisert dyssosial personlighetsfortstyrrelse. 

Anonymkode: 17af1...775

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger denne. Jeg har også problemer med min mamma og har lurt på det samme. Jeg vil bare gjøre meg ferdig med hu.

Anonymkode: b90d0...2cf

Skrevet

Jeg tror den eneste måten man kan få "avregistrert" en forelder er ved å bli adoptert. Det er mulig for voksne å bli adoptert, men det er strenge regler, og du må i så fall ha noen som ønsker å adoptere deg/du ønsker å adopteres av, så det er vel ikke helt realistisk.

Når hun har fått tak i informasjon om deg, har du da fått vite hvor hun har fått den fra? Hvis den kommer fra noen som ha taushetsplikt ville jeg anmeldt, hver gang. Det hjelper kanskje ikke deg, men det hjelper nestemann hvis "bekymrede mor" prøver tilsvarende på samme sted.

Så ville jeg tatt en prat med politi/advokat om det er mulig å få et besøksfobud. Det skulle man tro, når hun går til såpass drastiske skritt for å få tak i deg. Hvis du har et besøksforbud vil du få hjelp av politiet til å bli kvitt henne dersom hun ikke gir seg.

Anonymkode: cdf99...564

• Liker 3
Skrevet

TS

Takk for svar :)

Det er fra folk med taushetsplikt ja, jeg har på en måte tenkt at det ikke er "deres skyld", men det er jo ikke lov så du har rett i at jeg bør anmelde fra nå av. 

Ja, jeg tror faktisk at jeg må gå for besøksforbud, men jeg har jo ikke helt troen på at det hjelper. Men akkurat nå er jeg villig til å prøve hva som helst

-takk for gode forslag 

Skrevet

Anmeld alle som bryter taushetsplikten sin. Du er voksen, og ikke noe barn lenger. 

Og neste gang hun tar kontakt, kjefter du henne huden full. Kutt ut silkehanskene. 

Anonymkode: a2c9c...f77

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

(...) Det er fra folk med taushetsplikt ja, jeg har på en måte tenkt at det ikke er "deres skyld", men det er jo ikke lov så du har rett i at jeg bør anmelde fra nå av. 

Hvis de bryter taushetsplikten skal du anmelde. Du er nødt til å gjøre oppmerksom på at det er "lekk" i systemet. For andre kan det være et spørsmål om liv eller død. 

Og ja, få ordnet med kontakt- og besøksforbud. 

Anonymkode: d0492...dca

• Liker 5
Skrevet

Anmeld de som bryter taushetsplikten! Hvis hun tar kontakt med dem og bruker en unnskyldning om at hun er bekymret for deg etc så skal de ta kontakt med deg(!) FØRST, fra der kan du feks gi dem tillatelse til å Si ifra til mor om at du har det bra. 

Anonymkode: d1699...381

• Liker 6
Skrevet

Men du kan vel fjerne moren din som den som står oppført som nærmeste pårørende?  Trodde det gikk an, men kanskje jeg har drømt? 

• Liker 1
Skrevet

TS her, da skal jeg anmelde fra nå av. 

Har kjeftet mange ganger, går inn ene øret og ut det andre. 

Hun står ikke oppført som nærmeste pårørende, men det har så langt ikke hatt noe å si dessverre. 

Men tusen takk for gode tips, skal bli strengere fra nå av

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her, da skal jeg anmelde fra nå av. 

Har kjeftet mange ganger, går inn ene øret og ut det andre. 

Hun står ikke oppført som nærmeste pårørende, men det har så langt ikke hatt noe å si dessverre. 

Men tusen takk for gode tips, skal bli strengere fra nå av

Er der de samme som bryter taushetsplikten gang på gang, siden du sier det går inn det ene øret og ut det andre? I så fall ville jeg tatt kontakt med leder på den arbeidsplassen, og fortalt at dette har skjedd flere ganger, at du forventer at rutinene skjerpes inn, og at dersom det skjer igjen vil det bli anmeldt. Dette hadde jeg sendt per mail, slik at du kan legge mailen ved en anmeldelse dersom det skjer igjen. 

Anonymkode: cdf99...564

• Liker 1
Skrevet

TS igjen :)

Nei, det er hos min mor det går ut det ene øret og inn det andre, info har hun fått fra skole, sykehus, fastlege, jobben min osv. 

Ved f. Eks sykehus da jeg var innlagt for nyrestein vet jeg jo ikke hvem spesifikt hun har snakket med, aner ikke hvordan hun visste at jeg var der en gang. 

Jobben har fått beskjed om at hun er ustabil så de tar ikke telefonen når hun ringer eller så legger de på. 

Hun er utrolig god på å manipulere, har hørt henne på telefon da jeg var liten hvor hun klarte å få noen andres bankinfo. 

Skrevet

Min mamma var narkoman og plagde livet av oss. Vi andre i familien fikk hemmelig adresse. Da er det et fåtall i det offentlige som kjenner til adressen. Det er ganske vanskelig å få til men, det går ann. Vil tro du har en god sjanse i og med at hun har en såpass alvorlig diagnose.

Anonymkode: 1ceb9...6c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...