Gå til innhold

Barnet mitt gjorde noe mot et annet barn, men nekter å si hva.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Gutten min har ADHD. Det går som regel greit og vi har jobbet mye med utfordringen hans,  og han har blitt mye "bedre". Han har mange venner , og det går som regel greit, men han han bli litt for ivrig og intens noen ganger. Men han er veldig omsorgsfull og snill. 

I dag fikk jeg melding av en mor som sa at barnet hennes var lei seg siden barnet mitt hadde vært voldsom,  men at barnet hennes ikke ville fortelle hva som hadde skjedd.

Jeg spurte sønnen min . Han sa bare at han angret skikkelig,  og at det var vanskelig å kontrollere seg noen ganger. Han sa også at han ikke hadde fått ordnet opp. Men han ville ikke si hva som skjedde.. 

Hva kan jeg gjøre? Hvor hardt kan jeg presse han ? 

Han er 8.år.

Anonymkode: eeb99...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville presset ganske så hardt, kjenner jeg. Når verken "offer" eller "utøver" vil si hva som skjedde skurrer det for meg.... Desto viktigere å komme til bunns i det!

Ville dratt med meg sønnen bort til kompis og mor og fått ham til å beklage skikkelig, både overfor kompis og mor! 

Men før det ville jeg ha presset, og det hardt.... Forklart at jeg skjønte at det var noe han angret skikkelig på, og at han kanskje skammer seg over hva han har gjort, men at det er MYE bedre at det kommer fra ham selv enn at andre skal fortelle det - og at ting blir bedre innvendig når man deler det som er vondt.... Og så ville jeg vært standhaftig på å få historien. Hvis han synes det er vanskelig å fortelle kan han kanskje skrive eller tegne det istedenfor.

Men som sagt, viktig at han og kompisen får snakket ut med ryddige voksne tilstede! Dra på besøk! (men avtal med mor først).

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, Ulrikke skrev:

Jeg ville presset ganske så hardt, kjenner jeg. Når verken "offer" eller "utøver" vil si hva som skjedde skurrer det for meg.... Desto viktigere å komme til bunns i det!

Ville dratt med meg sønnen bort til kompis og mor og fått ham til å beklage skikkelig, både overfor kompis og mor! 

Men før det ville jeg ha presset, og det hardt.... Forklart at jeg skjønte at det var noe han angret skikkelig på, og at han kanskje skammer seg over hva han har gjort, men at det er MYE bedre at det kommer fra ham selv enn at andre skal fortelle det - og at ting blir bedre innvendig når man deler det som er vondt.... Og så ville jeg vært standhaftig på å få historien. Hvis han synes det er vanskelig å fortelle kan han kanskje skrive eller tegne det istedenfor.

Men som sagt, viktig at han og kompisen får snakket ut med ryddige voksne tilstede! Dra på besøk! (men avtal med mor først).

Signerer denne, spesielt dette med å ta med seg barnet bort til den andre familien for å beklage og skvære opp ordentlig med både barn og voksne tilstede.

Min lillebror var en skikkelig voldsom «ADHD-gutt» han også, og han var typen som ble skikkelig revet med og handlet før han tenkte seg om. Kom ofte i problemer i oppveksten hans. Var det én ting mamma var 100 % konsekvent med som jeg virkelig respekterer så er det at hun alltid - uansett hva, dro med seg lillebror og banket på døra til de han hadde gjort noe mot slik at han måtte beklage foran det andre barnet og foreldrene, og slik at de fikk skværet opp. 

Anonymkode: fb3c7...14b

• Liker 1
Skrevet

Har vert to tilfeller av barn som tar kvelertak her, en seksåring og en elleveåring. Jeg ville ha pressa på for å få vite, sagt at det blir ingen besøk før han innrømmer hva han har gjort. 

Anonymkode: 42af4...931

Skrevet

Jeg pressa på og sa at det ble null tv og spill får han fortalte meg hva som hadde skjedd. Sikkert skikkelig upedagogisk, men 🤷‍♀️

De hadde lekt/fektet med noen pappesker,  så hadde han fått slått alt for hardt med den på kameraten sin. Han hadde også vært så ivrig at han ikke hadde hørt når kameraten sa stopp , og gjort det to ganger til. Jeg snakket med moren og hun sa at sønnen hennes var enig i historien. De skal møtes i morgen,  så skal sønnen min si unnskyld. 

Er litt lettet. Nå forestilte jeg meg det verste.. Er jo ikke greit dette her heller, men jeg så for meg noe mye verre. 

Ts

Anonymkode: eeb99...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...