Gå til innhold

Formidling av nytt etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest Rikke
Skrevet

Hvordan gikk dere fram når dere skulle fortelle verden at dere har nytt etternavn? Funker det på samme måte som med adresseendring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel... jeg har ikke sendt ut "adresse-endring"

Først ringte jeg folkeregisteret for å sjekke at navneendringen var blitt gyldig (var litt utolmodig, og ville ikke vennte til jeg fikk beviset i posten, og godt var det, for det hadde de klart å skrive feil fornavn på!!)

Så begynnte jeg å ta kontakt med alle "viktige" instanser: nytt pass, førerkort, bank, forsikrings-selskap, telefon, tvlisens, lånekassen, bokklubben osv. Hos de fleste holdt det at jeg meldte fra om nytt etternavn selv (de sjekker direkte mot folkeregisteret), men noen krevde kopi av vielsesattesten, som jeg i så fall faxet over når den kom.

I tillegg gikk jeg inn og endret etternavnet på eposten min, signaturer og satte opp ny navnelapp på postkassen. (Nå har jeg behodlt pikenavnet mitt som mellomnavn, så post som kommer i gammelt navn finner frem uansett)

Hadde egentli ikke tenkt å gjøre noe annet enn det. Tror de fleste av venner og familie har fått med seg at jeg har skiftet navn, så de trenger ikke få noen annen beskjed.

Gjest Gjest
Skrevet

Går jo an å skrive avsender på takkekortene, for eksempel.. (Bak på konvolutten - ser kanskje litt teit ut å signere med fullt navn inni... :ler: ) Da får du jo informert en del, regner jeg med... :)

Skrevet
Går jo an å skrive avsender på takkekortene, for eksempel.. (Bak på konvolutten - ser kanskje litt teit ut å signere med fullt navn inni...  :ler: ) Da får du jo informert en del, regner jeg med...  :)

Ja, vi hadde avsender bakpå konvolutten med invitasjonen i, og har tenkt å ha det på takkekortene også. Og regner med at de observante ser at vi da står med samme etternavn nå :-)

Gjest Rikke
Skrevet

Venner og famile er jo greit nok :ler:

Tenkte mer på bank, pass osv osv. Det er en liten jobb det der...

Skrevet

Hørte med banken om det der. Ukentlig sjekkes bankkundene opp mot folkeregisteret og oppdateres automatisk (både på navn og ved flytting). Det tar jo gjerne noen dager etter at folkeregisteret har gjort sine endringer. For å få nytt bankkort må du ha fått vielsesattesten.

Nytt pass må du jo bestille selv.

Jeg tenker jeg sender mail om navneendring til andre steder (foreninger, arbeidsplass og andre steder jeg står på lister..).

Gjest gjest1
Skrevet

Flere offentlige instanser oppdateres automatisk mot folkeregisteret.

Da jeg kom i banken for å få nytt bankkort var det allerede registert at jeg hadde fått nytt etternavn.

Brevet fra lånekassen som kom i går var også oppdatert med nytt etternavn :)

Skrevet
For å få nytt bankkort må du ha fått vielsesattesten.

Her er det tydeligivis forskjellig praksis i de forskjellige bankene. I DnbNor der jeg er kunde med visakort, behøvde jeg ikke vise vielsesattesten, men måtte ned i en filial personlig for å få nytt kort (pga signaturen)

I Handelsbanken, der vi er lånekunde, ville de ha kopi av vielsesattesten selv om de får personopplysninger fra folkeregisteret.

Jeg meldte forrøvrig ifra til alle instanser jeg komm på selv, selv om de verifiserer/oppdaterer selv fra folkeregisteret. Da hadde jeg kontroll på når og at det ble oppdatert. Og fikk kontrollsjekket for feil også - lånekassen klarte f.eks å bytte fornavnet mitt sammtidig. Og ville plutselig ha bevis for navneskiftet når jeg ville rette det tilbake....!! Heldigivs fikk jeg forklart at jeg aldri hadde skiftet fornavn, og slapp noe mere rot med det.

Skrevet

Jeg sendte mail rundt forbi til steder jeg er medlem osv, var kun NextGenTel som nektet å skifte navn på meg i systemet sitt uten kopi av papirene fra folkeregisteret. (Det holdt forøvrig ikke at jeg scannet papirene og sendte dem heller, så der står jeg fremdels registret med pikenavnet mitt...)

Skrevet

Jeg gjorde vel egentlig fint lite i den sammenheng. Skaffet meg nytt pass og bankkort. Ellers lite. Oppdaterte profilen min hos de ulike bokklubbene, men det var det. mye skjedde automatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...