Gjest Rikke Skrevet 26. juli 2005 #1 Skrevet 26. juli 2005 Hvordan gikk dere fram nÄr dere skulle fortelle verden at dere har nytt etternavn? Funker det pÄ samme mÄte som med adresseendring?
smilepia Skrevet 27. juli 2005 #2 Skrevet 27. juli 2005 Vel... jeg har ikke sendt ut "adresse-endring" FÞrst ringte jeg folkeregisteret for Ä sjekke at navneendringen var blitt gyldig (var litt utolmodig, og ville ikke vennte til jeg fikk beviset i posten, og godt var det, for det hadde de klart Ä skrive feil fornavn pÄ!!) SÄ begynnte jeg Ä ta kontakt med alle "viktige" instanser: nytt pass, fÞrerkort, bank, forsikrings-selskap, telefon, tvlisens, lÄnekassen, bokklubben osv. Hos de fleste holdt det at jeg meldte fra om nytt etternavn selv (de sjekker direkte mot folkeregisteret), men noen krevde kopi av vielsesattesten, som jeg i sÄ fall faxet over nÄr den kom. I tillegg gikk jeg inn og endret etternavnet pÄ eposten min, signaturer og satte opp ny navnelapp pÄ postkassen. (NÄ har jeg behodlt pikenavnet mitt som mellomnavn, sÄ post som kommer i gammelt navn finner frem uansett) Hadde egentli ikke tenkt Ä gjÞre noe annet enn det. Tror de fleste av venner og familie har fÄtt med seg at jeg har skiftet navn, sÄ de trenger ikke fÄ noen annen beskjed.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #3 Skrevet 27. juli 2005 GÄr jo an Ä skrive avsender pÄ takkekortene, for eksempel.. (Bak pÄ konvolutten - ser kanskje litt teit ut Ä signere med fullt navn inni... ) Da fÄr du jo informert en del, regner jeg med...
smilepia Skrevet 27. juli 2005 #4 Skrevet 27. juli 2005 GĂ„r jo an Ă„ skrive avsender pĂ„ takkekortene, for eksempel.. (Bak pĂ„ konvolutten - ser kanskje litt teit ut Ă„ signere med fullt navn inni... ) Da fĂ„r du jo informert en del, regner jeg med... â Ja, vi hadde avsender bakpĂ„ konvolutten med invitasjonen i, og har tenkt Ă„ ha det pĂ„ takkekortene ogsĂ„. Og regner med at de observante ser at vi da stĂ„r med samme etternavn nĂ„ :-)
Gjest Rikke Skrevet 27. juli 2005 #5 Skrevet 27. juli 2005 Venner og famile er jo greit nok Tenkte mer pÄ bank, pass osv osv. Det er en liten jobb det der...
tommeline Skrevet 27. juli 2005 #6 Skrevet 27. juli 2005 HÞrte med banken om det der. Ukentlig sjekkes bankkundene opp mot folkeregisteret og oppdateres automatisk (bÄde pÄ navn og ved flytting). Det tar jo gjerne noen dager etter at folkeregisteret har gjort sine endringer. For Ä fÄ nytt bankkort mÄ du ha fÄtt vielsesattesten. Nytt pass mÄ du jo bestille selv. Jeg tenker jeg sender mail om navneendring til andre steder (foreninger, arbeidsplass og andre steder jeg stÄr pÄ lister..).
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2005 #7 Skrevet 27. juli 2005 Flere offentlige instanser oppdateres automatisk mot folkeregisteret. Da jeg kom i banken for Ä fÄ nytt bankkort var det allerede registert at jeg hadde fÄtt nytt etternavn. Brevet fra lÄnekassen som kom i gÄr var ogsÄ oppdatert med nytt etternavn
smilepia Skrevet 28. juli 2005 #8 Skrevet 28. juli 2005 For Ä fÄ nytt bankkort mÄ du ha fÄtt vielsesattesten. Her er det tydeligivis forskjellig praksis i de forskjellige bankene. I DnbNor der jeg er kunde med visakort, behÞvde jeg ikke vise vielsesattesten, men mÄtte ned i en filial personlig for Ä fÄ nytt kort (pga signaturen) I Handelsbanken, der vi er lÄnekunde, ville de ha kopi av vielsesattesten selv om de fÄr personopplysninger fra folkeregisteret. Jeg meldte forrÞvrig ifra til alle instanser jeg komm pÄ selv, selv om de verifiserer/oppdaterer selv fra folkeregisteret. Da hadde jeg kontroll pÄ nÄr og at det ble oppdatert. Og fikk kontrollsjekket for feil ogsÄ - lÄnekassen klarte f.eks Ä bytte fornavnet mitt sammtidig. Og ville plutselig ha bevis for navneskiftet nÄr jeg ville rette det tilbake....!! Heldigivs fikk jeg forklart at jeg aldri hadde skiftet fornavn, og slapp noe mere rot med det.
Grooo Skrevet 29. juli 2005 #9 Skrevet 29. juli 2005 Jeg sendte mail rundt forbi til steder jeg er medlem osv, var kun NextGenTel som nektet Ä skifte navn pÄ meg i systemet sitt uten kopi av papirene fra folkeregisteret. (Det holdt forÞvrig ikke at jeg scannet papirene og sendte dem heller, sÄ der stÄr jeg fremdels registret med pikenavnet mitt...)
Glossy Skrevet 29. juli 2005 #10 Skrevet 29. juli 2005 Jeg gjorde vel egentlig fint lite i den sammenheng. Skaffet meg nytt pass og bankkort. Ellers lite. Oppdaterte profilen min hos de ulike bokklubbene, men det var det. mye skjedde automatisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ