Gå til innhold

Hvordan håndterer dere tenåringer som er frekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når tenåringen gang etter gang svarer frekt og ufint? Har prøvd å snakke med han flere ganger, men det gjentar seg hele tiden.

Gir dere konsekvenser? Evt hva slags konsekvenser kan en 16-åring få?

Anonymkode: 25943...863

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen ukelønn, fjerne playstation og Internett til visse tidspunkter. Kan også endre mobil abonnementet slik at han ikke har data.. Du kan også være tydelig på at han ikke får noen ekstra sko/klær så lenge han holder på sånn. 

• Liker 1
Skrevet

Vi snakker sammen, å inndra ting synes jeg bare er patetisk

Anonymkode: a442c...4b1

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke alle ungdommer som klarer å skjerpe seg etter en prat, så det er ikke patetisk å inndra tind.

Jeg krever respekt i mitt hjem, og ting som spill, Internett, kode til Netflix og diverse blir dratt inn. De skal lære å behandle mennesker skikkelig 

• Liker 33
Skrevet
11 minutter siden, Jessic_a skrev:

Nå er det ikke alle ungdommer som klarer å skjerpe seg etter en prat, så det er ikke patetisk å inndra tind.

Jeg krever respekt i mitt hjem, og ting som spill, Internett, kode til Netflix og diverse blir dratt inn. De skal lære å behandle mennesker skikkelig 

Jeg  synes det er patetisk uansett , finnes andre løsninger heldigvis 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flott, rams opp løsningene. Det er det OP spør etter. :) 

Anonymkode: d8e58...e0c

• Liker 27
Skrevet

Det finnes en drøss av kurs for de med tenåringer, det burde være obligatosrisk for alle foreldre 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når tenåringen gang etter gang svarer frekt og ufint? Har prøvd å snakke med han flere ganger, men det gjentar seg hele tiden.

Har du funnet ut hvorfor han har begynt med dette? Hvordan snakker foreldrene til hverandre? Hvordan snakker dere til ham og de andre barna? Er det noe som plager ham? Og hva slags forklaring har han selv til tonen han tar? Jeg ville gravd litt dypere i dette før jeg satte i gang med konsekvenser. (Ikke at det betyr at oppførselen er akseptabel, men lettere åfå ryddet opp om dere vet hvorfor).

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da syns jeg du skal komme med løsningene? Det kan nemlig virke som om det er mange foreldre som ikke har fått dem med seg.

• Liker 13
Skrevet

Det har ikke fungert her. 

TS

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, Svartfugl skrev:

Har du funnet ut hvorfor han har begynt med dette? Hvordan snakker foreldrene til hverandre? Hvordan snakker dere til ham og de andre barna? Er det noe som plager ham? Og hva slags forklaring har han selv til tonen han tar? Jeg ville gravd litt dypere i dette før jeg satte i gang med konsekvenser. (Ikke at det betyr at oppførselen er akseptabel, men lettere åfå ryddet opp om dere vet hvorfor).

Tja, det han sier er vel at han ser ikke selv at han er ufin/frekk. Dette benekter han. Han mener han har rett til å si meningen sin og diskutere alt mellom himmel og jord. Det å skulle gå med søpla er jo en prosess i seg selv. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Min tenåring tester meg i perioder og de prøver å strekke grensene. Jeg tar vekk lommepenger, og tar mobilen hvis oppførselen er for frekk. Ett sted må grensen gå. Det kalles oppdragelse, og det fungerer. Tenåringen må også hjelpe til her hjemme, og når det går greit, får tenåringer flere goder.

Anonymkode: dd650...d74

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke tenåringsbarn, men jeg tror jeg ville avsluttet samtalen med en gang tonen blir ufin. Si at du ikke liker den tonen, og derfor setter en strek. H*n kan komme tilbake igjen når h*n får summet seg litt og omformulert seg.

Hvis det skjer mens dere holder på med noe, og h*n ikke bedrer seg etter advarsel, ville jeg tatt h*n ut av situasjonen som en konsekvens. Eksempel: Han er frekk når du kjører han til fotballtrening - snu bilen og be han sykle i stedet. Han er frekk ved middagen, be han forlate bordet. Gjør han ikke husarbeid, får han ikke ukelønn heller.

Pass på at du generelt har en god dialog med tennåringen og et overblikk over hva h*n går gjennom. H*n kan komme til deg uansett, men du ønsker at dere behandler og snakker til hverandre med respekt.

• Liker 1
Skrevet

Fjern privilegier som mobiltelefon, datamaskin, tv-spill, ukelønn, være lenge ute..... Og gi gradvis tilbake når det blir bedre. Blir vel som å belønne god oppførsel når han får det tilbake. Alt dette er jo ikke en menneskerett å ha med mindre han betaler for det selv med egne penger fra egen jobb.

Anonymkode: d01bf...99d

• Liker 2
Skrevet

Her er det stor takhøyde, og en spøkefull tone, så mesteparten av frekkheter blir ledd bort. Men når han er sur og sier ting som sårer meg sier jeg fra. Jeg forteller hvorfor jeg blir lei meg, og hvordan generell surhet påvirker meg. Da skjerper han seg, og vanligvis er han snill mot meg. Jeg unngår alt som kan få han til å låse seg. Det viktigste er at vi har et godt forhold, og at han opplever at han kan komme til meg med det som måtte være.

Jeg tror sånn beinhard grensesetting for pubertetsunger bare fører til konflikt

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flott, rams opp løsningene. Det er det OP spør etter. :) 

Anonymkode: d8e58...e0c

Gå på et kurs så får man mye tips, høres ut til å være lurt for flere

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og om ungen ikke endrer atferd da? 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det har ikke fungert her. 

TS

Hvordan snakker du med han da? Du sier han benekter, da høres det jo ut som du anklager? Når snakker du med han? 

Skrevet
24 minutter siden, Albbas skrev:

Hvordan snakker du med han da? Du sier han benekter, da høres det jo ut som du anklager? Når snakker du med han? 

Jeg forteller han der og da at jeg ikke godtar at han er ufin/svarer frekt. Ber han snakke til meg på en ordentlig måte. Jeg har også snakket med han utenom episoder der jeg forklarer hvordan slik prat får meg til å føle meg. Spør hvorfor han gjør slik. Jada, han forstår at det ikke er ok osv. Helt til dagen etter.

TS

Skrevet

Jeg ser på dem, alternativt spør jeg om de er seriøse nå/at de ikke får lov å snakke sånn til meg.  Har aldri inndratt noe. 

Anonymkode: 78c6d...8fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...