Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er i dag 9 uker på vei og skulle få tidlig ultralyd hos fastlegen min. Han hadde kun utvendig apparat og så ingenting, noe han mente han burde gjøre nå. Jeg var tok innvendig ultralyd privat for to uker siden og fikk da sett et levende embryo tilsvarende uke 7 så vet at jeg ikke er mindre enn 9 uker på vei i dag. 

Jeg ble henvist til ultralyd på sykehuset i morgen, men jeg er fryktelig lei meg. Har allerede hatt to SA og er nå redd det er en MA 😢

Føler jeg leser overalt at man bør se noe etter uke 8, men er det noen som ikke så noe på utvendig i uke 9 hvor det likevel gikk bra?

Spoiler

Anonymkode: aeddb...3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var privat uke 8, og da måtte jeg ta innvendig ultralyd for gynekologen kunne ikke se utvendig. 

Husk at fastlegen din kan litt om alt, så han/hun er ikke ekspert på området. Han/hun sendte deg til ultralyd på sykehuset der de er eksperter for å være sikker på at alt er bra. Det trenger ikke være noe galt! :)

Anonymkode: 04f1c...5de

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var privat uke 8, og da måtte jeg ta innvendig ultralyd for gynekologen kunne ikke se utvendig. 

Husk at fastlegen din kan litt om alt, så han/hun er ikke ekspert på området. Han/hun sendte deg til ultralyd på sykehuset der de er eksperter for å være sikker på at alt er bra. Det trenger ikke være noe galt! :)

Takk for svar! :) Jeg håper så inderlig at de finner et levende foster i morgen, men har allerede ringt jobb og sagt jeg ikke vet om jeg kommer etter timen for jeg er så redd jeg må ta abort :( 

Skrevet

Jeg gikk privat i uke 9 og der sa de at de ikke prøver utvendig engang så tidlig for å ikke skremme unødvendig da det er vanskelig å se noe utvendig så tidlig. De gikk rett til innvendig på meg. 

Anonymkode: 35781...119

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk privat i uke 9 og der sa de at de ikke prøver utvendig engang så tidlig for å ikke skremme unødvendig da det er vanskelig å se noe utvendig så tidlig. De gikk rett til innvendig på meg. 

Anonymkode: 35781...119

Ja, der jeg gikk sa de også at de ikke tok utvendig før minst uke 12, men ble veldig usikker da fastlegen sa at han burde ha sett noe til nå :( Skal sies at han prøvde seg på utvendig ultralyd i uke 6 også, men da sa til og med jeg at man finner vel ikke noe så tidlig? 

Nå har jeg droppet trening og heller kjøpt en Ben&Jerrys som jeg skal dytte i meg med god samvittighet, så krysser jeg alt jeg har for at jeg får positive nyheter i morgen. Vil gjerne høre andres erfaringer også fram til da 🙏

Skrevet

Herregud, hva for en fastlege er det egentlig du har? Driver på med noe han tydeligvis ikke kan, og skremmer deg. 

Lykke til i morgen. 

Anonymkode: 60d31...ec0

• Liker 6
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, der jeg gikk sa de også at de ikke tok utvendig før minst uke 12, men ble veldig usikker da fastlegen sa at han burde ha sett noe til nå :( Skal sies at han prøvde seg på utvendig ultralyd i uke 6 også, men da sa til og med jeg at man finner vel ikke noe så tidlig? 

Nå har jeg droppet trening og heller kjøpt en Ben&Jerrys som jeg skal dytte i meg med god samvittighet, så krysser jeg alt jeg har for at jeg får positive nyheter i morgen. Vil gjerne høre andres erfaringer også fram til da 🙏

Alså, hvis han prøvde allerede i uke 6 viser det at kunnskapen hans er bedre på andre områder en graviditet og ultralyd. 

Du trenger ikke være redd for i morgen. De tar da en innvendig ultralyd og du får se at alt er fint. 

Synes det er dumt av legen din å skremme deg på den måten. 

• Liker 3
Skrevet

Uke 10 her og måtte da ta innvendig. 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok NIPT-test i uke 9 og den var utvendig.

Anonymkode: f30db...459

Skrevet

Er en grunn til at selv erfarne gynekologer/jordmødre tar innvendig ultralyd så tidlig i svangerskapet. Slapp av, mest sannsynlig så ikke legen din noen ting fordi det er for tidlig. 

Anonymkode: a155c...d69

• Liker 2
Skrevet

Tok utvendig i uke 9, og det gikk helt supert :)

Anonymkode: eb019...8a9

Skrevet
35 minutter siden, Kenelz skrev:

Uke 10 her og måtte da ta innvendig. 😊

Takk for svar :) Prøvde de først utvendig uten at de fant noe, eller tok de kun innvendig?

Skrevet

Jeg har tatt ultralyd i uke 9 to ganger. Første gang prøvde de ikke utvendig en gang, gikk rett på innvendig. Andre gang prøvde de utvendig, og det gikk helt fint - vi så  det vi skulle se. Når det er sagt, kommer det om jeg har forstått det rett veldig an på om man har  en  del "polstring" eller ei om man får til å se noe utvendig i uke 9. Jeg er tynn, så jordmoren som tok UL utvendig regnet med at hun kunne se noe selv om det var tidlig - og det stemte, men jeg fikk inntrykk av at det ikke nødvendigvis er slik for alle.

Lykke til, TS :)

Anonymkode: b8f84...175

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt ultralyd i uke 9 to ganger. Første gang prøvde de ikke utvendig en gang, gikk rett på innvendig. Andre gang prøvde de utvendig, og det gikk helt fint - vi så  det vi skulle se. Når det er sagt, kommer det om jeg har forstått det rett veldig an på om man har  en  del "polstring" eller ei om man får til å se noe utvendig i uke 9. Jeg er tynn, så jordmoren som tok UL utvendig regnet med at hun kunne se noe selv om det var tidlig - og det stemte, men jeg fikk inntrykk av at det ikke nødvendigvis er slik for alle.

Det kommer også an på om livmoren ligger forovervendt, ikke bare om en har litt ekstra på magen :)

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar :) Prøvde de først utvendig uten at de fant noe, eller tok de kun innvendig?

kun innvendig, ble fortalt det ikke er vits med utvendig før etter uke 12.. men helst etter uke 14. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer også an på om livmoren ligger forovervendt, ikke bare om en har litt ekstra på magen :)

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler :) Jeg har ganske lite «polstring» på magen så hvis det er tilfellet så burde han vel sett noe her og.. Ingen som har nevnt noe om at livmoren er enten forover- eller bakovervendt så det vet jeg ikke!

Skrevet

Jeg har tatt utvendig både 8+3 og 11+2. Ingen problem å se noe. Jordmoren sa at de stort sett så noe så tidlig med mindre man var bælfeit. Men jordmødre er kanskje flinkere enn legen din? 🤔

Anonymkode: 09cac...b0c

Skrevet

Jeg har tatt utvendig både 8+3 og 11+2. Ingen problem å se noe. Jordmoren sa at de stort sett så noe så tidlig med mindre man var bælfeit. Men jordmødre er kanskje flinkere enn legen din? 🤔

Anonymkode: 09cac...b0c

Ja, virket på legen min også at han fint skulle klare å se noe nå. Jeg er ganske langt fra bælfeit, så blir bekymret når han ikke så noe som helst da :( Han sa selv at han ikke er ekspert på ultralyd, men han har vel tatt et par ultralyder såpass tidlig når han vet at han burde kunne sett noe nå..

Skrevet

Jeg havnet på akuttmottaket på sykehus og de tok utvendig ultralyd for det var det eneste de hadde der. De kunne se noe var der, men de klarte ikke å vurdere det (se hjerteslag, hvor langt jeg var på vei osv.). Sendte meg derfor videre til gynekolog som tok innvendig ultralyd og jeg fikk se hjerte slå. Utvendig ultralyd er ikke førstevalget så tidlig fikk jeg beskjed om, men hender de prøver likevel. Masse lykke til i morgen ♥️ 

Skrevet
3 timer siden, Gåsemor skrev:

Jeg havnet på akuttmottaket på sykehus og de tok utvendig ultralyd for det var det eneste de hadde der. De kunne se noe var der, men de klarte ikke å vurdere det (se hjerteslag, hvor langt jeg var på vei osv.). Sendte meg derfor videre til gynekolog som tok innvendig ultralyd og jeg fikk se hjerte slå. Utvendig ultralyd er ikke førstevalget så tidlig fikk jeg beskjed om, men hender de prøver likevel. Masse lykke til i morgen ♥️ 

Tusen takk for at du deler ❤️ 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...