Gå til innhold

Er så lei av kolleger uten kamera!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av at ingen har på kamera under møter, og sjefen ser ut til å drite i det. Har dere regler for bruk av kamera på jobb? Noen ganger lurer jeg på om folk i det hele tatt deltar i møtet ass. Leste denne saken her og jeg er så enig! Det er akkurat som at folk har på seg en maske på jobb eller no. 

Er det noen her som vet om man kan tvinge folk til å ha på kamera? 

Anonymkode: 940c7...1e6

Hvorfor bryr du deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo litt forskjell på å holde kurs som personen i artikkelen skriver om, og diverse jobbmøter.. Mange møter jeg har funker helt fint uten kamera, vi skal bare oppdatere hverandre på noe status og snakke om et par greier, ingen grunn til å se hverandre og noe vi gjerne kunne gjort via telefon. Jeg følger med i møtet selv om jeg ikke har på kamera. Er selvbevisst på hvordan jeg ser ut på kamera og orker ikke alltid at det skal distrahere meg. Avhenger litt av hvem møtet er med da, ser litt an om jeg tror de andre forventer/ønsker det, feks kundemøter, eller om det er internt med folk jeg vet ikke bryr seg. 

Anonymkode: a45cc...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for stygg til å være på kamera og setter pris på at det ikke er ett krav

Anonymkode: 61a51...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere ikke vil vise bakgrunn eller hjemmet deres, dere kan blurre ut bakgrunnen eller lage annen bakgrunn på teams

Anonymkode: d409b...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å ha på kamera der jeg jobber hver dag, men da kun i kortere møter på ca 30 min. Er det lengre møter med mange deltakere, er både kamera og mikrofon av. 

Det positive ved å bruke kamera er at man opprettholder kontakten med kollegaer i langt større grad. I tillegg føles det mer naturlig å skulle diskutere med andre når man faktisk også ser dem. Har også fått møteinnkallinger der det er spesifisert at kamera skal være på. Så jeg forstår Ts! 

Anonymkode: 393da...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier dere ikke vil vise bakgrunn eller hjemmet deres, dere kan blurre ut bakgrunnen eller lage annen bakgrunn på teams

Ja, for det ser jo helt idiotisk ut. Er det så viktig å se ansiktet til kollegaene dine? 

Anonymkode: ea10b...12f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det kommer an på hvor mange som er med på møtet. Om vi er 5 så er det greit at alle har på kamera. Men om vi er 15, 30 eller 70, så blir det litt mye. Da blir også kvaliteten dårligere og det hakker. 

Anonymkode: 1b3bd...0f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det går greit uten kamera. Teams-møter blir uansett aldri det samme som fysiske møter (på godt og vondt).

Det at alle har på kamera er en dårlig erstatning for det å sitte rundt et møtebord. Syns det kan være distraherende. Plutselig masse folk sine hoder tett på med stirrende øyne. Og så blir iallfall jeg overfokusert på ikke å se teit ut.

Greit med kamera iblant, men ikke som noen allmenn regel. Mange har jo for dårlig nettlinje til at det blir noe bra også.

Det som hadde vært kult var om man en gang i framtida kan lage en løsning slik at det ser ut på skjermen som om man sitter rundt et bord. Eventuelt at alle har et slags personlig hologram som kan styres inn i et virtuelt møterom 😆 

Anonymkode: 6e329...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for det ser jo helt idiotisk ut. Er det så viktig å se ansiktet til kollegaene dine? 

Anonymkode: ea10b...12f

Jeg synes det er mye mer deltakelse i et møte hvor vi har på kamera enn ikke. Det føles mer naturlig å kommentere noe når man har et møte enn en samtale Men vi er 8stk. Hadde det vært 30 stk og ikke noe man skal svare eller diskutere på så er det jo kanskje ikke så viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har møtene i zoom, og det får jeg ikke til det.

Anonymkode: 41604...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av at ingen har på kamera under møter, og sjefen ser ut til å drite i det. Har dere regler for bruk av kamera på jobb? Noen ganger lurer jeg på om folk i det hele tatt deltar i møtet ass. Leste denne saken her og jeg er så enig! Det er akkurat som at folk har på seg en maske på jobb eller no. 

Er det noen her som vet om man kan tvinge folk til å ha på kamera? 

Anonymkode: 940c7...1e6

Jeg er enig med med den som skriver artikkelen du referere til at det er forskjell på kurs og møter.

Det avhenger selvsagt også av hvor mange man er. Også er det helt forståelig dersom nettlinjen er dårlig hos enkelte. Som leder betyr det ganske mye å få sett mine medarbeidere via kamera ved flere anledninger. Jeg kan ikke kreve det, men jeg oppfordrer sterkt. I en til en samtaler så mener jeg du skal ha rimelige gode grunner til å aldri kunne ha på kamera. Og i et kundemøte så skal du representere virksomheten på samme måte som om møtet var fysisk. 

Men teksten som som du lenker til oppfatter jeg også er skrevet litt humoristisk for å få frem et poeng. alt må ha en balanse. Men at møtene har blitt mindre personlige og mindre relasjonsbyggende og mindre kreative i den digitale formen. Det er det ingen tvil om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker kamera. Da er det lettere å lese på lepper. 

Anonymkode: 4746a...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet om folk deltar eller ikke så vil det si at de hverken sees eller snakker. Da er jo problemet at sjefen ikke inkluderer ansatte, og holder monolog. 

Formålet med at folk deltar i et møte må jo være at noe skal diskuteres. Hvis ikke kan det like godt sendes ut en e-post, eller en fil med informasjon. Dersom sjefen vil ha input fra de ansatte, så må h*n be om det. Min sjef tar en runde med alle ansatte, så alle svarer. Det kan de gjøre med kamera av eller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er et must med kamera. Det har jeg av, det er kun en distraksjon i møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lønnesirup01 said:

Hvis du ikke vet om folk deltar eller ikke så vil det si at de hverken sees eller snakker. Da er jo problemet at sjefen ikke inkluderer ansatte, og holder monolog. 

Formålet med at folk deltar i et møte må jo være at noe skal diskuteres. Hvis ikke kan det like godt sendes ut en e-post, eller en fil med informasjon. Dersom sjefen vil ha input fra de ansatte, så må h*n be om det. Min sjef tar en runde med alle ansatte, så alle svarer. Det kan de gjøre med kamera av eller på.

I teori ja. Men langt før COVID 19 har vi alle skjønt at det er ikke sånn egentlig. Folk kalle møter bare fordi og sikkert ikke fordi alle skulle debatere. 

Anonymkode: d047e...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og.

Slår på kameraet på enkelte forelesninger, slik at foreleseren ikke skal føle seg alene. Det samme med små gruppemøter der det forventes at alle bidrar aktivt. På større møter, som fagforeningsmøter, er det bedre å slå av, for å ikke senke kvaliteten. På en til en kommer det an på formålet, da kan det jo bli som en telefonsamtale. Den største fordelen er jo at man kan dele skjerm.

Anonymkode: 97530...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan fordele skjerm uten engang å ha en kamera tilkoblet PC.

Anonymkode: d047e...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang vi har jobbmøter med kamera skal de som ha hunder ha hunden opp på fanget under møtet, de som har små barn skal ha barnet opp på fanget for å vinke til kamera og si hei, osv. og det blir bare så mye vås generelt. Mye bedre å f.eks. dele skjerm og peke på ting på skjermen for å diskutere det som skal diskuteres, enn å se på 14 kolleger med varierende sammensetninger av barn, hunder og katter på fanget som distraherer møtet.

I sommer var det også flere ganger noen som satt utendørs under møter og da ble det første kvarteret av hvert slikt møte brukt til å skryte av hvor flotte omgivelsene er, hvor ligger hytta, å så fint vær, osv., og ikke det møtet egentlig skulle handle om.

Har aldri hatt et eneste møte jeg har følt at ville vært mer produktivt med kamera.

Anonymkode: 0211c...162

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er arbeidsledig. Min bedre halvdel jobber hjemmefra. Om han ikke bruker kamera på sine jobbmøter, så betyr det at jeg kan drøye det litt lengre med å kle meg ordentlig for dagen, og muligens også å sminke meg. Det gjør i det hele tatt livet for oss andre i familien litt mer behagelig og enklere. Vi får gjerne mer privatliv da, personvern. Vi har bare en leilighet og kan ikke gjemme oss vekk i hver vår etasje.

Anonymkode: 38707...ec0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...