AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg har vokst opp i et ganske attraktivt område i Oslo. Det var det på 90-tallet også, men nå er det voldsomme hus overalt. Der det sto et alminnelig hus er det nå et fancy hus osv. Blir litt satt ut. Anonymkode: 4e7f5...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Slik er det her jeg bor også. Eldre «bestemorhus» blir jevnet med jorden eller pusset opp til det ugjenkjennelige (den ene naboen kjøpte et hus med en etasje over bakken samt en kjelleretasje og gravde opp hele tomta slik at han fikk to etasjer over bakken) I tillegg er alle de store tomtene i nabolaget borte, og der det tidligere var et hus er det nå to eller tre. Anonymkode: 557ba...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Flere arvinger. Flere barn av velbemidlede som enklere kom seg på boligmarkedet eller kunne gjøre andre gode investeringer og formuen deres eksploderte. Anonymkode: 4cf4c...586 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg har tenkt på det selv.. Og tror det er spesielt for områder der boligprisene har gått veldig opp, mer sentrale områder, slik som Oslo. Mange tjente seg raskt rike på boligarv, og har penger ja. Samtidig, sykt høye boligpriser gir også press på kvalitet på boligmarkedet, noe som ikke er rart egentlig. En person som kjøper treroms i Oslo for 4,5 mil, eller et par som kjøper et rekkehus for 14 mil, de forventer jo viss standard for den prisen. Mange ser etter hus i maks pris de kan låne, og tar ikke høyde for oppussing. Det har jo nå gått så langt, at i Oslo område, ligger det omtrent ingen boliger for salg, der det ikke var betalt for styling! Styling som betyr ingenting for kjøper, sånn sett. Men boliger uten styling blir tydeligvis ikke lengre solgt. Og la oss si du arvet falleferdig hus i Oslo, og du kan velge å selge den for 9 mil der og da, eller for 12-14 hvis du pusser det opp først. Mange velger da å pusse opp, er jo lettjente ekstra penger. Og ja, det må jo bare bety at i snitt har befolkningen blitt rikere. Men jeg tror at det er 60+ gruppa så har blitt rikere, og yngre har egentlig mindre penger å bruke i hverdagen, da større andel av inntekt brukes nå til boligen. Dette er jo de som har foreldrene som nå flytter på eldrehjem eller dør, og etterlater seg boliger verdt mange millioner. Samtidig som yngre generasjon får jo litt av den økte rikdommen, i formen av gaver fra eldre generasjon. Anonymkode: 67358...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Medianinntekten i Norge er rundt 500 000 i året. Gang dette med to og du har et helt standard par. Du kan maks ha 5 x inntekt i lån på et hus, og så må du ha egenkapital på 15%. 5 mill i lån er altså å regne som helt normalt for et helt standard par. Når du tjener 1 mill i året bør du kunne spare halvparten om du går inn for å spare med noen form for alvor. La oss for enkelhets skyld si at paret kjøper en enebolig for 6 mill. Paret må da spare opp 1 mill i egenkapital. På en helt standard inntekt er dette 2-3 års innsats. (altså unnagjort sent i 20-årene) 6 mill er en realistisk sum for å kjøpe sin første bolig etter den billige leiligheten en eide som student eller ung nyansatt. Hvorvidt 6 mill utgjør en "flott" bolig er et definisjonsspørsmål, men kjøper man en eldre enebolig for 4-5 mill så får en pusset den opp til ok moderne standard for 1-2 mill. Og prisen 6 mill er et "standard nøkternt hus" for et helt standard par. Er en av partene høyere utdannet eller driver innen en lønnsom bransje eller har mottatt arv? Da kan paret forventes å ha råd til hus rundt 10-15 mill innen de når 40. Ja, nordmenn flest er rike. Tallene ligger lett tilgjelgelig. Henger ikke du og dine med i utviklingen? Ta etterutdanning og bytt jobb. Er du 30 i år skal du jobbe i 45-50 år til før du går over på en pensjon du knapt kan overleve på. Sørg for å få betalt. Sørg for å spare. Anonymkode: 423f0...dcd 4
prt90 Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 Nei, men vi har fått ekstremt mye mer gjeld.. 5
Gjest Villfisker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 De neste 15 årene har ingen sett enda. De siste 15 årene kan vi se på statistikk.
Brunello Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Folk er villig til å ha mye mer gjeld. Da jeg kjøpte min første leilighet i Oslo, betalte jeg drøyt 1,5 ganger gjennomsnittlig årslønn. Samme leilighet selges nå for 6 ganger gjennomsnittlig årslønn. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vokst opp i et ganske attraktivt område i Oslo. Det var det på 90-tallet også, men nå er det voldsomme hus overalt. Der det sto et alminnelig hus er det nå et fancy hus osv. Blir litt satt ut. Anonymkode: 4e7f5...3a0 Slik er det her også. Vi flyttet hit for 27 år siden, og da var alle husene ganske like i størrelse (ca 150-180 m2) og utforming (nøkterne husbankhus). I dag er det bare 3 av av 14 boliger originale, de andre 9 husene har blitt bygget ut, eller opp (løftet tak for å unngå skråtak i 2. etg), og ellers har fått en omfattende fasadeendring med store verandaer, takterrasser, og lignende. Anonymkode: adb36...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 2 minutter siden, Villfisker skrev: De neste 15 årene har ingen sett enda. De siste 15 årene kan vi se på statistikk. Obs jeg mente de siste🤣 Anonymkode: 4e7f5...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Det har nok noe med hvor villige folk er til å låne. Det er mange som låner til langt oppover pipen. Anonymkode: f943e...dcf 2
Gjest Villfisker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Obs jeg mente de siste🤣 Anonymkode: 4e7f5...3a0 Skjønte det, men morsom feil 😁
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 De ligger på finn fordi folk ikke har greid å betale for det 🙈🙈 Anonymkode: af8ac...772
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ligger på finn fordi folk ikke har greid å betale for det 🙈🙈 Anonymkode: af8ac...772 Noen gjør nok det, men folk har jo lånt penger som gale og syltet dem ned i dyre boliger, uten å ta forbehold om at rentene kan stige kraftig. Skjer det, kommer du garantert til å finne mange overdådige hus på Finn. Anonymkode: 79d75...6c6 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 Lavere rente og villighet/mulighet til å ta opp mer lån. Anonymkode: a6345...ee3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 På 5.10.2020 den 13.34, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt på det selv.. Og tror det er spesielt for områder der boligprisene har gått veldig opp, mer sentrale områder, slik som Oslo. Mange tjente seg raskt rike på boligarv, og har penger ja. Samtidig, sykt høye boligpriser gir også press på kvalitet på boligmarkedet, noe som ikke er rart egentlig. En person som kjøper treroms i Oslo for 4,5 mil, eller et par som kjøper et rekkehus for 14 mil, de forventer jo viss standard for den prisen. Mange ser etter hus i maks pris de kan låne, og tar ikke høyde for oppussing. Det har jo nå gått så langt, at i Oslo område, ligger det omtrent ingen boliger for salg, der det ikke var betalt for styling! Styling som betyr ingenting for kjøper, sånn sett. Men boliger uten styling blir tydeligvis ikke lengre solgt. Og la oss si du arvet falleferdig hus i Oslo, og du kan velge å selge den for 9 mil der og da, eller for 12-14 hvis du pusser det opp først. Mange velger da å pusse opp, er jo lettjente ekstra penger. Og ja, det må jo bare bety at i snitt har befolkningen blitt rikere. Men jeg tror at det er 60+ gruppa så har blitt rikere, og yngre har egentlig mindre penger å bruke i hverdagen, da større andel av inntekt brukes nå til boligen. Dette er jo de som har foreldrene som nå flytter på eldrehjem eller dør, og etterlater seg boliger verdt mange millioner. Samtidig som yngre generasjon får jo litt av den økte rikdommen, i formen av gaver fra eldre generasjon. Anonymkode: 67358...4d9 Det er helt sykt. Mitt barndomshjem var mormors banrdomshjem, det var et koselig, lite hus fra århundreskiftet. Nå er det og alle nabohusene jevnet med jorden fordi kommunen bestemte at det skal bygges blokker der ... Anonymkode: 85910...3ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå