Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært syk i 12 år og skal nå prøve å få meg jobb. Har dessverre ingen utdanning pga. sykdom. Jeg blir skremt av skrekkhistorier om at det er vanskelig å få jobb innen nav-systemet og at man blir ofte utnyttet. Er det noen med erfaringer om å få jobb innen NAV? Hvor fort gikk det eventuelt?

Anonymkode: 794bb...64e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært syk i 12 år og skal nå prøve å få meg jobb. Har dessverre ingen utdanning pga. sykdom. Jeg blir skremt av skrekkhistorier om at det er vanskelig å få jobb innen nav-systemet og at man blir ofte utnyttet. Er det noen med erfaringer om å få jobb innen NAV? Hvor fort gikk det eventuelt?

Anonymkode: 794bb...64e

Jeg har ved to forskjellige perioder i livet mitt fått stønader fra NAV, hvor jeg har fått hjelp til å komme meg ut i jobb. 

Første gang er 10 år siden ca, og jeg ble utplassert i en matbutikk med intensjon om at jeg skulle få fast jobb der etterhvert. Merket fort at jeg ble utnyttet derimot og at jeg ble behandlet som en helt vanlig ansatt. Man skal gå på topp, noe som jeg ikke ble da de sluttet å ha én ekstravakt når jeg var på jobb. Jeg jobbet ofte overtid fordi det var så travelt, og kunne også gå alene på kveldstid på jobb. Men hver gang spørsmålet om ansettelse kom opp så var svaret at de ikke hadde behov akkurat nå og at jeg skulle få beskjed hvis muligheten åpnet seg. Etter ca 7-8 mnd orket jeg ikke mer. 

Så kommer vi til nåværende tidspunkt hvor jeg nå per dags dato har mottatt AAP i 1,5 år (Som jeg gikk over til etter jeg var sykemeldt i et år). Denne gangen har jeg fått god hjelp fra NAV hele veien, med en saksbehandler som jeg virkelig ikke kan si godt nok om! Det året jeg var sykemeldt og første halve året av AAP’n tok jeg alle fagene til helsefagarbeider, men takket nei til lærlingplass da drømmen min var å finne et yrke som ikke innebærer turnus. Jeg fikk da arbeidspraksis på en tannklinikk som assistent gjennom NAV. Fikk veldig gode tilbakemeldinger og da en av de faste sekretærene ble sykemeldt tok jeg over hennes rolle, hvor arbeidsleder da ordnet at jeg fikk lønnstilskudd fra arbeidsplassen i tillegg til NAV slik at jeg fikk ordinær lønn som assistent. Etter et par måneder åpnet det seg en deltidsstilling som jeg da fikk og planen min er å få fagbrev etterhvert som sekretær.

Når jeg sammenligner min opplevelse fra arbeidspraksisen for 10 år siden med den jeg har hatt nå nylig, så er det ingen tvil om at man fort merker om man blir utnyttet eller ikke. 

Anonymkode: f2eb2...7f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...