Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg snakker litt sammen om å bo sammen. Jeg leier han eier så han vil helst jeg flytter inn, i fall flytting. Men så kommer her da, han er ikke interessert i å endre noe i huset, ikke skaffe nye ting sammen, ikke henge mine bilder på veggen, osv. Faktisk foreslo han å pakke mine ting i bokser fordi "jeg har jo allerede bestikk og servise, og alt". Jeg sa at jeg har ikke lyst å bare flytte inn og bli en del av alt, at hvis det skal bli mitt hjem så kanskje vi kan hive 20 år gammalt limt ikea drit og kjøpe ny sjenk sammen.. jeg kalte det ikke ikea drit, men dere skjønner. Han ble veldig sånn "eh um ja skjønner,men det er bra som det er osv". 

Hva hadde dere sagt, hadde det vært ok for dere?

Anonymkode: 4cdf5...285

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

• Liker 29
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min og jeg snakker litt sammen om å bo sammen. Jeg leier han eier så han vil helst jeg flytter inn, i fall flytting. Men så kommer her da, han er ikke interessert i å endre noe i huset, ikke skaffe nye ting sammen, ikke henge mine bilder på veggen, osv. Faktisk foreslo han å pakke mine ting i bokser fordi "jeg har jo allerede bestikk og servise, og alt". Jeg sa at jeg har ikke lyst å bare flytte inn og bli en del av alt, at hvis det skal bli mitt hjem så kanskje vi kan hive 20 år gammalt limt ikea drit og kjøpe ny sjenk sammen.. jeg kalte det ikke ikea drit, men dere skjønner. Han ble veldig sånn "eh um ja skjønner,men det er bra som det er osv". 

Ikke aktuelt. 

Anonymkode: fa251...daa

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde ikke flyttet inn til en slik mann. 

• Liker 15
Skrevet

Nei.

Jeg vil bo et sted jeg ser på som hjem, ikke hos noen andre. Vi flyttet til nytt sted sammen, så hvis jeg skulle flyttet inn til ham måtte vi behandlet det som felles fra dag en. Begynt på scratch. Blanke ark. Mentalt fjernet ALT, både mæbler, småting, vaner osv, og så puslet sammen et hjem som begge kunne trives i. 

Anonymkode: 7ed20...84e

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Jeg vil bo et sted jeg ser på som hjem, ikke hos noen andre. Vi flyttet til nytt sted sammen, så hvis jeg skulle flyttet inn til ham måtte vi behandlet det som felles fra dag en. Begynt på scratch. Blanke ark. Mentalt fjernet ALT, både mæbler, småting, vaner osv, og så puslet sammen et hjem som begge kunne trives i. 

*møbler

Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg ser at dette er en problemstilling jeg kan havne i om en del år. 😄😄😄

Mitt svar er at du skal selvsagt ikke la deg presse, men det kan vær lurt å ha en smidig innstilling som å foreslå faktiske og nøkterne forbedringer som samtidig gjør hans hjem til deres felles hjem.

Skrevet

Nei, hadde aldri flyttet inn der.

Anonymkode: 39688...988

• Liker 3
Skrevet

Han sier liksom at det har vært sånn så lenge, og ja.. jeg har ikke spurt, men har en ganske sterk mistanke om at en del av inventaret er ting etter ham og eksen han bodde med i tillegg, alt dette her gjør meg usikker på ting. Hva kan jeg si og gjøre for å komme til en enighet her? Jeg vil jo ikke at han skal kaste alle sine ting, det er ikke det, men jeg vil ikke kaste mine møbler fordi han allerede har noen. Jeg vil ha plass hos ham og i livet hans, og nå føles det bare som jeg kan bo der fordi det er beleilig bare jeg ikke "lager oppstyr " liksom. Ts.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da jeg flyttet sammen med mannen min var det nesten på den måten TS beskriver. Han hadde et ferdig innredet (og helt smakløst) hjem. Jeg hadde færre ting pga at jeg hadde flyttet mye rundt i ung voksen alder, leid delvis møblert osv. Vi tok i bruk noen av mine ting, men det meste var hans. Jeg følte meg som en gjest i et hjem jeg ærlig talt ikke trivdes i. Det var sårt for ham, for han forsto ikke hvor fremmed jeg følte meg. Jeg er 100% sikker på at vårt forhold hadde røket dersom vi ikke hadde kjøpt oss et annet hus sammen etter omtrent et år.  

Hvis det er uaktuelt å kjøpe noe sammen ville jeg forlangt at dere hadde lagt en plan sammen. Hva kan skiftes ut, hva kan pusses opp og hva kan være som det er. Det er viktig at både TS og partner føler seg hjemme og får sette sitt preg på hjemmet. OG: TS bør få anledning til å kjøpe seg inn i hans leilighet slik at begge har rettigheter, og slik at TS også får innpass i boligmarkedet. 

Endret av Ullvott
  • Liker 8
Skrevet

Ikke aktuelt.

Men ville tatt en skikkelig prat. 

Mulig han kun ser effektivt og praktisk på dette, og at du ikke har vært direkte på dine følelser. Hadde han ikke vist evne til dialog og forståelse i en slik situasjon ville jeg revurdert forholdet. 

Er selv sammen med en mann som tidlig i forholdet tenkte at ting var ting. Var lys på soverommet et problem kunne han stifte opp et pledd, og møbler fant man jo på gis-bort på finn, eller IKEA. Han var ikke gjerrig, det interesserte han bare ikke. Men etter noen gode samtaler om hva jeg følte i forhold til dette var han helt med på at det betydde mye for meg, og insisterte da også på å være med å betale for ting. Nå har han forresten snudd helt, og er like engasjert i å finne en ny sofa som passer inn som meg. 

Anonymkode: 88402...25f

• Liker 8
Skrevet

her er det motsatt. jeg eide en leilighet og typen min flyttet inn. det var et lite sted så vi hadde ikke plass til så mye, så han fikk med seg en liten bil med saker, og sa at resten kunne være hos foreldrene til vi fant oss et større sted. jeg spurte om han hadde noen bilder eller lignede han ville henge opp men nei.. etter 2 år kjøpte vi oss et stort hus med masse plass, men huset ser ut som om det er kun jeg som bor her! bare mine bilder på veggen. bare mine møbler og mitt kjøkken utsyr. jeg prøver å pushe han til å henge opp bilder av familien, men han har ingen bilder. eller forslå å kjøpe oss noen møbler og saker sammen istedet for de gamle billige møblene jeg kjøpte da jeg flyttet for meg selv da jeg var 17. men neiiida, de er bra nok.. huset ser seriøst ut som om det er bare mitt 😅😅 Jeg skulle virkelig ønske at han ville gi huset et mer personlig preg..

Det er sikkert bare merkelig for han å ha noen andre flyttende inn, og plutselig er ingenting av det han har bra nok. Det er ting som han har blitt glad i, det er hjemmet has. Men ha litt tålmodighet, og  prøv å forandre bare en ting om gangen. snart blir det deres begges hjem ❤️

Anonymkode: b0b5b...deb

• Liker 2
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

En sånn mann hadde jeg aldri flytta inn til.

Skrevet

Nei.

Et hjem skal være slik at begge har sine ting fremme, og ting de liker. Noe må man gjøre kompromisser på, men å kreve at dine ting bare er bokset ned på ubestemt tid er urimelig.

Hadde definitivt ikke flyttet inn. Til sammenligning bor jeg hos min kjæreste, og her har vi slått sammen tingene våre (= kvittet oss med det dårligste bestikksettet, den dårligste stekepanna osv), og har begges bilder på veggene. Det er så viktig at begge føler seg hjemme og trives, hvis ikke går det jo på forholdet løs.

Anonymkode: d7e02...190

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg skal gå med på at når to stykker flytter sammen så må man være rasjonell med tanke på hva som skal inn i boligen i forhold til størrelse og hva som ikke skal inn. Men jeg hadde sagt tvert nei til at alt mitt ikke er verdig noe annet enn en bod. Jeg hadde også sagt tvert nei til å flytte inn til en diger mørk brun eller svart skinnsofa med koppholder eller andre typiske ungkarsting. Jeg ville til og med slitt med sort høyglans kjøkken ... Hvis det var representativt for vedkommendes smak ville jeg også visst at for all fremtid ville enhver oppgradering og utskifting blitt en evig debatt der vi aldri ble enige.

Så her må du vel bare si at du trodde dere skulle skape et felles hjem og siden det ikke er aktuelt så bor du fint der du bor.

Ikke bland inn eks'en hans, da blir det bare bråk.

Endret av Blondie65
Skrevet

Jeg hadde følt det som jeg var på besøk. Jeg flyttet inn i kjærestens hus. Jeg hadde noen møbler fra tidligere bolig. Da tok vi det som var finest/best, og solgte resten. Bilder på veggen av både mine og hans unger. Det skal være hjemme for alle.

Anonymkode: a30fd...4bc

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som at han vil ha det "lettvint" i tilfelle det ikke fungerer. Og slik kan jo du tenke også: Hva med å "prøvebo" en periode uten å dra alle tingene dine inn, så blir det lettere å flytte ut igjen. For så halvhjertet som han virker, så blir det vel ikke så lenge til. 

Anonymkode: 26b6c...956

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke flyttet inn, det skulle i framtiden vært mitt hjem også. Da måtte også mine ting ha sin plass der. Jeg mener ikke alt det jeg eide skulle presses inn, men  sammen måtte vi  gå gjennom rommene og plassere hans og mine ting på en best  mulig måte. Mest sannsynlig ville både noen av hans og mine ting selges eller settes vekk også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på det, nei. Skal dere bo sammen, så skal dere jo skape et felles hjem.

• Liker 2
Skrevet

På mannesida er det nok ganske vanlig å ikke ha noe forhold til innredning,  og han greier rett og slett ikke å ta til seg hvilke følelser ts har rundt dette.  Jeg leide møblert og fullt utstyrt til jeg var 29, og følte aldri for å gjøre det til "mitt". Kunne sikkert ha bodd greit på hotell,  eller en lugar hele livet. 

Hvis dette blir en konflikt for dere, så lover det ikke bra for resten av samlivet. 

Anonymkode: 71df3...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...