Gå til innhold

Noen fra Vestlandet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg bor for øyeblikket i Oslo og jobber der som hundefrisør og instruktør. Jeg er nå på et stadie i livet mitt der jeg ønsker å trekke meg ut av sentrum, kjøpe meg en landlig tomt uten for tette naboer, og starte egen hundesalong og kursing dit jeg flytter. Jeg ser mye på Vestlandet, i kommuner som Kinn og nærliggende kommuner. Jeg ønsker meg ikke for nært verken Bergen eller Ålesund, men gjerne midt mellom. Jeg har bare vært der på gjennomreise i forbindelse med ferie, og synes det er kjempefint der. 

Kan noen tipse meg om hvor jeg bør lete etter hus? Hvordan er "bygde-miljøet" der? Er det enkelt for en person som meg som ikke kjenner noen, å få nye kontakter og bekjentskaper? 
Og det er kanskje ikke så mange som er i hundemiljøet her inne, men om det er noen, så hadde det vært kjempespennende å høre litt om hva dere synes om treningsmiljø, om det finnes en aktiv klubb der, og generelt bare litt om hvordan det er å bo der med hund. 

Tusen takk på forhånd. 

Anonymkode: 866d8...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i kommunen ved kinn, flytter du hit for å livnære deg med hundesalong så går du konk. Det er et hundemiljø, men det er spredt som juling rundt hele sogn og fjordane, du kan ikke basere deg på 4-5 kunder månedlig og at resten kjører lange avstander for å komme til deg. Her er ikke som i Oslo hvor trikken og bussen går over alt, her er det timesvis med kjøring på kronglete veier. Du må i allefall satse på et matnyttig arbeid ved siden av. 

Anonymkode: 109f6...730

• Liker 2
Skrevet

Jeg flyttet fra bygden nettopp fordi det var så dårlig miljø der. Det var baksnakking, hat mellom folk, utestenging. I tillegg likte de ikke folk utenfra.

Dette var ett sted på vestlandet, men det finnes sikkert andre bygder som er bedre.

Anonymkode: 62eba...0d1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i kommunen ved kinn, flytter du hit for å livnære deg med hundesalong så går du konk. Det er et hundemiljø, men det er spredt som juling rundt hele sogn og fjordane, du kan ikke basere deg på 4-5 kunder månedlig og at resten kjører lange avstander for å komme til deg. Her er ikke som i Oslo hvor trikken og bussen går over alt, her er det timesvis med kjøring på kronglete veier. Du må i allefall satse på et matnyttig arbeid ved siden av. 

Er det veldig lite i Florø også? Det er jo en bitteliten by. Jeg tror ikke det er hundefrisører der fra før, og jeg trenger ikke veldig mange kunder i måneden for å kunne leve av det i tillegg til instruktørinntekt. 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det veldig lite i Florø også? Det er jo en bitteliten by. Jeg tror ikke det er hundefrisører der fra før, og jeg trenger ikke veldig mange kunder i måneden for å kunne leve av det i tillegg til instruktørinntekt. 

Ts

Ja, Florø er enda mindre. Det er ikke så lenge siden det var en hundeutstilling/show i Førde, og de aller fleste kom fra andre steder i det som før var Sogn og Fjordane. Det er hundemiljø, men det er så spredt, så jeg ville virkelig ikke satset på å leve av det. Forøvrig anbefaler jeg deg ikke å bo i Florø, det er ekstremt lite, men eiendommene lukrative og dyre fordi mye blir om til hytter og det ligger ute til havs. Rimelige hus med litt eiendom finner du innover i Sogn eller Høyanger, osv. Det er enda lenger utfor sentrumene. 

Skrevet

Uten å være lokalkjent; Førde eller Sogndal? Største stedene med omland... (men der er det ikke rimelige boliger)

Anonymkode: 55320...d1a

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Florø blir nok for liten, vestlendinger er ikke de som renner ned dørene hos hundefrisøren

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Florø er enda mindre. Det er ikke så lenge siden det var en hundeutstilling/show i Førde, og de aller fleste kom fra andre steder i det som før var Sogn og Fjordane. Det er hundemiljø, men det er så spredt, så jeg ville virkelig ikke satset på å leve av det. Forøvrig anbefaler jeg deg ikke å bo i Florø, det er ekstremt lite, men eiendommene lukrative og dyre fordi mye blir om til hytter og det ligger ute til havs. Rimelige hus med litt eiendom finner du innover i Sogn eller Høyanger, osv. Det er enda lenger utfor sentrumene. 

Kan være enig om en snakker om overprising en i øyane men i selve Florø er der temmelige normale priser 

Skrevet

Ulsteinvik kanskje? Mange rikinger der, så kanskje de bruker penger på hundefrisør? 🤔 aner ikke om det er mange med hund i Ulsteinvik da. 

Anonymkode: 77210...3da

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ulsteinvik kanskje? Mange rikinger der, så kanskje de bruker penger på hundefrisør? 🤔 aner ikke om det er mange med hund i Ulsteinvik da. 

Anonymkode: 77210...3da

Ulsteinvik har hundefrisør.

Anonymkode: 2a7e8...62b

Skrevet

Bosetter du deg langs aksen Florø - Førde -  Sogndal er det alltids muligheter, men du MÅ ha bil. Og sikkert en liten deltidsjobb ved siden av i starten. Bygdedyret er ikke så ille der, da de er ganske vant med innflyttere. Innover i fjordbygdene er det nok verre,  Skal du selge i Oslo, og kjøpe i distriktet, er du "vinner" uansett.

Anonymkode: b8362...e84

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville satset på Førde eller Sogndal, men som en annen her sier: du må ha en annen jobb i tillegg for å overleve. Det er ikke mange typiske utstillingshunder her, de fleste av oss har brukshunder (jakt, ettersøk, gjeter).

Anonymkode: 4efa2...7bf

• Liker 2
Skrevet

Hva med Søre Sunnmøre? Volda, Ørsta, Ulsteinvik, Fosnavåg, Hareid. Det er en region som er tett knyttet, mange jobber på tvers av disse kommunene og er vant med å reise et lite stykke for å kjøpe tjenester. 

Anonymkode: 6d442...21c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Søre Sunnmøre? Volda, Ørsta, Ulsteinvik, Fosnavåg, Hareid. Det er en region som er tett knyttet, mange jobber på tvers av disse kommunene og er vant med å reise et lite stykke for å kjøpe tjenester. 

Sunnmøringer er sære, selvgode og vanskelig å komme inn på.

• Liker 1
Skrevet

Om du vil satse i Sogn og Fjordane så anbefaler jeg Førde. Det er den største byen med flest hunder. Førde er også en fin by(til tross for «Norges styggeste by), fine fjell å gå på, flott natur og hyggelige folk :) 

Anonymkode: b0edf...285

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sunnmøringer er sære, selvgode og vanskelig å komme inn på.

Pøh.

Skrevet

Takker for svar alle sammen. Litt leit å høre at flere har såpass negativ innstilling. Jeg er oppvokst på bygda langt nord, og kunne aldri flyttet tilbake akkurat dit, men vet hva livet på bygda innebærer. 

Ts

Skrevet

Bor i Florø. 

Tror det er mange som "raker" hundene selv i mangel på noe bedre. 

Bor man i Eikefjord,  er ikke det så langt unna byen med bil. Har hundepark i Eikefjord,  og meg og flere reiser inn dit kun for å være i parken.

Anonymkode: b93f9...dba

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Florø. 

Tror det er mange som "raker" hundene selv i mangel på noe bedre. 

Bor man i Eikefjord,  er ikke det så langt unna byen med bil. Har hundepark i Eikefjord,  og meg og flere reiser inn dit kun for å være i parken.

Hvor er den parken? Bor i Førde.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor er den parken? Bor i Førde.

Sunnfjord hundepark på facebook, der er det kartplassering 😊 er på veien mot Stavang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...