Dankert Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 https://www.nettavisen.no/nyheter/flere-korona-pasienter-havner-pa-sykehus---men-respiratorene-forblir-ubrukt/3424026943.html 31. juli var det tre pasienter innlagt på sykehus med covid-19 i Norge. Onsdag forrige uke var det 28 personer. Det er det høyeste antallet på fire måneder. Men samtidig som antall sykehusinnleggelser har pekt én retning, er det nesten ingen pasienter som får respiratorbehandling. Det store spørsmålet er hvorfor det er slik, og hva det eventuelt betyr for norske sykehus' evne til å håndtere en større smitteøkning. 5
Måneskinn Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Det jeg vet er at på det sykehuset jeg jobber er det hvert fall ikke noe problem dersom det skulle komme flere inn som trenger intensivbehandling. Det kan vel tyde på at folk ikke blir så syke som først antatt? Ikke vet jeg, men det er hvert fall plass til mange folk her.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Kan viruset ha blitt mildere ?
AnonymBrukern Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 Fordi viruset ikke er like farlig som folk skal ha det til 3
zemer Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Er det kanskje fordi det er flest yngre som får det nå? 12
rosemarin Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 Fortsatt mange som må på sykehus da. og de sier jo det er fordi det er yngre som får det at ikke så mange blir kjempedårlige. og så leste jeg et sted at i begynnelsen putta de folk for kjapt i respirator.. en at det egentlig ikke var så lurt,,? 1
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 Det er fordi folk er mer forsiktige nå og derfor ikke blir eksponert for like store mengder virus. Da blir de heller ikke like syke.
LisbethBerg Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 19 minutter siden, rosemarin skrev: Fortsatt mange som må på sykehus da. og de sier jo det er fordi det er yngre som får det at ikke så mange blir kjempedårlige. og så leste jeg et sted at i begynnelsen putta de folk for kjapt i respirator.. en at det egentlig ikke var så lurt,,? 26 stk i hele landet er virkelig ikke mange. 5
rosemarin Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 23 minutter siden, LisbethBerg skrev: 26 stk i hele landet er virkelig ikke mange. Nei men hvis man ser på oversikten til fhi så har det blitt lagt inn ca 3-5 hver eneste dag siste månedene. Det vil jo selvsagt si ar mange skrives ut også, men det forandrer ikke det faktum at mange trenger å legges inn
LisbethBerg Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 7 minutter siden, rosemarin skrev: Nei men hvis man ser på oversikten til fhi så har det blitt lagt inn ca 3-5 hver eneste dag siste månedene. Det vil jo selvsagt si ar mange skrives ut også, men det forandrer ikke det faktum at mange trenger å legges inn 3-5 Stk i hele landet er også et forsvinnende lite tall, selv om det er hver dag. Du må se ting litt i forhold til antall mennesker. Ifølge SSB var det nesten 2 millioner pasienter på norske sykehus i 2019. Tallene du legger frem om covid-19 er en dråpe i havet. 6
rosemarin Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 18 minutter siden, LisbethBerg skrev: 3-5 Stk i hele landet er også et forsvinnende lite tall, selv om det er hver dag. Du må se ting litt i forhold til antall mennesker. Ifølge SSB var det nesten 2 millioner pasienter på norske sykehus i 2019. Tallene du legger frem om covid-19 er en dråpe i havet. ja det er jo et lavt tall ift befolkningen som helhet. men det er jo et betydelig antall som legges inn DAGLIG pga den samme sykdommen, sett ut fra antall daglig smittede. Så da blir det jo litt feil å si at så få trenger sykehusbehandling for denne sykdommen. Man kan ikke se på dagens antall innlagte for det justeres jo med urskrevne osv. Dessuten øker jo det totalte antallet jevnt og trutt også.
Druid Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 Det som bekymrer meg, er at ekspertene faktisk lurer på dette. For det betyr en av to: at de ikke har noen som helst statistiske tall som forteller demografien av de som kommer inn nå i forhold til de som var inne i vår, og selvfølgelig uten data, kan vi ikke bygge hypoteser, eller at demografiene er like, og poenget er at vi fortsatt vet deprimerende lite om sykdommen. Begge deler er like ille. 2
Heihola Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 9 minutter siden, Druid skrev: Det som bekymrer meg, er at ekspertene faktisk lurer på dette. For det betyr en av to: at de ikke har noen som helst statistiske tall som forteller demografien av de som kommer inn nå i forhold til de som var inne i vår, og selvfølgelig uten data, kan vi ikke bygge hypoteser, eller at demografiene er like, og poenget er at vi fortsatt vet deprimerende lite om sykdommen. Begge deler er like ille. Enig.
Anbefalte innlegg