Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke dette utrolig urettferdig? Ser på termingruppa mi at en gjeng uføre planlegger å bygge på huset/pusse opp osv for de 90 tusen de får ekstra i engangsstønad.. Det blir lagt opp til at vi andre hardtarbeidende med kort permisjon skal mislike uføre altså🙄 (?)

Anonymkode: bab40...8ac

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi er heldig 🤗

Anonymkode: 3025c...8e9

• Liker 2
Skrevet

Uførepenger is da shit:-)

Anonymkode: 4c9b4...d8f

• Liker 1
Skrevet

Fordi uføretrygd ikke gir opptjeningsrett til fødselspenger. Har man ikke den opptjeningsretten, faller fødselspenger bort, og man får engangsstønad i stedet. 

Jeg er sikker på at vedkommende heller hadde villet være frisk om hun hadde valget.

Anonymkode: e6dd4...a03

• Liker 38
Skrevet

Hvilken termingruppe er dette? Jeg er medlem i ganske mange på facebook og har ikke sett noe til dette

( tror også du lyver og at dette kun er en ny trolletråd mot uføre )

Anonymkode: cf39b...13d

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken termingruppe er dette? Jeg er medlem i ganske mange på facebook og har ikke sett noe til dette

Du mener altså det er løgn at uføre får engangsstønad...?

• Liker 5
Skrevet

Lurt på det samme selv. Ganske urettferdig, enten så burde alle fått eller ingen. 

Jeg har ingenting imot uføre på noe som helst vis og jeg er glad jeg lever i ett land hvor de som er for syke, skadde og lignende i det minste er sikret en inntekt. Men det er veldig provoserende å jobbe ræva av seg for knapper og glansbilder, knapt ha råd til å ta permisjon, babyutstyr og alt som koster ellers, for så å se de som er uføretrygdet få i både pose og sekk når det kommer til penger til baby. 

Anonymkode: 4f2a3...fcd

• Liker 13
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi uføretrygd ikke gir opptjeningsrett til fødselspenger. Har man ikke den opptjeningsretten, faller fødselspenger bort, og man får engangsstønad i stedet. 

Jeg er sikker på at vedkommende heller hadde villet være frisk om hun hadde valget.

Anonymkode: e6dd4...a03

De får jo fortsatt uføretrygden sin. Så alt i alt så blir det ingen endring for dem. Ikke får de 80% av inntekten sin fordi de må ha permisjon så lenge som mulig, ikke må de ta ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass, eller fordi de ønsker å gå hjemme med barna til de ihvertfall er ett år. De har jo sånn sett "lønn", men får da i tillegg nærmest en bonus. 

Det kan nok stemme men det er egentlig ikke relevant for diskusjonen spør du meg. 

Anonymkode: 4f2a3...fcd

• Liker 19
Skrevet

Antakelig på grunn av at uførepensjon er pensjon og ikke lønn. De får en ytelse som ikke faller bort.

Dette er antakelig et av de minste problemene rundt uførepensjonen i Norge. De fleste uføre er tross alt ikke i fertil alder. Og beløpet de får er relativt lavt.

Skulle man belyst et problem rundt stønaden ved fødsel, er det at studenter bare får engangsstønad. De burde fått full opptjening (altså beregnet etter 6G).

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du med i så mange ulike termingrupper for ulike måneder? Jeg ønsker ikke å skrive hvilken, men i løpet av neste år hvertfall.  

Nei, ingen trolletråd. Synes oppriktig dette er skikkelig urettferdig. Får lyst å gråte av tanken på min lave utbetaling (helsepersonell) og ca 7 mnd permisjon med babyen min😢

• Liker 11
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du med i så mange ulike termingrupper for ulike måneder? Jeg ønsker ikke å skrive hvilken, men i løpet av neste år hvertfall.  

Nei, ingen trolletråd. Synes oppriktig dette er skikkelig urettferdig. Får lyst å gråte av tanken på min lave utbetaling (helsepersonell) og ca 7 mnd permisjon med babyen min😢

Hvorfor får du ikke 100% av lønna di? Jeg er sikker på at du får mer utbetalt alt i alt enn en ufør person. 

• Liker 8
Skrevet

Urettferdig? Skjerp deg. Du er frisk og rask, og kan ha den jobben du vil. 

Ellers er jeg egentlig enig i at det er unødvendig at uføretrygdede skal få engangsstønad. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Brunello skrev:

Antakelig på grunn av at uførepensjon er pensjon og ikke lønn. De får en ytelse som ikke faller bort.

Dette er antakelig et av de minste problemene rundt uførepensjonen i Norge. De fleste uføre er tross alt ikke i fertil alder. Og beløpet de får er relativt lavt.

Skulle man belyst et problem rundt stønaden ved fødsel, er det at studenter bare får engangsstønad. De burde fått full opptjening (altså beregnet etter 6G).

Studenter får både engangsstønad og fullt stipend fra lånekassen. Så jeg får f.eks. 250 000 skattefritt og gjeldsfritt for 1 års permisjon.

Anonymkode: daf6d...d0e

• Liker 2
Skrevet

Det er en rettighet de har. Uføretrygd gir ikke opptjening til foreldrepenger. Hvorfor skal de ikke motta engangsstønad? Stønaden skal gå til barnet og utstyr ifb med fødsel og babytiden. 

• Liker 9
Skrevet

Ja jøss. Stakkars deg som har helse til å ha en jobb og muligheten til å ta videre utdanning med tiden så du kan skifte jobb eller stige i lønn. 

Seriøst, arbeidsføre friske mennesker som ynker seg av misunnelse over trygdede er det mest patetiske jeg ser. Jeg syns ikke jobben min alltid er like jævla morsom og jeg skulle gjerne også hatt mulighet til å være hjemme med ungene mer mens de er små, men tenk så heldig jeg er som faktisk har en jobb å gå til, kan utdanne meg videre eller skifte jobb om jeg ønsker høyere lønn, og ikke kommer til å ende opp med minstepensjon eller å konstant måtte leve i frykt for at staten skal kutte enda mer.

• Liker 22
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studenter får både engangsstønad og fullt stipend fra lånekassen. Så jeg får f.eks. 250 000 skattefritt og gjeldsfritt for 1 års permisjon.

Anonymkode: daf6d...d0e

Jada, men hadde du fått barn når du jobber, ville du fått mye mer

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi er heldig 🤗

Ja så jævelig å det. Sitte på ræva og få og få uten å gi noe tilbake. Være uføre og for syke til å gå på jobb, men friske nok til å få tre og fire unger, bygge på huset, reise på ferie, shopping eller på byen hele tiden. 
Jeg jobber fulltid og tjener mindre enn venninnene mine som har uføretrygd... Jaggu bra jeg tok ett fagbrev! Vennene mine får kjøpt seg bolig på trygda mens jeg må sitte på en leid hybel og desperat forsøke spare til en liten leilighet.. 

Lurer på å prøve fake en diagnose eller noe. Fibromyalgi, borderline eller noe. Jeg jobber ræva av meg for brødsmuler mens late mennesker som ikke gidder finne en jobb som er tilpasset dem skal sitte hjemme med hele kaka. 

Og nei - mange av de som er uføre vil IKKE heller være friske enn å være uføre nei... 

Anonymkode: 43381...fcf

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja så jævelig å det. Sitte på ræva og få og få uten å gi noe tilbake. Være uføre og for syke til å gå på jobb, men friske nok til å få tre og fire unger, bygge på huset, reise på ferie, shopping eller på byen hele tiden. 
Jeg jobber fulltid og tjener mindre enn venninnene mine som har uføretrygd... Jaggu bra jeg tok ett fagbrev! Vennene mine får kjøpt seg bolig på trygda mens jeg må sitte på en leid hybel og desperat forsøke spare til en liten leilighet.. 

Lurer på å prøve fake en diagnose eller noe. Fibromyalgi, borderline eller noe. Jeg jobber ræva av meg for brødsmuler mens late mennesker som ikke gidder finne en jobb som er tilpasset dem skal sitte hjemme med hele kaka. 

Og nei - mange av de som er uføre vil IKKE heller være friske enn å være uføre nei... 

Dagens utblåsning? 😅

• Liker 6
Skrevet

Vær nå heller takknemlig for at du er frisk og kan jobbe! Du har nok mer utbetalt enn en som har minstesats på uføretrygd!

Syv måneder er vel vanlig for mødre å være hjemme, fedrene skal jo også ha sin del!

Jeg håper du har mer sympati og empati som helsepersonell enn det du viser her!

Anonymkode: fb75d...612

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Det du mener er at mange, for ikke å si alle, som lettvint har fått trygd ikke vil være "friske" enn å være ufør:-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...