AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Det virker til at de kanskje ikke har fått det med seg.. Det er til og med folk som bor i samme lille by som i årevis skriver hyggelige bursdagshilsener som om ingenting har skjedd.. Burde jeg, som familie eller i andre settinger god venn av avdøde, si ifra i privat melding? (på en hyggelig måte selvfølgelig) Selv blir jeg litt opprørt over at meldingene. Vet ikke hvorfor, men tror det heller litt mot at det virker så overfladisk og sagt på rutine, ikke nødvendigvis en som bryr seg mye om de jeg er glad i. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 7d278...f12 5
Blålilla Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Hva med å gjøre om siden til minneside? Eller sende en pm og si at x døde for 2 år siden? 11
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg ser at det skjedde her til en nylig død slektning som hadde 2 uker etter dødsfallet. Det ser ikke helt heldig ut, og jeg tenker at den som stod vedkommende nær bør si noe på ‘veggen’ eller til de sol skrev. Det beste hadde vært å få omgjort det til minneside. Anonymkode: 2fa56...ae2 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 Få slettet Facebooksiden til avdøde. Evt så kan du selv skrive en slags bursdagshilsen. «I dag ville du blitt 43 år, vi savner deg så mye» med bilde av graven. Anonymkode: d1830...97a 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Kanskje greit å sende en melding og si fra på en fin måte ja. Og ja, hvis noen skriver en hyggelig bursdagsmelding som om de kjenner vedkommende godt, så er det litt falskt når de faktisk ikke har fått med seg at personen er død. Men vet også mange synes det er godt å skrive til en avdød på bursdagen, men da er det jo ofte de nærmeste. Anonymkode: 05aec...6d9 3
AnonymBrukern Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 Gjør profilen om til en minneside uansett utrolig rart å sende bursdagshilsen til en som er død
solmåneogstjerner Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 (endret) Jeg har sett det noen ganger. Da har jeg sendt privat melding til dem og informert dem om det. Da har det altså vært folk som ikke hadde fått med seg dødsfallet. Jeg har ikke vært så nær avdøde at jeg synes jeg kan ta kontakt med familien ang å gjøre om profilen. Endret 5. oktober 2020 av solmåneogstjerner 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg har sendt melding og sagt ifra. Anonymkode: 59f25...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 Fint å se at det er fler som er enige. Jeg er nær familie men ikke nærmeste pårørende, så det er den nærmeste pårørende som styrer hva som skal gjøres med siden..og vedkommende har tatt et aktivt valg om å beholde den som den er. Dette med å skrive en minnehilsen og "nå hadde du blitt så så gammel osv) er gjort, og hjelper ikke så mye heller. Tror jeg prøver meg på å gi beskjed 😃 Anonymkode: 7d278...f12 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 Gjør til minneside eller slett! Anonymkode: 1447e...01b
Hr. Aktiv Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg har flere avdøde som venner på fb. Alle de får bursdagshilsinger på veggen sin. Jeg synes det er koselig at de ikke bare blir glemt. De var alle flotte folk som desverre gikk bort alt for tidlig. 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint å se at det er fler som er enige. Jeg er nær familie men ikke nærmeste pårørende, så det er den nærmeste pårørende som styrer hva som skal gjøres med siden..og vedkommende har tatt et aktivt valg om å beholde den som den er. Dette med å skrive en minnehilsen og "nå hadde du blitt så så gammel osv) er gjort, og hjelper ikke så mye heller. Tror jeg prøver meg på å gi beskjed 😃 Anonymkode: 7d278...f12 Åja skjønner, men da kan du sikkert sende melding ja. Hadde det vært meg hadde jeg endret til minneside eller slettet for å unngå nettopp dette, men det er vel deres valg. Anonymkode: 1447e...01b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Fint å se at det er fler som er enige. Jeg er nær familie men ikke nærmeste pårørende, så det er den nærmeste pårørende som styrer hva som skal gjøres med siden..og vedkommende har tatt et aktivt valg om å beholde den som den er. Dette med å skrive en minnehilsen og "nå hadde du blitt så så gammel osv) er gjort, og hjelper ikke så mye heller. Tror jeg prøver meg på å gi beskjed 😃 Anonymkode: 7d278...f12 Jeg tror jeg likevel hadde kontaktet Facebook og informert om dødsfallet. Mener at de ønsker at det enten blir minneside eller slettes. Så ville sendt i skjul Anonymkode: ef3b8...510 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg likevel hadde kontaktet Facebook og informert om dødsfallet. Mener at de ønsker at det enten blir minneside eller slettes. Så ville sendt i skjul Anonymkode: ef3b8...510 Så du mener at du har mer rett til å bestemme hva som skal gjøres med profilen til den avdøde enn dens nærmeste familie? Anonymkode: db143...18d 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal døde mennesker være på Facebook uansett liksom? Anonymkode: d0b64...b77 Kanskje fordi familien finner trøst i bilder og annet avdøde har lagt ut? Anonymkode: ca8d0...4e6 10
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal døde mennesker være på Facebook uansett liksom? Anonymkode: d0b64...b77 Mange finner trøst i å kunne gå inn å se på bilder og minner fra den avdøde. Synes det er veldig logisk jeg. Anonymkode: db49b...557 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal døde mennesker være på Facebook uansett liksom? Anonymkode: d0b64...b77 Man kan gå inn på innstillinger og bestemme om profilen skal bli en minneside eller om profilen skal slettes når en dør. Skal det bli en minneside, må man velge ut noen folk som kan "overta" og administrere siden Anonymkode: 4f307...88b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Så du mener at du har mer rett til å bestemme hva som skal gjøres med profilen til den avdøde enn dens nærmeste familie? Anonymkode: db143...18d Tja, jeg er for å følge reglene. Er den ansvarlige ikke enig er jeg tilbøyelig til å bli "sladrehank" ja. Men ville dobbelsjekket retningslinjene. Skal sies jeg er mer enn normalt opptatt av it-sikkerhet og vet at slike zombie-kontoer er en sikkerhetsrisiko. Anonymkode: ef3b8...510
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #19 Skrevet 5. oktober 2020 Hvem som helst kan gjøre om en konto til en minneside. Bare å sende inn bilde av dødsannonsen så blir den omgjort. Kommer ikke opp hvem som har gjordt det heller. Anonymkode: 1206e...65f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #20 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg likevel hadde kontaktet Facebook og informert om dødsfallet. Mener at de ønsker at det enten blir minneside eller slettes. Så ville sendt i skjul Anonymkode: ef3b8...510 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem som helst kan gjøre om en konto til en minneside. Bare å sende inn bilde av dødsannonsen så blir den omgjort. Kommer ikke opp hvem som har gjordt det heller. Anonymkode: 1206e...65f Såvidt jeg vet kan ikke hvem som helst gjøre en konto om til minneside. Har man passordet og kan logge seg inn, kan man jo gjøre omtrent hva man vil, men om man ikke har det må man sende inn dødsattest e.l. Å sende dødsannonsen holder ikke, da det ikke skal være sånn at hvem som helst kan gjøre en side om til minneside. Det kunne jo ha blitt til mange makabre spøker siden det lett går an å forfalske en dødsannonse. Anonymkode: 817a1...37a 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå