Gå til innhold

Tips til hudpleie? The Ordinary

LinnKG

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt litt med fet hud i deler av ansiktet (t-sone, hake, rundt nesevingene) og begynte med The Ordinary-produkter i august. Jeg har brukt Lyko sin The Ordinary Guide for uren hud og tette porer. Har lite kviser, så det er fet hud og litt røde partier samt litt store porer som er min "main concern", men jeg følte det var den som traff best på beskrivelse av min hud: Om morgenen bruker jeg Squalane Cleanser, Niacinamide 10% + Zinc 1%, 100% Plant-Derived Squalane og Azelaic Acid Suspension 10% + krem og på kvelden bruker jeg  Squalane Cleanser, Mandelic Acid og Niacinamide 10% + Zinc 1% + krem. Jeg synes huden har blitt mindre fet, men har fått masse bittesmå hudormer. Jeg har hatt litt hudormer tidligere, men det har blitt veldig mye mer den siste tiden. Det synes ikke på lang avstand, men ser det godt selv. Tips til hvilke produkter jeg kan teste? Er ikke god på hudpleieprodukter, så alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stusser faktisk litt på at de anbefaler AA Suspension for fet/uren hud. Riktignok har azelainsyre gode egenskaper når det gjelder fet og uren hud, men akkurat dette produktet inneholder faktisk ganske mye av et silikon som heter dimethicone, som er det "tyngste" silikonet brukt i hudpleie, så det kan være det som er årsaken. 

Mitt forslag er at du kutter ut AA Suspension for en periode, og erstatter med denne eller evt. et annet produkt med BHA/Salicylsyre et par kvelder i uka. Salicylsyre løser opp overskuddstalget i porene slik at du blir kvitt de sorte prikkene og forebygger at det dannes nye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Roci skrev:

Jeg stusser faktisk litt på at de anbefaler AA Suspension for fet/uren hud. Riktignok har azelainsyre gode egenskaper når det gjelder fet og uren hud, men akkurat dette produktet inneholder faktisk ganske mye av et silikon som heter dimethicone, som er det "tyngste" silikonet brukt i hudpleie, så det kan være det som er årsaken. 

Mitt forslag er at du kutter ut AA Suspension for en periode, og erstatter med denne eller evt. et annet produkt med BHA/Salicylsyre et par kvelder i uka. Salicylsyre løser opp overskuddstalget i porene slik at du blir kvitt de sorte prikkene og forebygger at det dannes nye.

Jeg har tenkt å kjøpe dette c-vitaminserumet fra TO: https://www.kicks.no/the-ordinary/hudpleie/ansiktspleie/nattkrem/vitamin-c-suspension-23-ha-spheres-2-serum-30-ml?gclid=EAIaIQobChMI4fWmwPCW7AIVB5iyCh1EZwexEAAYASAAEgIl9fD_BwE 

Og lurer på om jeg kan kombinere det med dette fuktserumet fra exuviance? https://www.skincity.com/no/exuviance/radiance-serum-30-ml-1

Anonymkode: 3644c...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha bha Toneren fra the ordinary er kjempegod til å løse opp tette porer og fjerner døde hud celler. Den inneholder den høyeste prosenten som er akseptabel for bha (salicylsyre) og aha syre.. 

Endret av mlifjeld
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt å kjøpe dette c-vitaminserumet fra TO: https://www.kicks.no/the-ordinary/hudpleie/ansiktspleie/nattkrem/vitamin-c-suspension-23-ha-spheres-2-serum-30-ml?gclid=EAIaIQobChMI4fWmwPCW7AIVB5iyCh1EZwexEAAYASAAEgIl9fD_BwE 

Og lurer på om jeg kan kombinere det med dette fuktserumet fra exuviance? https://www.skincity.com/no/exuviance/radiance-serum-30-ml-1

Anonymkode: 3644c...f7f

Serumet fra Exuviance inneholder noe retinlypalmitat, og det bør i utgangspunktet ikke kombineres med c-vitamin. I verste fall får du en hudreaksjon, det som ellers mest sannsynlig skjer, er at c-vitaminet svekker effektiviteten av retinylpalmitatet eller omvendt. Årsaken til dette er at de to virkestoffene fungerer optimalt ved ulik pH (surhetsgrad). 

Det du kan gjøre, er å ta en såkalt patch test på et mindre synlig sted, f.eks. rett under kjevebenet ved siden av øret, der du legger de to serumene lagvis. Vent i 24 timer. Hvis det ikke er noen reaksjon, burde du kunne kombinere serumene uten fare. Hvis du venter en stund mellom serumene til hudoverflaten kjennes normal, dvs. ikke fuktig eller "klissete" så er du helt på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...