AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg har innsett etter noen år, at partneren min mest sannsynlig er alkoholiker. Ikke den typiske alkoholikeren, han er i full jobb (turnus) godt likt etc. Men drikker 2-6 øl hver dag, og mer i helgene. Kan drikke opp mot 20 enheter når han fester. Er da yte av stand til å ivareta seg selv, tisser seg ut etc. Mistenker at han egentlig har en en mild form for alkoholforgiftning når han er på dette stadiet. Vi har to barn, han er i tredveårene og jeg i tyveårene. I helgen var vi i et selskap i hans familie som ble avsluttet i 11 tiden, jeg gikk da til sengs. Han kom hjem halv 8 på morgenen dagen etterpå, drita full. Akkurat nå er barna så små at jeg klarer å skjule det for dem. Men jeg er bekymret for hvordan det blir når de forstår mer. Er det noen som har hatt en partner med lignende problem, hvordan ble det når barna ble større? Jeg er redd han skal begynne å drikke enda mer, når barna klarer seg enda mer selv og han ikke trenger å ta noe ansvar. Han er en god partner ellers. Det gjør at jeg syns det er vanskelig å gå, jeg skulle nesten ønske at han var stygg med meg så jeg kunne rettferdiggjøre det. Anonymkode: a16bb...d49
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Har du snakket med han om det? Har han innsett det? Du må nesten ta den samtalen, selv om jeg kan tenke meg hans første reaksjon er å bli litt forbanna og nekte. Men det vil synke litt inn etter hvert, så kan du hjelpe han med avhengigheten. Anonymkode: f336a...149 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Her må du stille harde krav og ansvar for barna. IKKE godta noe som helst, om han ikke skjerper seg og søker hjelp må du gå på dagen. ALDRI gi etter!! Ditt ansvar!! Anonymkode: 48cca...442 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med han om det? Har han innsett det? Du må nesten ta den samtalen, selv om jeg kan tenke meg hans første reaksjon er å bli litt forbanna og nekte. Men det vil synke litt inn etter hvert, så kan du hjelpe han med avhengigheten. Anonymkode: f336a...149 Nei, han innser det ikke. Han er veldig god til å snakke for seg, å får meg ofte til å føle at jeg overdriver, så jeg sitter igjen etterpå å føler meg dum. Vet innerst inne at det ikke er greit. Vi har ikke snakket om helgen. Han later som ingenting med mindre jeg tar det opp, og jeg har vel egentlig tenkt at jeg ikke orker. Han sier unnskyld, men det betyr ingenting når det gjentar seg igjen og igjen. Anonymkode: a16bb...d49 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du stille harde krav og ansvar for barna. IKKE godta noe som helst, om han ikke skjerper seg og søker hjelp må du gå på dagen. ALDRI gi etter!! Ditt ansvar!! Anonymkode: 48cca...442 Det er veldig vanskelig.. Han er en veldig god partner ellers, og ingen andre vet hvordan han har det ift til alkohol.. Det er desverre også en partykultur i kretsen vår. Ts Anonymkode: a16bb...d49 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 Spør mannen din om han kan gå tre dager uten alkohol. Han mener han ikke har et problem. Da burde han klare 3 dager uten noe problem. Hvis han ikke kan gjøre det for deg så burde du stille ultimatum. Familien eller alkoholen. Som 15 åring stilte jeg pappa akkurat samme spørsmålet. Flott pappa, men han drakk hver dag og jeg følte meg utrygg. Hjalp ikke å være super da. Barn føler seg utrygg på en helt annen måten enn oss voksne. Dette vil barna dine merke LG mest sannsynlig ta skade av. Han valgte alkoholen. Kuttet meg ut på dagen og har ikke snakket til meg på 18 år. Nå har jeg to barn som han aldri vil få møte. Jeg har prøvd, men alkoholen er en vanskelig avhengighet. Du kan ikke gjemme deg bak at han er god ellers når han tråkker over en grense hver dag. Anonymkode: 8d160...ec8 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 Les boken «kvinner som ødsler sin kjærlighet», her lærer du mye om mekanismene bak forhold med alkoholikere. mamma klarte å skjule min fars alkoholmisbruk hele barndommen. Han er ikke en «klassisk» alkoholiker heller, kunne ha lange perioder uten. Likevel har det preget meg sterkt og gjort meg utrygg. Jeg gikk faktisk rett i et forhold med en alkoholiker seg og klarte ikke å se st han var det. Tok meg lang tid og forstå at jeg ikke kunne fikse han, jeg måtte gå. Anbefaler deg å ta kontakt med al.anon som er en anonym støttegruppe (i de fleste kommuner) for pårørende. Her kan du lære mye og få støtte. du lever midt oppi det så det er nok mye du er blind på. Barn får med seg mye mer en du tror. om han ikke vil ha hjelp så ville jeg gått. God klem til deg❤️ Dette her er tøft! Anonymkode: a2368...6b0 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig vanskelig.. Han er en veldig god partner ellers, og ingen andre vet hvordan han har det ift til alkohol.. Det er desverre også en partykultur i kretsen vår. Ts Anonymkode: a16bb...d49 Ser du konfliktsky som menneske, gjør du ikke noe med dette blir det aldri endring for deg. Bare vent til barna blir eldre, ser hva som skjer. Høres ut som du burde bytte både miljø og mann. Anonymkode: 48cca...442 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 Synes dette høres ganske alvorlig ut. Kommer selv fra omgangskrets der mange jobber i bransjen og ikke er fremmed for en fest, men det nivået av inntak, og å ikke kunne ta vare på seg selv og tisse seg ut.. Det vitner om et mer alvorlig alkoholproblem, som du sier. Barna bør få å slippe å vokse opp med dette som en slags normal. Det er fint at du ønsker å ta tak i dette nå. Kan det være et alternativ å ta kontakt med Familievernkontoret? Har venner som har svært gode erfaringer med det (dersom du synes det er vanskelig å ta det opp alene, én-til-én). Anonymkode: 93bb8...7e9 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 Hva sier han selv til at han tisser seg ut? Tror han det er normalt? Tenk når barna blir større og ikke tør å ta med venner hjem pga at pappa drikker hver dag, og de ikke vet hvilken "form" han er/blir den dagen? Og du har lov til å kontakte familievernkontoret og at dere snakker om dette problemet selv om han synes alkoholinntaket hans er normalt. Hverken hans eller din mening er fasit. Her tenker jeg at det er greit å få inn en tredjepart. Anonymkode: 52951...367 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spør mannen din om han kan gå tre dager uten alkohol. Han mener han ikke har et problem. Da burde han klare 3 dager uten noe problem. Hvis han ikke kan gjøre det for deg så burde du stille ultimatum. Familien eller alkoholen. Som 15 åring stilte jeg pappa akkurat samme spørsmålet. Flott pappa, men han drakk hver dag og jeg følte meg utrygg. Hjalp ikke å være super da. Barn føler seg utrygg på en helt annen måten enn oss voksne. Dette vil barna dine merke LG mest sannsynlig ta skade av. Han valgte alkoholen. Kuttet meg ut på dagen og har ikke snakket til meg på 18 år. Nå har jeg to barn som han aldri vil få møte. Jeg har prøvd, men alkoholen er en vanskelig avhengighet. Du kan ikke gjemme deg bak at han er god ellers når han tråkker over en grense hver dag. Anonymkode: 8d160...ec8 Det hender faktisk at han har noen dager uten, f eks mandag - fredag iblant. Det tror jeg er like mye for å overbevise for seg selv at han ikke har et problem, som for meg. Ts Anonymkode: a16bb...d49
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser du konfliktsky som menneske, gjør du ikke noe med dette blir det aldri endring for deg. Bare vent til barna blir eldre, ser hva som skjer. Høres ut som du burde bytte både miljø og mann. Anonymkode: 48cca...442 Ja, jeg er konfliktsky. Ts Anonymkode: a16bb...d49
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva sier han selv til at han tisser seg ut? Tror han det er normalt? Tenk når barna blir større og ikke tør å ta med venner hjem pga at pappa drikker hver dag, og de ikke vet hvilken "form" han er/blir den dagen? Og du har lov til å kontakte familievernkontoret og at dere snakker om dette problemet selv om han synes alkoholinntaket hans er normalt. Hverken hans eller din mening er fasit. Her tenker jeg at det er greit å få inn en tredjepart. Anonymkode: 52951...367 Han drikker ikke alkohol på dagtid. Veldig ofte tar han første ølen når jeg går for å legge minste barnet. Og ofte sitter han på kontoret foran dataen så eldste barnet merker heller ikke noe til det. Med unntak i helger, da tar han kanskje 1-2 øl før de har lagt seg, gjerne til maten. Han sier ikke så mye om det, ofte så prøver han å skjule det. Vi sover ikke på samme rom fordi minste barnet har problemer med søvn, så jeg ligger der inne. Jeg oppdager det gjerne ved at jeg våkner på natt fordi han skifter på sengen. Men dette er ikke så ofte han gjør det altså. Kanskje 2-6 ganger i året. Anonymkode: a16bb...d49
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes dette høres ganske alvorlig ut. Kommer selv fra omgangskrets der mange jobber i bransjen og ikke er fremmed for en fest, men det nivået av inntak, og å ikke kunne ta vare på seg selv og tisse seg ut.. Det vitner om et mer alvorlig alkoholproblem, som du sier. Barna bør få å slippe å vokse opp med dette som en slags normal. Det er fint at du ønsker å ta tak i dette nå. Kan det være et alternativ å ta kontakt med Familievernkontoret? Har venner som har svært gode erfaringer med det (dersom du synes det er vanskelig å ta det opp alene, én-til-én). Anonymkode: 93bb8...7e9 Jeg tror jeg skal prøve å oppsøke noen å prate om det med. Takk for råd. Anonymkode: a16bb...d49 3
Gjest Lars1009 Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 Et par øl hver dag er innafor, men virker som han må jobbe litt med å stoppe tidsnok på fest. Er nok der jeg hadde satt inn støtet, ikke pese ham for å ta et par øl etter jobb. Dog er det forskjell på 2 og 6 øl hver dag, så du kan jo si at 2-3 er ok, men ikke 5-6. Gode kompromisser kommer man langt med.
Gjest Alterego666 Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I helgen var vi i et selskap i hans familie som ble avsluttet i 11 tiden, jeg gikk da til sengs. Han kom hjem halv 8 på morgenen dagen etterpå, drita full. Hva slags familie er dette?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 4 timer siden, Alterego666 skrev: Hva slags familie er dette? Hva mener du med dette? Jeg har endret litt på omstendighene for å anonymisere men vi var på middag hos familie, barna sov over der mens vi (jeg) gikk hjem. Anonymkode: a16bb...d49
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med dette? Jeg har endret litt på omstendighene for å anonymisere men vi var på middag hos familie, barna sov over der mens vi (jeg) gikk hjem. Anonymkode: a16bb...d49 Barna sov der hvor han drakk hele natten? Anonymkode: 82d1b...65f 2
Gjest Alterego666 Skrevet 5. oktober 2020 #19 Skrevet 5. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med dette? Jeg har endret litt på omstendighene for å anonymisere men vi var på middag hos familie, barna sov over der mens vi (jeg) gikk hjem. Anonymkode: a16bb...d49 Jeg tenker på hva som ville vært sannsynligheten for at jeg drikker meg sveiseblind sammen med min nærmeste familie. Spoiler alert: Svært nær 0.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #20 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, Alterego666 skrev: Jeg tenker på hva som ville vært sannsynligheten for at jeg drikker meg sveiseblind sammen med min nærmeste familie. Spoiler alert: Svært nær 0. Han tok to akevitt til middagen. Så når vi sammen skulle gå hjem gikk han videre på byen. Familien hans er fantastisk og jeg er veldig nære dem. Anonymkode: a16bb...d49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå