Gå til innhold

Kan man gå på lavkarbo som gravid?

bebisss

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, kan man det? 

Har søkt mye på nettet og der finner jeg mange forskjellige svar på dette. Noen mener gravide ikke kan spise sukrin og annen søtningsmiddel mens andre steder står det at det kan vær en positiv fordel å gå på lavkarbo som gravid. 

Noen som har erfaring eller vet noe om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at lavkarbo kan være alt fra 20 til 150 gram karbohydrat om dagen.

Jeg vet at man ikke trenger kunstige søtningsmidler.

Noe mer kan jeg ikke si uten å vite hvorfor eller om du vurderer å gå på lavkarbo.

Anonymkode: 39867...e6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har medisinske grunner til å gå på lavkarbo, så kan du jo sjekke med legen din om videre løp.

Hvis du går på lavkarbo for å slanke deg, så skal du IKKE gjøre det mens du er gravid.

Det blir også mye viktigere som gravid å sørge for at du får et balansert kosthold med alt av nødvendige næringsstoffer, så med mindre du har en god grunn for lavkarbo så ville jeg gått for normalt kosthold istedenfor å bruke masse tid på å balansere vitaminer, mineraler, etc. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er jo mer næringsrik enn "normalt kosthold", så det er absolutt ingen betenkeligheter med å spise lavkarbo som gravid annet enn at du ikke skal gå ned i vekt på grunn av miljøgifter som er lagret i fettlagrene våre.

Anonymkode: 31051...8f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forsket på? Høres ekstremt risikabelt ut med motedietter når man er gravid. 

Anonymkode: 76973...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det forsket på? Høres ekstremt risikabelt ut med motedietter når man er gravid. 

Forsket på? Mennesket og våre forfedre har spist nullkarbo i ca 4 millioner år. Hvis lavkarbo hadde vært skadelig for et foster hadde vi ikke eksistert. "Normalt norsk kosthold" er motedietten her, ikke lavkarbo.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Forsket på? Mennesket og våre forfedre har spist nullkarbo i ca 4 millioner år. Hvis lavkarbo hadde vært skadelig for et foster hadde vi ikke eksistert. "Normalt norsk kosthold" er motedietten her, ikke lavkarbo.

Tull og vås, menneskene spiste det som var tilgjengelig. Lavkarbo var ikke den mest tilgjegelige maten

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og vås, menneskene spiste det som var tilgjengelig. Lavkarbo var ikke den mest tilgjegelige maten

bortsett fra når den var det.

Anonymkode: 39867...e6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isotopanalyser av skjeletter viser ca hvor stor andel planter og hvor stor andel animalsk vesenet spiste. For ca 4,5 millioner år siden gikk våre forfedre over til å spise hovedsaklig animalsk. For ca 2 millioner år siden og frem til jordbruksrevolusjonen spiste våre forfedre ca 100% animalsk. Absolutt lavkarbo dette.

Anonymkode: 101c2...b9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed under forje svangerskap (2019) at det ikke var innafor. Dette da baby og svangerskapet trengte en viss mengde karbohydrater for tilstrekkelig utvikling. Både lege og jordmor informerte om det samme. Mengde karbohydrat osv man trenger har jeg aldri satt meg inn i.

Anonymkode: 6603e...d20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig med god oppfølging av helsepersonell og kunnskap. Hvis du ikke ønsker å involvere helsepersonell så anbefaler jeg det ikke. Dette pga karbohydratmengde for fosteret og riktig næringsmengde av vitaminer, mineraler og andre stoffer. 

Anonymkode: 96de0...3b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...