Gå til innhold

Er siviløkonom, vurderer lettere jobb, sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er siviløkonom, det er en givende jobb som betaler godt, men dagene kan være ganske tunge. Vurderer å bli sykepleier. Det virker som det er en lettere jobb, og det er i tillegg ikke noe problem å studere i tre år til. Fagforeningen deres jobber veldig hardt og er ute i media hele tiden, og sykepleierne er selv veldig aktive for å få høyere lønn og bedre vilkår osv..

Hva tenker dere? Nå har jeg en veldig tung jobb, men tror jeg passer til en lettere jobb som ikke er så vanskelig.

Anonymkode: c093f...18b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årets vits. Enkelt å være sykepleier, ja 😂

Anonymkode: 59747...2c6

• Liker 15
Skrevet

Jeg er ikke sykepleier, men jeg lurer på hvor du vil bli sykepleier om du tror det ikke er så vanskelig/lettere jobb? 

Anonymkode: 07d89...54d

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sykepleier, men jeg lurer på hvor du vil bli sykepleier om du tror det ikke er så vanskelig/lettere jobb? 

Anonymkode: 07d89...54d

Fordi jeg vil ha et avbrekk, vil ha en enkel jobb, ikke en karriere jeg må tenke på hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Det er mange yrker som er tunge, men sykepleiere klager og syter mest. Tror ikke selve sykepleierjobben er tung i seg selv, men den er dårlig lagt opp med mongo arb tider og underbemannig. Har væer på sykehus i lang tid grunnet sykdom. Tror rett og slett sykepleiere ikke vet bedre, og hvor godt de har det

Anonymkode: 1e703...98e

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er siviløkonom, det er en givende jobb som betaler godt, men dagene kan være ganske tunge. Vurderer å bli sykepleier. Det virker som det er en lettere jobb, og det er i tillegg ikke noe problem å studere i tre år til. Fagforeningen deres jobber veldig hardt og er ute i media hele tiden, og sykepleierne er selv veldig aktive for å få høyere lønn og bedre vilkår osv..

Hva tenker dere? Nå har jeg en veldig tung jobb, men tror jeg passer til en lettere jobb som ikke er så vanskelig.

Ja, jeg synes du skal bli sykepleier i stedet, det er et kjempelett yrke!

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke satse på bussjåføryrket? 

Anonymkode: 3ef51...619

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor ikke bare bytte til en enklere økonomijobb...? :klo:

Skrevet

Er det mye fysisk arbeid og tunge løft som siviløkonom?

Anonymkode: 7bd48...ec5

• Liker 7
Skrevet

Tror nå ikke at TS er et troll, for Siv-Øk sine forventninger er tunge psykisk og mentalt. Alle forventer at du skal være en CV-rytter og "karriere" idiot som er opptatt av "karriere" og alt det der. Mennesker er i praksis ikke laget til dette, nemlig å leve i en "konkurranse situasjon" hver eneste fuckings dag. 

Sykepleier er nok ikke det letteste heller med tanke på noen fysiske løft, men jeg går utifra at TS tenker at det er ingen sjef som henger over hodet på en der du skal levere disse og disse "kvartalstallene og målene" som sikkert blir bare mer og mer sinnssyke ettersom tiden går. Så må en inn til medarbeider samtale og få kjeft hvis ikke de sinnssyke målene er blitt oppnådd eller whatever. Der man blir holdt ansvarlig for å ha tapt millioner av kroner. Også måler de alt mulig på jobben nå at en føler seg som en maskin. 

Ellers, som foreslått av en annen, en enklere økonomi jobb kan også være et alternativ, men det spørs om ikke TS er lei av alt som har med økonomi å gjøre, så det var litt uklart i startinnlegget. Det spørs også hva "enkel" økonomi jobb er og om det ikke er en digitaliseringstrussel som henger over den jobben også hele tiden. Det spiller sykepleiere å tenke på. 

Anonymkode: 96743...d0d

• Liker 10
Skrevet (endret)
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror nå ikke at TS er et troll, for Siv-Øk sine forventninger er tunge psykisk og mentalt. Alle forventer at du skal være en CV-rytter og "karriere" idiot som er opptatt av "karriere" og alt det der. Mennesker er i praksis ikke laget til dette, nemlig å leve i en "konkurranse situasjon" hver eneste fuckings dag. 

Sykepleier er nok ikke det letteste heller med tanke på noen fysiske løft, men jeg går utifra at TS tenker at det er ingen sjef som henger over hodet på en der du skal levere disse og disse "kvartalstallene og målene" som sikkert blir bare mer og mer sinnssyke ettersom tiden går. Så må en inn til medarbeider samtale og få kjeft hvis ikke de sinnssyke målene er blitt oppnådd eller whatever. Der man blir holdt ansvarlig for å ha tapt millioner av kroner. Også måler de alt mulig på jobben nå at en føler seg som en maskin. 

Ellers, som foreslått av en annen, en enklere økonomi jobb kan også være et alternativ, men det spørs om ikke TS er lei av alt som har med økonomi å gjøre, så det var litt uklart i startinnlegget. Det spørs også hva "enkel" økonomi jobb er og om det ikke er en digitaliseringstrussel som henger over den jobben også hele tiden. Det spiller sykepleiere å tenke på. 

Det finnes mange muligheter for siviløkonomer, det er en veldig generell utdannelse, og man er jo ikke dømt til å ta en jobb med stort press "psykisk og mentalt". I helsevesenet vil du også kjenne på et press, du vil der også ha ledere (og krav fra de jævla økonomene 😂) med forventinger, du vil ha fysisk og psykisk press, det skal effektiviseres, og du skal ha samvittighet på vegne av ekte mennesker, ikke tall i et system. I stedetfor å konkurrere mot kolleger og andre bedrifter skal man konkurrere mot eldrebølgen, økende levealder, trangere kommuneøkonomi, reduserte oljeinntekter og en velferdsstat som faktisk ikke kan drives slik den gjør nå i all fremtid. Du tror ikke sykepleierne kjenner på det presset? 

Jeg er selv økonom, jobbet under studiene sammen med sykepleiere på sykehjem, i tillegg til at mamma er sykepleier. Kunne ikke ramlet meg inn å si at vi økonomer generelt har det så mye mer krevende og vanskelig, nei. Jeg misunner sykepleierne på noen områder, blant annet at de har en verdifull jobb direkte overfor mennesker, og at de har konkrete arbeidsoppgaver, men det er jo en grunn til at jeg ikke er sykepleier. 

Det er helt innafor å ville bli sykepleier altså, men hvis ts sin eneste grunn er at nåværende jobb er så vanskelig tror jeg fortsatt den enkleste og billigste løsningen er å bytte jobb. Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i din beskrivelse av en økonoms hverdag... 

Endret av Albbas
Skrevet

Dersom jeg skulle hatt en enkel jobb, ville jeg ikke satset på helse-sektoren. Dersom du ikke har hodet med deg og gjør feil, kan det få fatale konsekvenser.

For øvrig er det mange siviløkonomer som ikke har så mye ansvar. Det er bare å skalere ned hva man søker på. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Albbas skrev:

Det finnes mange muligheter for siviløkonomer, det er en veldig generell utdannelse, og man er jo ikke dømt til å ta en jobb med stort press "psykisk og mentalt". I helsevesenet vil du også kjenne på et press, du vil der også ha ledere (og krav fra de jævla økonomene 😂) med forventinger, du vil ha fysisk og psykisk press, det skal effektiviseres, og du skal ha samvittighet på vegne av ekte mennesker, ikke tall i et system. I stedetfor å konkurrere mot kolleger og andre bedrifter skal man konkurrere mot eldrebølgen, økende levealder, trangere kommuneøkonomi, reduserte oljeinntekter og en velferdsstat som faktisk ikke kan drives slik den gjør nå i all fremtid. Du tror ikke sykepleierne kjenner på det presset? 

Nei, det er feil. Sykepleiere holdes ikke ansvarlige når noen kutter noe, som regel høyresiden som alltid er kåte på å kutte i sosiale tiltak. Sykepleiere får selvsagt dårlig samvittighet på vegne av ekte mennesker, men igjen, dette er individ-basert. Noen sykepleiere gjør ikke det og igjen, siden du må ha det inn med teskje: Sykepleiere holder IKKE ansvarlig om de får eller IKKE får "dårlig samvittighet ovenfor ekte mennesker". 

Siv-Øk derimot holdes direkte ansvarlig av psykopat lederen for alt som går galt og det er alltid de ansatte (i privat sektor) ting skal gå utover. Hvor mange ganger har du ikke hørt anbefalinger her på forumet at det er "bare å bytte jobb hvis du har en vanskelig sjef". Nei, det er ikke bare å bytte jobb og 2) det viser at vi har en ukultur der ledere kan gjøre som de vil og at det er den det går utover som ofte må stresse med å bytte jobb UTEN noe som helst garanti for at den ansatte ikke ender opp med å bytte til enda en annen klin kokos leder på den nye arbeidsplassen, siden "kulturen og anbefalingene" sier at ansatte må lete etter ny beite, mens de dårlige ledere består i sine stillinger. 

Jeg orker ikke å høre på den latterlige hjernevasken din som du har fått inn med morsmelka fra Høyre og Frp, nemlig at liksom "velferdsstaten ikke er bærekraftig", samtidig som dere alltid har penger til de rike. 

Det er mer enn nok penger som sirkulerer rundt i Norge.

Først starter vi med å ta de som jobber svart, og skjuler sine formuer. Potensielt inntekt rett inn i statsbudsjettet er på opptil 150,000,000,000 kroner per år. 

Begynner å skjønne hvorfor en ønsker å innføre et kontantløst samfunn når man går glipp av 150 milliarder kroner PER ÅR.

https://www.nrk.no/norge/svart-arbeid-for-420-milliarder-1.11747775

Så er det på tide å ta de rike kaksene dine litt hardere - de koser seg allerede nok som det er:

Ulikheten i Norge er betydelig større enn først antatt, og de rikeste bidrar med mindre av inntekten sin til spleiselaget enn folk flest.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkfunn-i-pengerapport---et-jordskjelv/72879492

Så ble det avdekket tidligere idag at mer formuesskatt skaper flere arbeidsplasser, men kaksene dine i Høyre og Frp ønsker å fjerne formuesskatten, slik at de rike kan bare i enda mer penger.

https://finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2020/10/05/7573583/ny-rapport-viser-at-okt-formuesskatt-skaper-flere-arbeidsplasser

Og enda en fersk artikkel som viser at de rike slipper unna:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Kyvx3M/nye-ssb-tall-de-aller-rikeste-betaler-den-laveste-skatten

Slike som deg lærer aldri av land som har svak velferdsstat. De som har svak velferdsstat har langt større problemer å slite med (og minst like høye) utgifter som Norge. Skulle trodd at stater med svak velferdsstat skulle være rene paradis, men sist jeg sjekket er verken England eller USA noe "paradis", men to land som holder på å gå opp i politisk oppløsning blandet med masse hat ovenfor hverandre og opptøyer. 

I USA gidder de ikke engang lenger snakke med hverandre om de er politisk uenige, for det hadde vel endt opp med at de skyter hverandre om de diskuterer for mye.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/M3gXwE/polariseringen-i-usa-mange-amerikanere-snakker-naa-kun-med-folk-de-e

Men England og spesielt USA har som kjent alltid penger til overs (skattelette) til de rike og til å bygge våpen og ruste opp. 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er feil. Sykepleiere holdes ikke ansvarlige når noen kutter noe, som regel høyresiden som alltid er kåte på å kutte i sosiale tiltak. Sykepleiere får selvsagt dårlig samvittighet på vegne av ekte mennesker, men igjen, dette er individ-basert. Noen sykepleiere gjør ikke det og igjen, siden du må ha det inn med teskje: Sykepleiere holder IKKE ansvarlig om de får eller IKKE får "dårlig samvittighet ovenfor ekte mennesker". 

Siv-Øk derimot holdes direkte ansvarlig av psykopat lederen for alt som går galt og det er alltid de ansatte (i privat sektor) ting skal gå utover. Hvor mange ganger har du ikke hørt anbefalinger her på forumet at det er "bare å bytte jobb hvis du har en vanskelig sjef". Nei, det er ikke bare å bytte jobb og 2) det viser at vi har en ukultur der ledere kan gjøre som de vil og at det er den det går utover som ofte må stresse med å bytte jobb UTEN noe som helst garanti for at den ansatte ikke ender opp med å bytte til enda en annen klin kokos leder på den nye arbeidsplassen, siden "kulturen og anbefalingene" sier at ansatte må lete etter ny beite, mens de dårlige ledere består i sine stillinger. 

Jeg orker ikke å høre på den latterlige hjernevasken din som du har fått inn med morsmelka fra Høyre og Frp, nemlig at liksom "velferdsstaten ikke er bærekraftig", samtidig som dere alltid har penger til de rike. 

Det er mer enn nok penger som sirkulerer rundt i Norge.

Først starter vi med å ta de som jobber svart, og skjuler sine formuer. Potensielt inntekt rett inn i statsbudsjettet er på opptil 150,000,000,000 kroner per år. 

Begynner å skjønne hvorfor en ønsker å innføre et kontantløst samfunn når man går glipp av 150 milliarder kroner PER ÅR.

https://www.nrk.no/norge/svart-arbeid-for-420-milliarder-1.11747775

Så er det på tide å ta de rike kaksene dine litt hardere - de koser seg allerede nok som det er:

Ulikheten i Norge er betydelig større enn først antatt, og de rikeste bidrar med mindre av inntekten sin til spleiselaget enn folk flest.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkfunn-i-pengerapport---et-jordskjelv/72879492

Så ble det avdekket tidligere idag at mer formuesskatt skaper flere arbeidsplasser, men kaksene dine i Høyre og Frp ønsker å fjerne formuesskatten, slik at de rike kan bare i enda mer penger.

https://finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2020/10/05/7573583/ny-rapport-viser-at-okt-formuesskatt-skaper-flere-arbeidsplasser

Og enda en fersk artikkel som viser at de rike slipper unna:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Kyvx3M/nye-ssb-tall-de-aller-rikeste-betaler-den-laveste-skatten

Slike som deg lærer aldri av land som har svak velferdsstat. De som har svak velferdsstat har langt større problemer å slite med (og minst like høye) utgifter som Norge. Skulle trodd at stater med svak velferdsstat skulle være rene paradis, men sist jeg sjekket er verken England eller USA noe "paradis", men to land som holder på å gå opp i politisk oppløsning blandet med masse hat ovenfor hverandre og opptøyer. 

I USA gidder de ikke engang lenger snakke med hverandre om de er politisk uenige, for det hadde vel endt opp med at de skyter hverandre om de diskuterer for mye.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/M3gXwE/polariseringen-i-usa-mange-amerikanere-snakker-naa-kun-med-folk-de-e

Men England og spesielt USA har som kjent alltid penger til overs (skattelette) til de rike og til å bygge våpen og ruste opp. 

I all verden, her var det mye hummer og kanari som ikke treffer meg. 😅

Jeg har da ikke sagt at sykepleieren holdes ansvarlig, men PRESSET er der jo likevel, og det vil ikke minke. Snakk for deg sjæl når du snakker om psykopatsjefer, du kan være like uheldig som sykepleier og få en like stor psykopat som sjef. Jeg som siviløkonom har tilgang gode å møte noen psykopater altså... ;)

Resten av innlegget har ingenting med verken meg eller HI å gjøre, vet ikke hvem du ønsker å rette det til. 

Skrevet
På 5.10.2020 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel litt unyansert det som presenteres i rapporten. Skal ikke se bort i fra at det har betydd litt at en av forfatterne av rapporten sitter i Arbeiderpartiets økonomiske råd:-)

Skrevet
På 5.10.2020 den 1.14, AnonymBruker skrev:

Det er mange yrker som er tunge, men sykepleiere klager og syter mest. Tror ikke selve sykepleierjobben er tung i seg selv, men den er dårlig lagt opp med mongo arb tider og underbemannig. Har væer på sykehus i lang tid grunnet sykdom. Tror rett og slett sykepleiere ikke vet bedre, og hvor godt de har det

Anonymkode: 1e703...98e

Ironien er at jo høyere lønn de får gjennomslag for, desto færre kolleger vil de få på jobb, for budsjettene skal "alltid" kuttes.

Skrevet

Hvis du ønsker et lett yrke, syns jeg heller du skal bli lærer i fag som er lite teoretiske, og som krever lite for- og etterarbeid. Og ikke bli kontaktlærer. Jeg er selv lærer, og jeg er veldig glad jeg ikke er sykepleier, selv om jeg syns mye av det de jobber med ville vært givende. Lærere har mer fleksibilitet og lite fysisk slitasje i jobben. Jeg har teorifag og er kontaktlærer selv, så jeg er ikke av dem som har den mest avslappende arbeidsdagen, men jeg ser jo at noen av kollegaene mine, som hverken er kontaktlærer eller har tunge teorifag, har det veldig behagelig. 

Anonymkode: 4ca35...eb6

Skrevet

Jeg er sykepleier (relativt nyutdannet), og har nok skrevet litt sytete om yrket mitt til tider. Dett var på grunn av sykemeldinger og særdeles dårlig bemanning på arbeidsplassen. DA er yrket beintøft psykisk og fysisk. Gråt etter jobb i flere uker. Ble sykmeldt i 1 mnd, når jeg kom tilbake på jobb hadde omtrent resten av sykepleierne komt tilbake fra sykemeldinger + vi hadde ansatt 2 til.

Når bemanningen er god, så elsker jeg jobben min. Kunne ikke jobbet med noe annet. Givende, variert og dagen går FORT.

MEN i perioder er det tøft, særlig når du er ny og har mye ansvar. Det er veldig lite kos og pleie, fordi du må ta alt av avgjørelser og «teknisk». Mye klargjøring av morfin, prosedyrer, dosetter, sprøyter, samtaler med lege. Når du først får være sammen med pasienten er det i 5 minutt for å koble opp/ned medisinsk utstyr, ellers tar helsefagarbeidere over det meste. 

Anonymkode: dbfa5...5fb

• Liker 2
Skrevet

Trolletråd dette ja! Men det er jo noen som lurer på dette;

Min erfaring:

En del takknemlige pasienter/pårørende. Noen er skikkelige drittsekker som ikke fortjener god behandling. Noen av disse pasientene viser seg gjerne å være nettopp sykepleier e.l

Arbeidstid: Helt elendig! De fleste jobbene er enten 2 delt eller 3 delt. Ferier, jul etc

Lønn: Hold deg unna hvis du har behov for skikkelig lønn. Eller har en partner som tjener det dobbelte av deg.

Kolleger: oftest helt greit. Kan bli litt mye følelser av og til.

Arbeidsoppgaver: ofte av den enkle sorten. Lite utfordringer. Kjedelig. Enkelte arbeidsoppgaver kan være svært krevende og feilbehandling kan føre til alvorlige konsekvenser.

Forbund: lite nyttig for arbeidstaker. Ikke spesielt flink til å løfte yrket fremover med lønn og utvide oppgaver/ansvarsområder. Amatørmessig og gammeldags tankegang.

Ikke spesielt selvstendig fag men omtalt som hjelpepersonell til lege e.l. Men en del leger bruker sykepleiere aktivt når de f.eks er usikre på enkelte tiltak.

Andre yrkesgrupper: har ikke spesielt godt forhold til sykepleiere. Ambulanse, jordmødre!!? Ser ikke akkurat opp til sykepleiere.

Utdanning: utdatert og oppsamling av mye møkk du aldri har bruk for. Lite profesjonelt med opptrening av erfarne sykepleiere som skal fungere som ansvarlig for trening av nye sykepleiere.

Anonymkode: 6af99...868

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og brukerangrep

- Safiye, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...