Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ikke jobb fordi jeg ikke har erfaring, og har ikke erfaring fordi jeg ikke får jobb. Hvordan i helsike skal jeg få erfaring når ingen er villige til å gi meg en sjanse?

Hva skal jeg gjøre? Jeg søker på alt jeg kan, og har klart å dra i land et par-tre intervjuer. Avslag på grunn av mangel på erfaring hver gang. NAV hadde veldig lyst til å ordne en praksisplass så jeg kan få bygget opp noe erfaring, men der går det trått. Ser ut til at saksbehandler har "Nå har vi en rett rundt hjørnet, ser ut til å få ordnet et møte til uka!" lagt inn som hurtigtast. Den har kommet flere ganger de siste månedene.

Jeg er utdannet helsesekretær, om det har noe å si.

Anonymkode: 4caee...043

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme problem som deg. Prøvde også å få hjelp av NAV, men fikk avslag fordi de mente at det ikke ville være problem for meg å få jobb.

Løsningen min ble å flytte til en mindre by.

Anonymkode: 795b6...351

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme problem som deg. Prøvde også å få hjelp av NAV, men fikk avslag fordi de mente at det ikke ville være problem for meg å få jobb.

Løsningen min ble å flytte til en mindre by.

Anonymkode: 795b6...351

Ugh, det er så kjipt.

Bor i en liten by en times tid unna Oslo, så jeg leter både i Oslo, her og steder i mellom. Tror ikke at å flytte ville gjort noe særlig utslag.

Skrevet

Kan du ringe de forskjellige kontorene selv og høre om det er mulig med en praksisordning eller lignende? Eller sende åpne søknader og følge opp. Evt. Ringe stedene du egt kan jobbe og spørre om de tar imot åpne søknader og hvem du skal sende til?

Anonymkode: f0a2b...838

• Liker 1
Skrevet

Ja, spør om praksis uten Nav, det ser uansett bedre ut for din del at du tar initiativet selv og ikke lener deg på en støtteordning. Bestem deg hvor lang tid du er villig til å jobbe gratis/billig (f.eks 1 mnd) også skriver dere en kontrakt på det. Forhåpentligvis kan de ansette deg om de liker deg etterpå, og hvis ikke så har du i hvert fall arbeidserfaringen. 

Anonymkode: 6de6c...c81

Skrevet

Helt håpløst, men forsøk å holde motet oppe. Jeg ville ha oppsøkt steder der de ikke har utlyst stillinger i tillegg. Ville fokusert på mindre arbeidsplasser i stedet for sykehus for eksempel. 

Anonymkode: c82b3...cb8

Skrevet

Har du jobbet noe nder utdanning? De fleste jobber jo mens de får på vgs, viktig med erfaring slev om det ikke er direkte relevant til utdanningen. Kanskje søke andre type jobber imens(om du ikke allerede har gjort det) Butikkjobber, renhold, assistent etc.

Anonymkode: 0696e...c58

Skrevet

Klassiker det der, men om det er noen trøst så var det sånn for mange av oss mtp. å få den første jobben etter studier. Det er jo som regel alltid noen som har erfaring når man søker, så ikke så lett. 

Kan du kanskje ringe noen arbeidssteder selv og foreslå en praksisordning i samarbeid med NAV? (Da viktig at du avklarer dette med å søke opp bedrifter selv med NAV). 

Anonymkode: c7215...9ee

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du jobbet noe nder utdanning? De fleste jobber jo mens de får på vgs, viktig med erfaring slev om det ikke er direkte relevant til utdanningen. Kanskje søke andre type jobber imens(om du ikke allerede har gjort det) Butikkjobber, renhold, assistent etc.

Det må jo være relevant erfaring. Annen erfaring betyr som regel ikke noe. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Relevant erfaring er som regel best ja, men urelevant erfaring er bedre enn ingen erfaring.

Anonymkode: c7215...9ee

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Urelevant erfaring er MYE bedre enn ingen erfaring. Sier veldig mye om folk som ikke har jobbet noe særlig under utdanning, og de som har.. Hadde heller ansatt en med flere års erfaring som butikkmedarbeider men nyutdannet som sykepleier, enn en som ikke jobbet under studiet men har litt relavant erfaring fra etter studie.

Du må nok søke på urelevante jobber til du får napp.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet ikke med noe som var relevant under utdanning. Har i en del år jobbet i stall/rideskole, men ikke noe annet. Har forsøkt meg på butikkjobber, men igjen, avslag. Nærbutikken hadde flere hundre søkere på en stilling som tilkallingsvikar, så det er mange om beinet. 😕 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ugh, det er så kjipt.

Bor i en liten by en times tid unna Oslo, så jeg leter både i Oslo, her og steder i mellom. Tror ikke at å flytte ville gjort noe særlig utslag.

Åh, vi er i samme situasjon, bare at jeg er jurist. Får avslag på grunn av manglende erfaring. Hvorfor kalle meg inn på intervju da 😶😶😶

Anonymkode: 27a07...7ad

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet ikke med noe som var relevant under utdanning. Har i en del år jobbet i stall/rideskole, men ikke noe annet. Har forsøkt meg på butikkjobber, men igjen, avslag. Nærbutikken hadde flere hundre søkere på en stilling som tilkallingsvikar, så det er mange om beinet. 😕 

Eller, nei, jeg har hatt deltidsjobb både før, under og etter studiet. Men siden det er i butikk og ikke noe juridisk så får jeg ikke jobb. 

Anonymkode: 27a07...7ad

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg igjen i dette. Jeg er nyutdannet sosionom, og har vært på flere intervjuer. Men får ikke jobb på grunn av at jeg ikke har erfaring...Det blir nok sikkert jobb på oss, til slutt! 😊

Anonymkode: fa698...254

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i dette. Jeg er nyutdannet sosionom, og har vært på flere intervjuer. Men får ikke jobb på grunn av at jeg ikke har erfaring...Det blir nok sikkert jobb på oss, til slutt! 😊

Anonymkode: fa698...254

Krysser fingre og tær for oss. ❤️ 

Skrevet

Ikke beskjeft deg som NAVer iallfall! Finn deg en annen jobb mens du fortsetter å søke. Ville mye heller ansatt en som jobbet, likegyldig hva, enn en som sugde penger fra velferdssystemet. Få en kundeservice relatert jobb f.eks.eller jobb på eldrehjem.

Evt omskolering der det finnes jobb

Anonymkode: 0fa40...e05

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke beskjeft deg som NAVer iallfall! Finn deg en annen jobb mens du fortsetter å søke. Ville mye heller ansatt en som jobbet, likegyldig hva, enn en som sugde penger fra velferdssystemet. Få en kundeservice relatert jobb f.eks.eller jobb på eldrehjem.

Evt omskolering der det finnes jobb

Hadde jeg fått tilbud på de jobbene jeg søker på som ikke er relevante, så hadde jeg selvfølgelig jobbet med noe annet mens jeg søkte videre.

Skrevet

Jeg har også vært der. Jeg er utdannet programmerer. Programmering er som å lære seg et språk, så det tar tid å mestre det. Jeg følte jeg bare lærte å lære på universitetet.

Det verste intervjuet var det der de ga meg en oppgave jeg skulle se på hjemme. "Bare skissér litt hvordan du tenker du skal løse det. Det er ikke meningen at du faktisk skal gjøre det. Vi vil bare se litt hvordan du tenker." Oppgaven var et helt intranet! Like stor som bacheloroppgaven og den var vi tre om i et halvt år. Så jeg skisserte bare litt funksjonalitet, lagde noen database-strukturer. Dette tok meg mange timer å tenke gjennom. Tenkte at dette intervjuet virket lovende. Så kom dommen: De var på utkikk etter noen med mer erfaring... 🤬 De visste at jeg kom rett fra skolen og hadde ikke jobbet med programmering enda.

Det intervjuet knakk meg. Jeg ga opp. Søkte på andre ingeniørstillinger og endte opp i en helt fantastisk jobb hvor jeg fortsatt  stortrives 13 år senere. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Anonymkode: cf370...0f6

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde jeg fått tilbud på de jobbene jeg søker på som ikke er relevante, så hadde jeg selvfølgelig jobbet med noe annet mens jeg søkte videre.

Hmm, om du ikke klarer å få noen som helst form for jobb i dagens Norge, har du vurdert om det kan være annet enn fravær av erfaring - i tillegg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...