Gå til innhold

Hvordan motivere barna til å være mer hygienisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei 8 år (snart 9) gammel datter som alltid må mases på når det kommer til dusj, håndvask, tannpuss, stell av hår og ansiktsvask.
Nå har hun måttet ta all ansvar for morgenstell før skolen, men jeg mistenker at hun ikke pusser tenner og vasker ansikt før hun drar, fordi de få morgenene jeg er hjemme så må jeg be henne gjøre det før hun drar... Det er fortvilende.

I tillegg må jeg/vi nesten tvinge henne til å ta en dusj to ganger i uken, og å vaske seg nedentil hver dag. Dette gjør hun selv, jeg har veiledet henne men likevel synes jeg hun lukter litt tiss innimellom. Blir fortvilet og maktesløs, fordi hun er så lat på dette!

Er dette normalt? Altså, denne uken har vært hektisk så jeg glemte å minne henne på den ene dusjen, så plutselig hadde hun bare dusjet en gang denne uken😩 

Anonymkode: 3a169...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er åtte år og åpenbart for liten til å ha ansvaret for dette selv. Klarer hun ikke ta hånd om morgenstell så må hun ha hjelp til det, klarer hun ikke dusje ofte nok så må hun ha hjelp til det. Barn modnes i ulikt tempo, dette er ikke unormalt. Du må ta ansvaret til hun gradvis lærer det selv. 

Anonymkode: 68612...9eb

• Liker 6
Skrevet

Hun er nok for liten til å ta ansvar for dette enda. Hun trenger fortsatt veiledning av deg.

• Liker 3
Skrevet

Gå på badet sammen med henne og puss tennene sammen. Ellers må du minne henne på dusj og kattevask, hun er for liten til å klare alt det alene. 

Anonymkode: 70228...363

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble minnet på dusj og vask da jeg var på den alderen. Har nok ikke fordi jeg ikke ville, bare at jeg ikke tenkte over det. Men pusset rennende automatisk da. Har først da jeg var 11-12 Og venninnene diskuterte hvor ofte vi dusjet osv, at jeg var mer obs. Merket da de andre dusjet oftere og da ville jeg være lik.

Anonymkode: 5cef0...a18

• Liker 3
Skrevet

Hun er ikke gammel og hun er naturlig nok fortsatt veldig umoden. Barn på den alderen skal fortsatt ha veiledning av foreldrene under tannpuss, så datteren din er nok svært normal, men du har litt høye forventninger. 

Kan hun vaske seg godt på kvelden i stedet, slik at det på morgenen kun er tannpuss som må gjøres? 

Skrevet

Min datter på 11 klarer heller ikke å ta ansvar for dette selv. Det må bare prentes og prentes inn til det forhåpentligvis sitter. Jeg er ofte rimelig oppgitt, og spent på hvordan dette skal bli om det fortsetter inn i puberteten.

Anonymkode: 2cb1b...5ca

Skrevet

Som flere sier er hun for liten til dette ansvaret. Min eldste er 12 og har først de siste par månedene begynt med uoppfordret dusjing. Tannpuss osv har gått automatisk i et par år. 10-åringen her i huset må leies inn i dusjen hver bidige gang. Var det opp til han ville dusjing skjedd høyest to ganger i måneden. 

Anonymkode: 451cd...796

• Liker 1
Skrevet

Barnet ditt har bare dusjet én gang på en uke. Lukter tiss og pusser ikke tenner. Altså du svikter jo totalt for forelder. Dette er DITT ansvar.

Ser for meg at det går ut over det sosiale. 

Anonymkode: aad68...948

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt. Man må mase og følge opp, og forsøke få det inn i rutiner. Gikk litt mer på skinner for mine i 11-års alderen. Så blir det uhyre viktig og kan ta litt overhånd i 12-,13-.14-årene (i hvertfall til slutt). 

Anonymkode: 27f14...ba5

Skrevet

Her måtte de mases på til de begynte på ungdomsskolen. Da begynte de å bli såpass modne at de så behovet selv. Må fremdeles sende de i dusjen en og annen gang. Men slipper å mase.

Anonymkode: 66857...4cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...