AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Hei. Min 3 mnd gamle baby har fått erstatning i flere uker nå da jeg ikke lenger klarte å amme. Gikk gradvis fra delamming til erstatning. Hun har aldri hatt problemer med å ta flasken. Problemet er at jeg synes hun drikker så lite. På pakken står det 200 ml per måltid og hun drikker aldri så mye. Ofte vil hun bare ha 80-120 ml før hun stopper og nekter å drikke mer. Vender hodet bort og spytter ut. I kveld ville hun bare ha 60 ml, men jeg klarte til slutt å få i henne totalt 125 ml etter mye pause og press. Hun er under gjennomsnittet i vekt for hennes alder også, så kjenner jeg er litt bekymret. Hvorfor drikker hun så lite? Hun har avføring en gang om dagen. Noen ganger hver annen dag. Bør jeg gi mer malt i flaskene da? Anonymkode: 08dfd...21a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei. Min 3 mnd gamle baby har fått erstatning i flere uker nå da jeg ikke lenger klarte å amme. Gikk gradvis fra delamming til erstatning. Hun har aldri hatt problemer med å ta flasken. Problemet er at jeg synes hun drikker så lite. På pakken står det 200 ml per måltid og hun drikker aldri så mye. Ofte vil hun bare ha 80-120 ml før hun stopper og nekter å drikke mer. Vender hodet bort og spytter ut. I kveld ville hun bare ha 60 ml, men jeg klarte til slutt å få i henne totalt 125 ml etter mye pause og press. Hun er under gjennomsnittet i vekt for hennes alder også, så kjenner jeg er litt bekymret. Hvorfor drikker hun så lite? Hun har avføring en gang om dagen. Noen ganger hver annen dag. Bør jeg gi mer malt i flaskene da? Anonymkode: 08dfd...21a Kan legge til at jeg har prøvd både Hipp og Nan, samt egen morsmelk på flaske, så det er ikke smaken hun ikke liker. Kan det være refluks? Hun gulper en del. Eller drikker bare noen mye mindre enn anvist på pakken uten at det gjør noe? TS Anonymkode: 08dfd...21a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Vår drikker aldri mer enn 100 ml om gangen,og han er nå 6 måneder. Vi måtte bare gi flaske hyppig. Anonymkode: 27e49...90f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Har hun våte bleier og følger egen vekstkurve? Dersom ja, hadde jeg ikke bekymret meg så veldig men tatt det opp med helsestasjonen. Dersom nei, dra til legen i morgen. Anonymkode: 3b916...bcc
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun våte bleier og følger egen vekstkurve? Dersom ja, hadde jeg ikke bekymret meg så veldig men tatt det opp med helsestasjonen. Dersom nei, dra til legen i morgen. Anonymkode: 3b916...bcc Våte bleier kommer an på hvor ofte jeg skifter i løpet av dagen, men det er urin ja. Spesielt er morgenbleien ganske tung selv om hun egentlig ikke spiser så mye om nettene heller. Rundt 90 ml hver 4 time om natten. Jeg har kun vært på 3 måneders kontroll så vi har ikke fått sett vekst trenden hennes skikkelig, men hun ligger et par hakk under gjennomsnittsvekt. Var normalvektig når hun ble født. Skal til helsestasjonen om noen uker for ny vektkontroll, men det føles så lenge til. Men er det vanlig at babyer drikker like mye MME som står anvist på pakken? Vi kommer aldri opp i den dosen som står der 🧐 TS Anonymkode: 08dfd...21a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 Det er ikke uvanlig at de drikker mindre, men da ofte hyppigere. Men er du bekymret, så ber du om å få komme innom helsestasjonen for en sjekk litt før. Anonymkode: 3b916...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Det spiller ingen rolle hvor mye babyvdrikker til hvert enkelt måltid. Det som har noe å si er at baby får i seg nok melk i løpet av døgnet. De fleste babyer trenger mellom 600 og 1000 ml melk hver dag. Jo større babyer for alderen, jo mer melk trenger de, men hver enkelt baby har ganske konstant behov for melk fra de er 1 mnd til de blir 6 mnd. Jeg ville ikke presset i baby melk når hun gir signal om å være ferdig. Hvor mye drikker hun i løpet av et døgn? Anonymkode: ea7f3...1e8
Gjest Albbas Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Hvor mye drikker hun totalt da, hver dag? Du må ikke presse/mase i henne melk, det er viktig at hun får selvregulere og at det respekteres når hun ikke vil ha mer. Akkurat som med babyer som ammes skal flaskebarn også få lov til å kun ta en liten sup her og der, og drikke litt mer andre ganger hvis de vil. Noen babyer vil heller drikke lite men ofte. Egentlig ganske idiotisk at det på pakken står typisk størrelse på måltidene, det gjør nok mange usikre og strider mot selvregulering.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Våte bleier kommer an på hvor ofte jeg skifter i løpet av dagen, men det er urin ja. Spesielt er morgenbleien ganske tung selv om hun egentlig ikke spiser så mye om nettene heller. Rundt 90 ml hver 4 time om natten. Jeg har kun vært på 3 måneders kontroll så vi har ikke fått sett vekst trenden hennes skikkelig, men hun ligger et par hakk under gjennomsnittsvekt. Var normalvektig når hun ble født. Skal til helsestasjonen om noen uker for ny vektkontroll, men det føles så lenge til. Men er det vanlig at babyer drikker like mye MME som står anvist på pakken? Vi kommer aldri opp i den dosen som står der 🧐 TS Anonymkode: 08dfd...21a Det er jo ikke noe stress at hun er under gjennomsnittet så lenge hun følger egen kurve. Noen er over andre under... Men hvorfor har du ikke veid henne mellom fødsel og 12 ukers kontrollen? Har en som er like gammel og vi har fulgt standardløpet med veiing 7-10 dager etter fødsel, 4 ukers kontroll (hs) og 6 ukers kontroll med rotavirus vaksine (hs + lege). Får og veie utenom de faste kontrollene dersom det er behov for det. Når det gjelder mengde så får min innimellom mm på flaske og spiser da 70-90 ml pr måltid. Eldste spiste heller aldri mengden på mme pakkene, men nå har jeg barn som begge ligger nederst/i underkant av nederste kurve på percentilskjemaet (følger egen kurve) og undervekt ligger i familien på begge sider. Anonymkode: 2347e...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 Selv da min var 1 år var maks måltid 130 ml. Stort sett var et måltid 90-100 ml. Skjønner stresset ditt da. Jeg var lik. Det er lite info om mme der ute. Og disse måltidsangivelsene på pakkene er veiledende. Anonymkode: 753bd...157
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg ammet da, men ville tipse om at man kan gå på helsestasjonen å veie utenom kontroll. Jeg gikk fast dag hver uke i starten. Så etterhvert hver 14 dag. Dette for å tidlig kunne fange opp avvik, om ungen fikk for lite mat. Det ser man på vekstutviklingen. Dette fordi jeg visste om 2 babyer som la på seg for lite, og det ble oppdaget litt sent. Den ene fordi moren ammet, og da er det vanskelig for ny mor å vite hvor mye barnet spiser, om det får nok. Den andre fordi barnet hadde underliggende helseproblem. Anonymkode: f2b60...eb1
Gjest Albbas Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ammet da, men ville tipse om at man kan gå på helsestasjonen å veie utenom kontroll. Jeg gikk fast dag hver uke i starten. Så etterhvert hver 14 dag. Dette for å tidlig kunne fange opp avvik, om ungen fikk for lite mat. Det ser man på vekstutviklingen. Dette fordi jeg visste om 2 babyer som la på seg for lite, og det ble oppdaget litt sent. Den ene fordi moren ammet, og da er det vanskelig for ny mor å vite hvor mye barnet spiser, om det får nok. Den andre fordi barnet hadde underliggende helseproblem. Anonymkode: f2b60...eb1 Mange helsestasjoner som ikke har anledning for dette nå pga korona.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 Vår er 7 mnd nå, nå går det ofte 150ml, men et måltid har sjeldent vært mer enn 120 ml (vannet jeg blander ut i, blir jo litt mer ferdig blandet). Hun har også alltid vært en lettvekter, men likevel ikke for lett, følger sin egen kurve. En som ammer har ikke kontroll på mengde på samme måte, men må stole på at baby får nok. Dersom baby er i godt humør og har nok tissebleier ville ikke jeg stresset. Som noen andre skriver, be om ekstra vektkontroll på helsestasjonen 😊 Anonymkode: 9e134...c93 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 Det er ikke vanlig å drikke så mye som 200 ml i ett måltid ved 3 mnd alder. Men hun skal drikke nok til at hun følger kurven sin vektmessig. Anonymkode: 216c1...440 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå