AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Vår svigerdatter skal ha barn og vi gleder oss til å bli besteforeldre. Jeg lurer på hva som er vanlig å gi i barselgave? Vi har normal god økonomi. Men er usikker på hva som er vanlig. Anonymkode: 4f373...ada
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vår svigerdatter skal ha barn og vi gleder oss til å bli besteforeldre. Jeg lurer på hva som er vanlig å gi i barselgave? Vi har normal god økonomi. Men er usikker på hva som er vanlig. Anonymkode: 4f373...ada Vi fikk baby seng,vet andre bidrar kanskje med bilstol,voksipose,vogn,lekegrind,babycall osv Anonymkode: 11a47...b35 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Fikk bilstol av farmoren og farfaren. Vippestol hos mormor og klær hos morfar. Anonymkode: bed00...a8d 3
Huset Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg vet ikke hva som er vanlig. Barna mine fikk hentesett fra sin mormor. Ingenting fra sin morfar, som ikke har vist interesse. Tror ikke de fikk noe fra sin farmor og farfar, de ventet til dåp/navnefest, men vi foreldre fikk blomster. Jeg forventet ikke store ting, men satt pris på oppmerksomhet, interesse og omtanke. For meg handler det ikke om gaven, men om interesse. Når det er sagt, vil dere gi noe er lammeskinn og denslags koselig. Kanskje noe arvet som forelderen selv hadde som liten? Denslags ville jeg selv satt pris på. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Vi fikk vogn, vognpose, stelleveske og tripptrappstol av kommende mormor og morfar Bilstol og base av kommende farmor og farfar 😊 Anonymkode: daadf...ce4 3
Sirinna Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 Vi fikk ingenting. Tror det er like vanlig. 11
Guddla Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Fikk seng til nr 1, lekegrind til nr 2 og voksi vognpose til nr 3 fra mormor. Fikk halve summen av vogn til nr 1. Den ble også brukt til nr 2 av farmor og farfar
TinyBean Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 Bleier? Nyttig går fint det og. Jeg har ikke barn selv men skulle jeg hatt det hadde jeg blitt mer glad for bleier enn leker. Kanskje en gavepakke med diverse nyttige ting til baby og foreldre? 1
Appelsin1 Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 Å bidra med penger til f.eks bilstol eller barnevogn ville jeg satt uendelig stor pris på hvertfall, utstyr kan fort bli dyrt😊 Strikk noe til babyen, det er så koselig med sånne gaver 10
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vår svigerdatter skal ha barn og vi gleder oss til å bli besteforeldre. Jeg lurer på hva som er vanlig å gi i barselgave? Vi har normal god økonomi. Men er usikker på hva som er vanlig. Anonymkode: 4f373...ada Se hva hun mangler. Og der som mangler kan du finne inne på jolly room barnas rom osv. Noe kan jeg love deg at du og dere vil finne. Da har du den perfekte gaven jeg bruker alltid å kjøpe sånt hånd gipssett fra baby butikken som gave. Syntes det er veldig spesielt å gi I gave. Det er noe hun vil ha med seg resten av livet. Hun kan ha den med seg over alt. Henge den på veggen og mimre tilbake til hånda trykket til babyen ❤️ Anonymkode: 0f8c1...04b 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 Tripp trapp stol, babybjørn, vippestol, den første vinterdress, de første skoene, vognpose... Anonymkode: e520c...c84 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vår svigerdatter skal ha barn og vi gleder oss til å bli besteforeldre. Jeg lurer på hva som er vanlig å gi i barselgave? Vi har normal god økonomi. Men er usikker på hva som er vanlig. Anonymkode: 4f373...ada Ville tilbydd å kjøpe f. eks vogn. Bedt de lage en ønskeliste om praktiske ting de trenger. Er ganske dyrt med første baby. Vogn vet jeg er en vinner. Bæresele, vippestol, seng, stellebord, babygym, uro, saueskinn til vognen, vinterpose til vogn etc. Vi fikk alt av svigers, men det var ikke noe vi forventet. Vogn alene eller hjelp til den hadde vært nok🙏❤️ Endret 5. oktober 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg ville spurt om det var noe de trengte/ ønsket seg. Hvis jeg hadde et økonomisk tak på hva jeg ville bidra med hadde jeg slengt på et spørsmål om de hadde bruk for forskjellige ting i den prisklassen 😊 Anonymkode: fc74c...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 Vi fikk vogn og masse hjemmestrikka klær hos mormor og bilstol hos morfar. Hos farmor og farfar fikk vi seng, vippestol, grind til trapp, tripptrapp, voksipose, dyne, sengetøy, babycall, bæresele og alt av klær ungen trengte til han var 2 år 😅 Farmor tok litt av, tror ikke det er vanlig å handle inn absolutt alt ungen trenger, men det var hennes første (og antakeligvis eneste) barnebarn. Anonymkode: d9b43...e8c 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 Er det kort tid til termin? I så fall burde dere egentlig gitt gaven for lenge siden, for nå har sikkert foreldrene kjøpt inn alt nødvendig utstyr selv, og så ender dere opp med å kjøpe noe som ikke er like nødvendig. Som førstegangsforeldre er det fint å få de litt større og dyrere tingene dekt, som vogn, seng, stellebord, bilstol osv, dersom dere som besteforeldre har råd til det. Vi fikk nylig vårt første barn og er ganske nyetablerte, så vi håpet til det siste på at noen av besteforeldrene skulle ta initiativ til å dekke noen av de store tingene, men det skjedde aldri. Så kom de og spurte hva vi trengte da barnet var født, men da hadde vi jo alt utstyret på plass. Anonymkode: 4e330...5a9 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 Førstemann: Av mine foreldre fikk vi et par sett med babyklær og tripptrappstol. Av svigerforeldrene mine fikk jeg en kjempeflott blomst og et par leker til barnet, samt hjemmestrikka plagg. Andremann: Fikk ingenting av mine foreldre, vi hadde jo alt vi trengte, som de sa. Fikk en kjempeflott blomst og et par leker til barnet av svigerforeldre, samt hjemmestrikka plagg (samme som med første). Helt ærlig, så var blomsten det flotteste av alt. Det strikkede var også veldig flott. Skulle jeg ønsket noe til barnet, hadde det vært en konto med litt penger som kan godgjøre seg der til barnet er voksent. Et fond eller sparekonto. Da hadde det også vært mulig å tilføye penger dit når det passer seg slik, om det er regelmessig som månedlig eller årlig, så kanskje typisk til jul og bursdag ved siden av en liten gave 🙂 Min mann fikk det som barn, og hadde derfor en feit egenkapital da han skulle kjøpe bolig. Så vi ordnet det til egne barn selv, men hadde vært veldig fint å få i gave til barnet. Anonymkode: 829bc...1e6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 Fikk vogn av svigers, bilstol av mine foreldre. I tillegg til klær og hjemmestrikk (babypledd, hentesett, osv) Anonymkode: 5122e...855 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 Er vel ikke så vanlig med dyre barselgaver? Vi ga en pakke med klær og en bamse. Pluss et gullsmykke til mor. Jeg fikk også smykke av min svigermor da jeg selv fikk barn. Men tror ingen forventer noe? Blir jo gave til dåp eller navnefest. Anonymkode: f1f14...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #19 Skrevet 5. oktober 2020 Min svigermor sendte blomster til oss på sykehuset. Problemet var bare at hun ikke hadde sjekket med oss på forhånd hvilket sykehus vi var på, så det ble sendt til feil sykehus. Vi var nemlig ikke på det som var nærmeste sykehuset, da vi hadde flyttet ila graviditeten (de visste om flyttingen). Blomster er en vakker gest å få levert hjem, men ikke alle sykehus tillater å få det tilsendt til sykehuset. Anonymkode: 156ef...4ad 1
MollyJones Skrevet 5. oktober 2020 #20 Skrevet 5. oktober 2020 Som flere her sier - snakk med dem. Spør hva de trenger og ønsker seg. Vær klar på forhånd hvilket tak dere har. Om de ønsker seg noe som passer inn i den prisen så kan dere kjøpe det for dem, ellers kan deres sum være et bidrag (om de ønsker seg en sinnsvakt dyr vogn for eksempel). Min svigermor bidro med rundt 5000,- tror jeg, mens min mor strikka og strikker mye fortsatt. Svigermor har god råd, min mor har ikke. Men, mamma setter inn 200,- til hvert av barna på konto hver måned i dåpspresang (så lenge hun har økonomi til det) - det er lettere for henne å sette av litt hele tiden, enn en stor sum. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå