AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg eier leilighet, typen skal flytte inn til meg om ikke lenge. Vi har ikke snakket så mye om hvordan vi skal løse det, da vi vil undersøke nærmere hva som blir det mest riktige å gjøre. Ingen av oss har vært i denne situasjonen. Jeg bor i andelsleilighet med høye fellesutgifter. Har i tillegg en del lån i banken, så betaler bare i bolig rundt 13.000 i mnd (ikke inkludert strøm, forsikringer ol). Noen som har erfaring og hvordan vi kan løse dette på en grei måte? Anonymkode: d16bc...bb3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Halvparten av strøm/internett osv., og halvparten av fellesutgifter som ikke går til fellesgjeld. Anonymkode: 45236...3d3 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Han må jo bidra på de utgiftene som økes ved at han bor der. Han skal da vel ikke betale ned lånet ditt!! Anonymkode: ab0b9...75f 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier leilighet, typen skal flytte inn til meg om ikke lenge. Vi har ikke snakket så mye om hvordan vi skal løse det, da vi vil undersøke nærmere hva som blir det mest riktige å gjøre. Ingen av oss har vært i denne situasjonen. Jeg bor i andelsleilighet med høye fellesutgifter. Har i tillegg en del lån i banken, så betaler bare i bolig rundt 13.000 i mnd (ikke inkludert strøm, forsikringer ol). Noen som har erfaring og hvordan vi kan løse dette på en grei måte? Anonymkode: d16bc...bb3 Jeg hadde tatt så lite som mulig egentlig, innenfor rimelighetens grenser. Jeg vet at mange ser annerledes på det og nærmest ser på kjæreste som en leietager, men jeg ville tatt f.eks. halvparten av reelle kostnader. Det kommer litt an på økonomisk situasjon også, hadde jeg hatt en kjæreste som hadde mye dårligere økonomi hadde jeg tatt mindre, mye bedre er det rimelig at vedkommende bidrar mer, men da hadde vel h*n eid selv vil jeg tro... Anonymkode: dd96c...b69 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg eier leilighet, typen skal flytte inn til meg om ikke lenge. Vi har ikke snakket så mye om hvordan vi skal løse det, da vi vil undersøke nærmere hva som blir det mest riktige å gjøre. Ingen av oss har vært i denne situasjonen. Jeg bor i andelsleilighet med høye fellesutgifter. Har i tillegg en del lån i banken, så betaler bare i bolig rundt 13.000 i mnd (ikke inkludert strøm, forsikringer ol). Noen som har erfaring og hvordan vi kan løse dette på en grei måte? Anonymkode: d16bc...bb3 Han kan betale litt under det han ville ha betalt om dere sammen hadde leid leiligheten din av noen andre. Rundt 40% av markedsleie er fair dersom dere har omtrent like god råd og ønsker omtrent samme bostandard. Anonymkode: 07d33...b71 5
Hannah80 Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han må jo bidra på de utgiftene som økes ved at han bor der. Han skal da vel ikke betale ned lånet ditt!! Anonymkode: ab0b9...75f Skal han bo gratis, mener du? 12
Jr.Garcon Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier leilighet, typen skal flytte inn til meg om ikke lenge. Vi har ikke snakket så mye om hvordan vi skal løse det, da vi vil undersøke nærmere hva som blir det mest riktige å gjøre. Ingen av oss har vært i denne situasjonen. Jeg bor i andelsleilighet med høye fellesutgifter. Har i tillegg en del lån i banken, så betaler bare i bolig rundt 13.000 i mnd (ikke inkludert strøm, forsikringer ol). Noen som har erfaring og hvordan vi kan løse dette på en grei måte? Anonymkode: d16bc...bb3 Hvis han ikke har råd til å kjøpe seg inn, men har en normal økonomi, så synes jeg det er naturlig å kaste et blikk på hva han måtte ut med i boutgifter hvis han skulle bo alene. Er hans eneste alternativ da f.eks. å leie noe til 10,000 -11,000 + strøm, tv så hadde jeg tenkt at halvparten av det er ok. At han betaler 6000 til deg (alt inkl internett,tv, strøm, leie osv osv) og så har han mulighet til å spare 5-6000 kr ekstra på å ikke bo alene. Han tjener på å flytte inn hos deg og du tjener litt på at han flytter inn til deg. Blir det slutt etter 2 år så har han spart 120,000 på å ikke bo alene i samme periode. Alternativt så kan du la han mygle på deg så han kan spare en 8- 10,000 pr måned han bor med deg ved at du kun krever halve strømmen, og halve fellesutgiftene - og da trukket fra andelen som går til avdrag på lån Det hele koker ned til hvor tjukk i hue du er og hvor frekk (#jegertilbakeståendeognekteråbetalenedpåandresittlån) partneren din er. Fascinerende at man kan være så jævlig opptatt av at den andre ikke skal "tjene" på at man flytter inn til de, mens man parallelt synes det er heeeelt greit at man selv tjener typ 100,000+ i året på flytte inn til personen som eier leilighet/hus. Endret 5. oktober 2020 av Jr.Garcon 26
Hannah80 Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 7 minutter siden, Jr.Garcon skrev: Hvis han ikke har råd til å kjøpe seg inn, men har en normal økonomi, så synes jeg det er naturlig å kaste et blikk på hva han måtte ut med i boutgifter hvis han skulle bo alene. Er hans eneste alternativ da f.eks. å leie noe til 10,000 -11,000 + strøm, tv så hadde jeg tenkt at halvparten av det er ok. At han betaler 6000 til deg (alt inkl internett,tv, strøm, leie osv osv) og så har han mulighet til å spare 5-6000 kr ekstra på å ikke bo alene. Han tjener på å flytte inn hos deg og du tjener litt på at han flytter inn til deg. Blir det slutt etter 2 år så har han spart 120,000 på å ikke bo alene i samme periode. Alternativt så kan du la han mygle på deg så han kan spare en 8- 10,000 pr måned han bor med deg ved at du kun krever halve strømmen, og halve fellesutgiftene - og da trukket fra andelen som går til avdrag på lån Det hele koker ned til hvor tjukk i hue du er og hvor frekk (#jegertilbakeståendeognekteråbetalenedpåandresittlån) partneren din er. Fornuftig svar:) 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 Han skal ikke betale mer enn halvparten av fellesutgiftene. Anonymkode: 7d5fa...52e 1
Jr.Garcon Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, Hannah80 skrev: Fornuftig svar:) 2
Lotta87 Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 Syns ikke du skal tjene på at kjæresten bor hos deg, men han kan spare de pengene han ville brukt, og så kan dere kjøpe sammen etter hvert. En må se hvordan man får det best mulig. Du har et huslån og om du er i stand til å betale ned på det selv, så er jo bare det flott. Penger rett i kassa for deg. La han spare og kjøoe seg inn når tiden er moden for det, om dere ikke kjøper sammen. ☺️
saltvann Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg syntes det skal lønne seg for begge to. Om han bare skal betale utgifter tjener han veldig godt på det og du tjener ikke så mye på det. Om han betaler litt leie i tillegg, så tjener han fortsatt på å bo hos deg enn å leie et annet sted, pluss at du tjener litt på det. Vinn - vinn 7
Mynlen Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 (endret) 5 timer siden, Jr.Garcon skrev: Hvis han ikke har råd til å kjøpe seg inn, men har en normal økonomi, så synes jeg det er naturlig å kaste et blikk på hva han måtte ut med i boutgifter hvis han skulle bo alene. Er hans eneste alternativ da f.eks. å leie noe til 10,000 -11,000 + strøm, tv så hadde jeg tenkt at halvparten av det er ok. At han betaler 6000 til deg (alt inkl internett,tv, strøm, leie osv osv) og så har han mulighet til å spare 5-6000 kr ekstra på å ikke bo alene. Han tjener på å flytte inn hos deg og du tjener litt på at han flytter inn til deg. Blir det slutt etter 2 år så har han spart 120,000 på å ikke bo alene i samme periode. Alternativt så kan du la han mygle på deg så han kan spare en 8- 10,000 pr måned han bor med deg ved at du kun krever halve strømmen, og halve fellesutgiftene - og da trukket fra andelen som går til avdrag på lån Det hele koker ned til hvor tjukk i hue du er og hvor frekk (#jegertilbakeståendeognekteråbetalenedpåandresittlån) partneren din er. Fascinerende at man kan være så jævlig opptatt av at den andre ikke skal "tjene" på at man flytter inn til de, mens man parallelt synes det er heeeelt greit at man selv tjener typ 100,000+ i året på flytte inn til personen som eier leilighet/hus. Dette. Du kan jo se for deg at dere leier noe sammen istedenfor, og du leier ut din leilighet. Da er det halv markedsleie han ville betalt. Hvorfor skal det være billigere for ham at dere bor i din leilighet? Og hva du bruker leien han betaler til spiller ingen rolle. Og husk forskjellen på utgifter og kostnader. Hvis du har egenkapital i boligen har denne også en kostnad. Derfor blir det feil å se på hva du betaler i renter og avdrag, du må heller se på markedsleie og ta halvparten av den. Endret 5. oktober 2020 av Mynlen 3
RoH Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Halvparten av strøm/internett osv., og halvparten av fellesutgifter som ikke går til fellesgjeld. Anonymkode: 45236...3d3 Han kjøper seg inn da?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 Synes det kommer an på hvorvidt du lar han kjøpe seg inn eller ikke. Hvis du ikke lar han vil jeg si maks halvparten av kostnadene som felleskostnader (ikke gjelden) og strøm, forsikring og lignende. Lar du han kjøpe seg inn og han ikke ønsker, så kan du ta mer Anonymkode: 98fb8...d5a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg syntes også det er helt banalt at man ikke skal «tjene» noe på at en mann flytter inn. «Han skal da ikke betale på ditt lån» er argumentet. Men at han skal få et sted å bo for halv pris, er bare rett og rimelig? Det blir helt latterlig etter min mening.. Over tid er det beste at han kjøper seg inn, eller dere kjøper noe annet sammen. Jeg syntes han burde betale mellom 6000-8000 litt avhengig av sted, hans lønn etc. Anonymkode: 1c92d...1ea 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 15 timer siden, Lotta87 skrev: Syns ikke du skal tjene på at kjæresten bor hos deg, men han kan spare de pengene han ville brukt, og så kan dere kjøpe sammen etter hvert. En må se hvordan man får det best mulig. Du har et huslån og om du er i stand til å betale ned på det selv, så er jo bare det flott. Penger rett i kassa for deg. La han spare og kjøoe seg inn når tiden er moden for det, om dere ikke kjøper sammen. ☺️ Jeg forstår virkelig ikke dette... Så den som har tenkt smart og skaffet seg bolig skal ikke tjene NOE på at en annen flytter inn, mens den som flytter inn (og sannsynligvis tatt dårlige valg og ikke klart å komme inn på markedet) skal bo gratis/ekstremt billig????? Så den med de usmarte valgene kan tjene masse på å finne en som eier leilighet? Hva i alle dager? Hvor er rettferdigheten i det? Anonymkode: 23e5d...489 9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #19 Skrevet 5. oktober 2020 Halvparten av alt av fellesutgifter. Alt fra strøm, internett, renovasjon, vann/kloakk, tv osv. Så synes jeg du kan ta en liten symbolsk sum for "leie". Det koster å bo! Slitasje koster! Typen din skal ikke tjene på å bo gratis. Ingen bor gratis. Jeg ville foreslått f.eks 2000-3000 i mnd for "leie" i tillegg til fellesutgifter. Dette er lite. Ingen bor så billig i dag! Anonymkode: d4d19...f16 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #20 Skrevet 5. oktober 2020 Du får prøve å selge private eiendeler på finn.no. Jeg har solgt klær, pynt og andre bruksvarer jeg ikke bruker for 10.000,- på 2 måneder. Spesielt Bergans, Norrøna, Nike og andre merkeklær selges fort såfremt tilstanden på plaggene er bra og prisen er fornuftig satt! Anonymkode: d4d19...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå