AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Vi døpte nylig barnet vårt i kirka. Det var vårt barn og et til som skulle døpes. Etter at begge barna var døpt ble dåps seremonien avbrutt fordi foreldrene til det andre dåpsbarnet skulle overraske med å gifte seg. Presten visste om det, men ikke vi andre. Så der sitter meg, mannen min og vår familie plutselig i en vielse til noen vi ikke har noe tilknytning til, i det som skulle være dåp. Vi ante som sagt ingenting om det og jeg, baby og mannen måtte reise midt i vielsen for å rekke bordet vi hadde reservert til middagen etterpå. Familien vår ble sittende litt forfjamset igjen i kirka til det var ferdig. Dette var selvsagt veldig hyggelig for brudeparet og deres familie, og de får nok et fint minne og se tilbake på. Men jeg ble egentlig veldig lei meg for at dåpen ble slik for vår del. Skjønner ikke helt hvorfor de valgte og gjøre det på den måten.. Hvordan hadde dere reagert? Anonymkode: 903a8...55f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Hvor lang tid varte vielsen? Om dåpen av barnet var ferdig og vielsen ikke dro ut i tid så ville jeg nok ikke blitt lei meg, men ville syntes det var rart og sært.. Man pleier jo ikke gifte seg med masse fremmede til stede. Om presten visste om det på forhånd så burde han opplyst dere om det da, og han burde forkortet gudstjenesten før døpingen så det ikke ble brukt mer tid til sammen enn det man forventet, så dere rakk dåpsfesten deres. Anonymkode: cbde1...189
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Tror også du må tenke litt annerledes på dåpssermonien i kirken. Det er ikke bare "deres dåp", det er en gudstjeneste der de også døper inn nye barn (vanligvis mer enn 1) i menigheten. Fest for hvert enkelt barn er noe man arrangerer selv etter kirken. Dåpen i kirken er ikke en personlig greie for dåpsbarnets familie. Hva som ellers skjer i den gudstjenesten har man ikke kontroll på (men som sagt, burde blitt opplyst om) Anonymkode: cbde1...189 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Kan være mange som skal døpes i en gudstjeneste -så varigheten vil bestemmes ut fra det. En dåp er en åpen gudstjeneste for alle. Dog vet jeg om flere som har døpt barnet sitt og giftet seg samme dag. Men da er min opplevelse at de gjør det i en lukket seremoni slik et bryllup i kiker er, gjerne på en lørdag og ikke i en ordinær gudstjeneste , det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: f1ead...13c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid varte vielsen? Om dåpen av barnet var ferdig og vielsen ikke dro ut i tid så ville jeg nok ikke blitt lei meg, men ville syntes det var rart og sært.. Man pleier jo ikke gifte seg med masse fremmede til stede. Om presten visste om det på forhånd så burde han opplyst dere om det da, og han burde forkortet gudstjenesten før døpingen så det ikke ble brukt mer tid til sammen enn det man forventet, så dere rakk dåpsfesten deres. Anonymkode: cbde1...189 Vi snakket med presten dager på forhånd og han sa at dåpen ville vare i en 40 min så vi planlagte dagen litt ut fra det. Selve vielsen varte vel ikke mer enn 20 min, men det kunne jo ikke vi vite. Vi kunne vertfall fått beskjed på forhånd ja. Anonymkode: 903a8...55f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan være mange som skal døpes i en gudstjeneste -så varigheten vil bestemmes ut fra det. En dåp er en åpen gudstjeneste for alle. Dog vet jeg om flere som har døpt barnet sitt og giftet seg samme dag. Men da er min opplevelse at de gjør det i en lukket seremoni slik et bryllup i kiker er, gjerne på en lørdag og ikke i en ordinær gudstjeneste , det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: f1ead...13c Ja det er jeg klar over, men pga korona var ikke dette en åpen gudstjeneste for alle som ville. Kun de som var registrert på forhånd. Så vi var bare to familier i kirka som skulle ha dåp. Bare syns det var leit at vi ikke fikk noe beskjed om det eller at vår familie kunne få anledning til og få reise ut visst vi ville slik at de kunne fortsette i en mer lukket seremoni som du sier. Anonymkode: 903a8...55f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Tror også du må tenke litt annerledes på dåpssermonien i kirken. Det er ikke bare "deres dåp", det er en gudstjeneste der de også døper inn nye barn (vanligvis mer enn 1) i menigheten. Fest for hvert enkelt barn er noe man arrangerer selv etter kirken. Dåpen i kirken er ikke en personlig greie for dåpsbarnets familie. Hva som ellers skjer i den gudstjenesten har man ikke kontroll på (men som sagt, burde blitt opplyst om) Anonymkode: cbde1...189 Det stemmer at dåpen er en del av gudstjenesten, men det er vielser ikke. Det er en helt separat kirkehandling, som ikke har noe med gudstjenesten å gjøre. Det vanlige, når noen vil giftes samme dag som dåpen, er at gudstjeneste inkl. dåp gennemføres som normal. Derefter avsluttes gudstjenesten, og så annonserer presten at familien til brudeparret skal bli mens resten av menigheten kan gå. Når de ikke-involverte har forlatt kirken går man så i gang med vielsen. Jeg tror muligvis TS misforstod hva som skjedde i kirken. Jeg tror ikke dåpsseremonien ble avbrutt, jeg tror gudstjeneste og dåp var ferdig, men at presten ikke fikk gjort det ordentlig klart for de tilstedeværende. Dårlig håndtering fra prestens side, etter min mening. De som ikke hadde noe med brudeparet å gjøre burde ha fått mulighet å forlate kirken. Anonymkode: 63d53...722 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Kan være mange som skal døpes i en gudstjeneste -så varigheten vil bestemmes ut fra det. En dåp er en åpen gudstjeneste for alle. Dog vet jeg om flere som har døpt barnet sitt og giftet seg samme dag. Men da er min opplevelse at de gjør det i en lukket seremoni slik et bryllup i kiker er, gjerne på en lørdag og ikke i en ordinær gudstjeneste , det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: f1ead...13c Bryllup/vielse i en kirke er ikke en lukket seremoni!! Kirken er et offentlig rom! Anonymkode: 39f38...a65 1
saltvann Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 Når jeg har lest om bryllup i dåp, så har de andre som har døpt fått lov til å gå ut av kirken. Skjønner deg godt, ikke så gøy å være med på bryllupet til noen andre. 1
MiominMio Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Lov å reagere, men jeg tror også jeg hadde gitt en tilbakemelding til kirkekontoret - for det er jo ikke noe som trenger å gjenta seg da. Virker som kommunikasjonssvikt her.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 Skulle ikke ha døpt da Anonymkode: ff835...ce7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå