AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg lurer på om jeg skal begynne å handle mat for en måned om gangen. Jeg tror vi kan spare mye penger på dette, samtidig som vi slipper å bruke unødvendig mye tid i butikken. Jeg har tenkt å handle alt en gang i måneden og supplere med frukt, grønnsaker og melk hver tiende dag. Kan dette funke? Har noen erfaringer med dette? Anonymkode: 2d8bb...bec
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Du handler jo ikke mat bare en gang i måneden om du også kjøper frukt, grønt og melk hver tiende dag. Du bruker like lang tid i butikken, men du kan spare tid hvis du har lang vei til butikken. Du sparer penger på å ikke kjøpe unødvendige ting, ikke på å handle sjeldnere. At det går an å ha forskjellig innkjøpsfrekvens på forskjellige varekategorier, er helt klart. Jeg har det. Anonymkode: 25725...c2e 6
AnonymBrukern Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg synes det hjelper å ha handleliste og bare ta det som står på lista.. synes en gang i mnd er litt for sjeldent. Du kan jo kjøpe mat for to uker av gangen?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Det blir jo mer enn en gang i mnd når du skal supplere med frukt, melk osv og ikke alt som holder i så lenge som ti dager. Det vi har begynt med for å spare penger og ikke handle unødvendig er å bestille fast fra Meny hver fredag for en uke om gangen. Koster 50 kr med levering og det er mye mindre enn det vi sparer på å ikke gå i butikken. I tillegg slipper vi maset med å handle. Anonymkode: 1b493...989
Camillapb Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 På 4.10.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev: Det blir jo mer enn en gang i mnd når du skal supplere med frukt, melk osv og ikke alt som holder i så lenge som ti dager. Det vi har begynt med for å spare penger og ikke handle unødvendig er å bestille fast fra Meny hver fredag for en uke om gangen. Koster 50 kr med levering og det er mye mindre enn det vi sparer på å ikke gå i butikken. I tillegg slipper vi maset med å handle. Anonymkode: 1b493...989 Støtter denne! Man kan også velge å hente varene ferdig pakket og klare, så slipper man leveringstillegget
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg har gått over en måned uten å gå på butikken uten å ha planlagt det en gang. Brukte bare det jeg hadde hjemme. Hadde fryseren full av kjøtt, så det gikk fint. Anonymkode: 47095...1c3
Meridian Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 Høres ut som en god idé. Noe jeg kunne tenke meg å gjøre. Tørvarer som mel, ris, sukker, havregryn, frø, nøtter, chips, kjeks, krydder, salt osv samt oljer til steking og salat holder seg lenge. Rotgrønnsaker, kål, poteter og avokado må du nok kjøpe med 14 dagers mellomrom. Salat, agurk, tomat, urter, andre typer grønsaker, frukt, sitron, Lime må man kanskje kjøpe 1 gang i uka. Kan hende du klarer deg med hver 10.dag.
SPOCA Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Vi handler en gang i måneden, og handler da inn fra Meny.no, Spar.no og Kolonial.no. Ytterst sjeldent må vi supplere. Jeg legger opp en månedsplan med middager, samt handler inn litt ekstra (for man vet jo ikke alltid hva man vil ha). Passer på å handle inn på tilbud og fryser ned, timer det ofte mot 10-kronersmarked, Trippel-Trumf eller lignende. Kjøtt og fisk fryser vi som oftest ned, andre frossenvarer og brød likeså. Vi kaster svært lite mat, det er nesten ingenting etter at vi begynte med månedshandling. Vi er veldig bevisste på at vi tømmer kjøleskapet nesten helt før vi kjøper inn mer mat. Nå er det fem uker siden sist månedshandling, så da blir det nok en levering denne uka, tenker jeg. Grønnsaker handler vi både inn ferskt og frossent (samt hermetiske grønnsaker), slik at vi kan fordele det godt utover måneden og slipper å supplere. Det er ikke noe problem å ha poteter en hel måned så lenge de oppbevares skikkelig. Melk holder seg også lenge, vi bruker melka/andre matvarer etter de har gått ut på dato, så lenge de lukter og smaker godt. Eneste unntaket er vel tomater og salat, det kjøper min samboer inn dann og vann. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 Vi handler bare mat en gang i kvartalet, altså 4 ganger i året. Anonymkode: a9654...0df 2
Meridian Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi handler bare mat en gang i kvartalet, altså 4 ganger i året. Anonymkode: a9654...0df Er dere selvhjulpne med frukt og grønt og bær?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Etter corona brøt ut har jeg bare handlet en gang i mnd. Men det blir litt mindre frukt og brød ettersom det blir fort råttent og muggete. Spiser det så lenge det holder. Bruker laktosefrie produkter og melk pga laktoseintoleranse. Og det har lang holdbarhetsdato. Anonymkode: b92eb...854
clyde Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 8 minutter siden, SPOCA skrev: Vi handler en gang i måneden, og handler da inn fra Meny.no, Spar.no og Kolonial.no. Ytterst sjeldent må vi supplere. Jeg legger opp en månedsplan med middager, samt handler inn litt ekstra (for man vet jo ikke alltid hva man vil ha). Passer på å handle inn på tilbud og fryser ned, timer det ofte mot 10-kronersmarked, Trippel-Trumf eller lignende. Kjøtt og fisk fryser vi som oftest ned, andre frossenvarer og brød likeså. Vi kaster svært lite mat, det er nesten ingenting etter at vi begynte med månedshandling. Vi er veldig bevisste på at vi tømmer kjøleskapet nesten helt før vi kjøper inn mer mat. Nå er det fem uker siden sist månedshandling, så da blir det nok en levering denne uka, tenker jeg. Grønnsaker handler vi både inn ferskt og frossent (samt hermetiske grønnsaker), slik at vi kan fordele det godt utover måneden og slipper å supplere. Det er ikke noe problem å ha poteter en hel måned så lenge de oppbevares skikkelig. Melk holder seg også lenge, vi bruker melka/andre matvarer etter de har gått ut på dato, så lenge de lukter og smaker godt. Eneste unntaket er vel tomater og salat, det kjøper min samboer inn dann og vann. Interessant! Kunne tenkt meg å gjøre noe av det samme. Har du lyst til å legge ut et eksempel på en månedsplan? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 Vi handler alt vi trenger av egg, kjøtt, fisk, kjøttpålegg, og på denne tiden av året også grønnsaker, på Reko en gang i måneden. Kjøper alt av tørrvarer og hermetikk i bulk, slik at jeg slipper å skrive opp "sukker", "kaffe", "linser", hver gang det går tomt. Denne måneden skal jeg for eksempel handle kaffe, dopapir, ris, diverse hermetikk - i en mengde som varer et års tid. Har ekstra kjøleskap og fryser i bod, som fungerer som mellomlagring. Har hele tiden en oversikt over hva vi har i kjøleskap og fryser, og skap, i et excelark. Samt oversikt over alle planlagte middager og lunsj en drøy måned fremover. Justerer arket hver søndag da det jo dukker opp invitasjoner, man tar et restaurantbesøk, det er sykdom, eller annet som endrer planene. Setter da opp en liste for ukeshandling, som pleier være veldig kort, eller ingenting. Anonymkode: 1a3e4...05a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 På hvilken måte mener du at du sparer penger på det? Det er vist at de som handler sjelden (som en gang i uken eller sjeldnere), faktisk kaster mer mat enn de som handler to eller flere ganger i uken. Planer endrer seg så man ikke får brukt de ingrendiensene man tenkte eller de mengdene man tenkte, frukt og grønt blir dårlig (du kan ikke handle det hver tiende dag og forvente at tomater, bananer, og denslags holder seg..), o.l. Det koster akkurat like mye om du kjøper to melk samtidig, som om du kjøper en melk en dag og så en ny melk et par dager senere. Den eneste måten du kan spare på å gå i butikken sjelden, er om du har en uvane med å spontankjøpe ting hver gang du handler. Skriver du liste og holder deg til den, sparer du ingenting om du handler en gang i måneden, kontra et par ganger i uken. Anonymkode: 6fc36...e63 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 På 4.10.2020 den 22.40, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om jeg skal begynne å handle mat for en måned om gangen. Jeg tror vi kan spare mye penger på dette, samtidig som vi slipper å bruke unødvendig mye tid i butikken. Jeg har tenkt å handle alt en gang i måneden og supplere med frukt, grønnsaker og melk hver tiende dag. Kan dette funke? Har noen erfaringer med dette? Anonymkode: 2d8bb...bec Dette slår meg alltid som en veldig snodig ide. En helt normal handletur består for normalt sunne mennesker i all hovedsak av frukt og grønnsaker, så å handle kun "alt det andre" en gang i måneden kan umulig spare noe form for tid? Hva er det du kjøper av tørrvarer, halvfabrikata etc som tar så mye tid i butikken? Selv tilbringer jeg tid med å gå forbi 90% av reolene, stoppe kort for å raske med meg en flaske olje eller en pakke pasta, ris eller mel (som ikke tar mange sekundene mer enn å gå forbi) og så havner en på den mest tidkrevende posten: frukt og grønt. Anonymkode: 01ebe...c80 1
SPOCA Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 14 timer siden, clyde skrev: Interessant! Kunne tenkt meg å gjøre noe av det samme. Har du lyst til å legge ut et eksempel på en månedsplan? Du tenker på middagsplan? Ja, jeg kan sikkert legge ved planen for neste måned (må bare gjøre meg ferdig med den).
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 3 minutter siden, SPOCA skrev: Du tenker på middagsplan? Ja, jeg kan sikkert legge ved planen for neste måned (må bare gjøre meg ferdig med den). Ja. Var det jeg tenkte på. Tusen takk 😁 Har lyst til å teste ut det samme eller noe lignende 😁 Anonymkode: 1884c...5df
SPOCA Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Var det jeg tenkte på. Tusen takk 😁 Har lyst til å teste ut det samme eller noe lignende 😁 Anonymkode: 1884c...5df Skal vi sjå, da har jeg laget en plan for de neste fire uker (starter i uke 42) Uke 42: Mandag: Tirsdag: Stekt torsk m/poteter og grønnsaker Onsdag: Stekt ris (uten kjøtt, kun ris, egg og grønnsaker) Torsdag: Hjemmelaget pytt i panne i pitabrød Fredag: Taco Lørdag: Terteskjell med fiskepudding Søndag: Kalkunfilét med bakt potet Uke 43: Mandag: Tirsdag: Fiskegrateng m/poteter og grønnsaker Onsdag: Pasta Al Forno (pasta og kylling i form, bruker Dolmio-glass) Torsdag: Stekt makrell m/poteter og grønnsaker Fredag: Enchiladas Lørdag: Hjemmelaget pizza Søndag: Hjemmelagde vårruller Uke 44: Mandag: Fylt rødspette m/poteter og grønnsaker Tirsdag: Fylte pastaputer med skinke/kjøtt Onsdag: Pølsegrateng Torsdag: Chili con carne Fredag: Taco Lørdag: Brun lapskaus (etter mammas oppskrift) Søndag: Tomatsuppe og pannekaker Uke 45: Mandag: Stekt torsk m/poteter og grønnsaker Tirsdag: Stekte røkte kjøttpølser m/båtpoteter og grønnsaker Onsdag: Spaghetti m/kjøttsaus Torsdag: Fiskegrateng m/poteter og grønnsaker Fredag: Gratinert nachos Lørdag: Kylling i fløtesaus med ris og grønnsaker Søndag: Medisterkaker (fra pølsemaker, lages av verdens beste farse), m/poteter, grønnsaker, rørt tyttebær og brun saus 1
PassionatePatti Skrevet 7. oktober 2020 #19 Skrevet 7. oktober 2020 Nei, jeg handler ca 3 ganger i uken. Jeg skal tross alt bære varene hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå