Lotus123 Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Kjøpt hamster for to dager siden, kjøpt stort bur og alt det andre som de anbefalte. Har ikke puttet i hjulet enda. Hamsteren har periodevis gnagd intenst i buret for så å løpe rundt i buret. Prøvd det meste, men det som har fått han til å stoppe er å spille klassisk musikk på lavt volum (Mozart). Det som er problemet er at han da står helt stille på alle fire da og ser seg litt rundt. Er det tegn på at han er redd? Tar gjerne imot andre tips som kan fungere. Har ikke tatt hånden min inn i buret bortsett fra å skifte vann og legge inn mat.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Du må ha inn hjulet! og pass på det er stort nok så ikke ryggen bøyes bakover når han løper. Hamster har enormt behov for løpe. Hvor stort er buret? Har du alt annet du skal ha til ham? Noen hamster har uvane med å gnage på buret uansett hvor stort buret er, derfor er det mange som heller bruker glassbur, som detolf. Anonymkode: 02a4d...7ae 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Hvorfor har du ikke satt inn hjulet enda? En hamster trenger tid til å bli kjent med sitt nye hjem, så ikke prøv noe særlig kontakt før om et par dager annet enn ved skifte av vann eller passe på at det er nok mat osv.. Tok du med noe av hamsterens gamle bunnstrø så det er kjent lukt hos den? Anonymkode: 18133...e5a 1
Lotus123 Skrevet 5. oktober 2020 Forfatter #4 Skrevet 5. oktober 2020 Det kom med et hjul, men ser at det sannsynligvis er for lite da hamsteren min er stor. Skal dra og kjøpe nytt i dag (stengt i går). Spurte om å få med det gamle bunnstrøet så det har han. Og han har ting han kan klatre på og gnage på. Han har utforsket buret og vært rolig nå, men så plutselig kan han begynne å gnage. Har bare tatt hånden min inn for å bytte vann og legge inn biter med gulrøtter og agurk (det er det han liker). Han har også spist og drukket som vanlig og brukt bollen med sand. Da han kom gravde han opp bunnstrøet i huset for å dekke til åpningen, men nå ligger han og sover med inngangen udekket. Tror det er et godt tegn. Men håper det hjelper å ta inn et stort løpehjul til han. Takk for raskt svar :) 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Akkurat nå, Lotus123 skrev: Det kom med et hjul, men ser at det sannsynligvis er for lite da hamsteren min er stor. Skal dra og kjøpe nytt i dag (stengt i går). Spurte om å få med det gamle bunnstrøet så det har han. Og han har ting han kan klatre på og gnage på. Han har utforsket buret og vært rolig nå, men så plutselig kan han begynne å gnage. Har bare tatt hånden min inn for å bytte vann og legge inn biter med gulrøtter og agurk (det er det han liker). Han har også spist og drukket som vanlig og brukt bollen med sand. Da han kom gravde han opp bunnstrøet i huset for å dekke til åpningen, men nå ligger han og sover med inngangen udekket. Tror det er et godt tegn. Men håper det hjelper å ta inn et stort løpehjul til han. Takk for raskt svar Jaa da ordner det seg nok 😊❤️ er det gullhamster? Anonymkode: 18133...e5a 1
Lotus123 Skrevet 5. oktober 2020 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaa da ordner det seg nok 😊❤️ er det gullhamster? Anonymkode: 18133...e5a Nei han er syrisk :) Veldig søt og nysgjerrig 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, Lotus123 skrev: Nei han er syrisk Veldig søt og nysgjerrig Aha trodde syrisk og gullhamster var samme art 😊 vi har selv en syrisk hamster som vi adopterte, skikkelig stor altså ❤️ det er så kos! Anonymkode: 18133...e5a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Anbefaler forresten å joine hamsterlivet på Facebook 😊 Anonymkode: 18133...e5a 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 Buret må være MINST 80x 40 cm, aller helst større. Du må såklart ha hjul - Ikke gitter/stenger, enten plast/tre etc. Og det må være stort nok til at hamsteren ikke bøyer ryggen. Man skal ikke skaffe seg dyr før alt er på plass, noe annet er dyreplageri... Mange som desverre skaffer seg hamstre uten å ha lest seg opp. De trenger mye plass og mye omsorg og tilrettelegging. Annbefaler å se på Victoria rachel på youtube: https://www.youtube.com/user/ChocolateColors26 Anonymkode: c79ee...8c6 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Men hvorfor trenger egentlig hamstre hjul? Det eneste jeg kan tenke meg er at de får en stereotypisk atferd fordi de ikke får stimuli og mosjon nok, og dermed tar ut alt stresset på hjulet. Når man tenker etter så er det veldig tvangspreget over det der de løper som besatt så ofte... Her er det perfekte "buret" vil jeg si: Anonymkode: 183d1...771
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor trenger egentlig hamstre hjul? Det eneste jeg kan tenke meg er at de får en stereotypisk atferd fordi de ikke får stimuli og mosjon nok, og dermed tar ut alt stresset på hjulet. Når man tenker etter så er det veldig tvangspreget over det der de løper som besatt så ofte... Her er det perfekte "buret" vil jeg si: Anonymkode: 183d1...771 De trenger hjul fori de er skapt for å løpe over 10 km hver natt... Da trenger de stort bur + hjul for å mosjonere. Dersom de har for lite bur/for lite stimuli/ikke får mosjonert nok blir de stresset (biter på buret, prøver å komme seg ut og mistrives = dyreplageri.. Vi har også stort bur 163 cm x 43 i naturlig oppsett (med hjul såklart) + et hamster "sikret" rom som luftegård. Anonymkode: c79ee...8c6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: De trenger hjul fori de er skapt for å løpe over 10 km hver natt... Da trenger de stort bur + hjul for å mosjonere. Dersom de har for lite bur/for lite stimuli/ikke får mosjonert nok blir de stresset (biter på buret, prøver å komme seg ut og mistrives = dyreplageri.. Vi har også stort bur 163 cm x 43 i naturlig oppsett (med hjul såklart) + et hamster "sikret" rom som luftegård. Anonymkode: c79ee...8c6 Ja, nettopp, og det bare styrker tanken min om at løping i hjul er en unaturlig atferd som følge av innestengt stress. Ikke at jeg mener at hamstere ikke skal ha hjul, men synes det er umåtelig trist at man ikke ser hva de faktiske behovene til dyrene er, og at de fleste hamstere blir kjøpt med små bur som førstegangsdyr til barn. Fantastisk! 😍 Men bruker hamsteret ditt hjulet like mye når den har så stor plass? Anonymkode: 183d1...771
Lotus123 Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter #14 Skrevet 6. oktober 2020 Siden jeg fikk så flotte tilbakemeldinger prøver jeg igjen i samme tråd. Har satt inn buret og hamsteren er helt rolig. Problemet er at han prøver alltid å løpe oppå hjulet. Ikke inni! Når jeg fjerner hjulet litt fra veggen så prøver han fremdeles å komme seg oppå. Er det sånn at man må trene hamsteren sin til å løpe inni, eller er hamsteren min bare litt rar? 🤔
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #15 Skrevet 7. oktober 2020 La hamsteren styre dette selv. Hamster pleie og sove på dagen og er mest aktive på kvelden. Hvis du styrer mye med den blir den stresset. Det er derfor mange hamstre dør tidlig pga stress. La den være i fred. De liker og og gjemme seg så kanskje du skulle fått tak i et lite hus. Da jeg hadde hamster likte den og gjemme seg i huset og tette igjen døra med spesialbomull beregna på hamster eller fylle igjen med spon. Det var helst på kvelden den kom fram. Da fikk den komme ut og løpe i et av soverommet mitt. Bare pass på at den ikke kan smette inn i et hull hvis den går løs. Den elska og springe rundt før den krøp oppi buret igjen. Hamster er egentlig ikke sosiale dyr. Anonymkode: 65a14...574 1
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 (endret) Jeg fikk akkurat hamster fra en oppdretter, som sa at hamsteren ikke skal ha hjul inne i buret de første to månedene. Han skal kjede seg der. Hver dag skal han få komme ut i en løpegård, og da kan han få leker og hjul. Min hamster virret også mye rundt de første to dagene, ville nok finne et gjemmested. Men nå er han roligere. Red.: Les gjerne på hamsterklubbens nettside om hamsterhold. Fant dette om hjul i starten når hamsteren skal temmes: «La det være kjedelig i buret. Ta ut unødvendige leker og løpehjul. Hamsteren kan gjerne løpe lenge i løpehjul, så fremt det foregår utenfor buret. Hamstere er dyr med masse iboende eventyrlyst. Det kan være positivt for temmeprosessen dersom hamsteren har litt overskuddsenergi og kjeder seg. Hamstere har mye energi og behov for utløp. Derfor kan de gjerne få løpehjul og leker i en løpegård» Endret 9. oktober 2020 av Sugar Plum Fairy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå