Gå til innhold

Er arbeidsledig og har fått tilbud om jobb der arbeidsdagen er delt i to. Må jeg si ja?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig i april, pga corona, og har søkt jobber siden. Nå har jeg fått tilbud om jobb som renholder i 100% stilling og i utgangspunktet ble jeg kjempeglad for å få et jobbtilbud, for jeg er drittlei av å være hjemme. Den gleden svant litt da jeg fikk høre arbeidstidene; det er mandag til fredag og arbeidsdagen er todelt.

Første del er tre timer fra 6 til 9 på morgen og så er det seks timer fri før jeg skal jobbe fem timer fra 14 til 19 på ettermiddagen. Reisetid er ca 45 minutter fra dør til dør inkludert bytte fra bane til trikk. Om jeg velger å reise hjem i "pausen" midt på dagen vil jeg bruke omtrent tre timer hver dag bare på å reise frem og tilbake. Har månedskort, så det koster meg ikke noe ekstra i kroner og øre, det er tidsbruken som er kostnaden.

Som arbeidsledig føler jeg at jeg ikke har noe annet valg enn å takke ja til dette tilbudet, men jeg har egentlig mest lyst til å si nei. Det kommer jo til å spise opp hele dagen. Siden jeg må opp ca 04:30 når jeg starter seks må jeg legge meg tidlig. Noe som betyr at jeg kanskje har en time eller to jeg kan være våken når jeg kommer hjem på kvelden etter siste del av arbeidsdagen. Hva er igjen av dagen da? Noen timer mellom 9 og 14, kanskje jeg får tre timer hjemme om jeg reiser hjem midt på dagen.

Må svare før 12 i morgen. Må jeg si ja til en jobb med så elendige arbeidstider?

Anonymkode: f1b64...3c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke si ja

• Liker 7
Skrevet

Selvsagt sier du ja, så bruker du timene i mellom og leter videre etter jobb. Det er kjipt, det skjønner jeg, men sånn er det. Tenk det er for en periode og kanskje du opplever dette ikke er så galt. 

Anonymkode: adb53...916

• Liker 17
Skrevet

Alt er vel bedre enn å være arbeidsledig? Du trenger jo ikke bli der i årevis, det er bare å fortsette å søke andre jobber - og det er som regel enklere å få jobb når man har en fra før.

• Liker 12
Skrevet

Arbeidslivet beveger seg mot 24/7/365 for de fleste, så det er egentlig bare å venne seg til det. Selv har jeg jobbet 08-20 (og en del kvelder lenger) siden korona. Tøft, men sånn er arbeidslivet videre. 

Anonymkode: 12f41...457

• Liker 3
Skrevet

Har du barn? Isåfall ville jeg sagt ja - forhåpentligvis blir det bare en liten periode. 

Du blir mer attraktiv i en arbeidsgivers øyne hvis du er i jobb 👍

Anonymkode: 70a4a...4ac

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fatte og begripe at det er lov med sånne vaktordninger 😱

Anonymkode: 9c0ac...49a

Sånn mange bussjåfører jobber i dag og må jobbe resten av livet. Helt lovlig.

Anonymkode: 32d8b...a69

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn? Isåfall ville jeg sagt ja - forhåpentligvis blir det bare en liten periode. 

Du blir mer attraktiv i en arbeidsgivers øyne hvis du er i jobb 👍

Hvordan tenker du en slik turnus hver dag, hele året er forenelig med barn?

Anonymkode: f6d3a...486

• Liker 40
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært arbeidsledig i april, pga corona, og har søkt jobber siden. Nå har jeg fått tilbud om jobb som renholder i 100% stilling og i utgangspunktet ble jeg kjempeglad for å få et jobbtilbud, for jeg er drittlei av å være hjemme. Den gleden svant litt da jeg fikk høre arbeidstidene; det er mandag til fredag og arbeidsdagen er todelt.

Første del er tre timer fra 6 til 9 på morgen og så er det seks timer fri før jeg skal jobbe fem timer fra 14 til 19 på ettermiddagen. Reisetid er ca 45 minutter fra dør til dør inkludert bytte fra bane til trikk. Om jeg velger å reise hjem i "pausen" midt på dagen vil jeg bruke omtrent tre timer hver dag bare på å reise frem og tilbake. Har månedskort, så det koster meg ikke noe ekstra i kroner og øre, det er tidsbruken som er kostnaden.

Som arbeidsledig føler jeg at jeg ikke har noe annet valg enn å takke ja til dette tilbudet, men jeg har egentlig mest lyst til å si nei. Det kommer jo til å spise opp hele dagen. Siden jeg må opp ca 04:30 når jeg starter seks må jeg legge meg tidlig. Noe som betyr at jeg kanskje har en time eller to jeg kan være våken når jeg kommer hjem på kvelden etter siste del av arbeidsdagen. Hva er igjen av dagen da? Noen timer mellom 9 og 14, kanskje jeg får tre timer hjemme om jeg reiser hjem midt på dagen.

Må svare før 12 i morgen. Må jeg si ja til en jobb med så elendige arbeidstider?

Anonymkode: f1b64...3c1

er så lei av å være arbeidsledig at jeg hadde tatt hva som helst i en periode

Anonymkode: b6c49...473

Skrevet

Jeg ville sagt ja, og så fortsetter du å lete etter noe bedre. De seks timene kan du bruke på å lete etter andre jobber, kanskje ta et nettkurs e.l., og da kan du heller sette deg på et bibliotek eller en kafe enn å reise hjem. Som en midlertidig løsning tror jeg jeg hadde taklet det, men aldri i verden om det hadde vært permanent. Tror det er bra å kunne vise på CV at du ikke bare venter på de beste mulighetene, men at du tar i et tak der det trengs og gjør "drittarbeid" selv om du er kvalifisert for bedre yrker.

Anonymkode: 8a055...c52

• Liker 7
Skrevet

For en idiotisk arbeidstid! 
Sikkert lettere for arbeidsgiver å dele stillingen i to. Morgen og ettermiddag. 

Og med 45 min hver vei...Jeg tror jammen jeg hadde stått over. Dagen må starte 0515 og er over 1945? 
Går det an å låne seg en seng på arbeidsstedet på dagtid? 

Anonymkode: 2ee9d...b50

• Liker 8
Skrevet

Det synes jeg nesten ikke høres gjennomførbart ut... Om du har barn så vil du jo da aldri se dem da.. Ville takket nei, eventuelt spurt om du kan bli ansatt deltid og bare ta en av de to vaktene sånn at du har noe inntekt mens du leter videre. Får du dagpenger av NAV? Sier de at du må ta denne jobben? 

Anonymkode: ff8f2...ffe

• Liker 7
Skrevet

Hadde vert helt uaktuelt for mitt vedkommende. Hadde takket nei.

Anonymkode: c8070...005

• Liker 9
Skrevet

Dersom du ikke har barn hadde jeg nok sagt ja. For en kort periode! Dette høres hinsides ut, men bedre enn å gå hjemme. Det viser også stor arbeidslyst å få på jobbsøknaden til neste jobb. Dersom du ikke får ny jobb hadde jeg sagt opp før prøvetiden er over, sånn du slipper lang oppsigelsestid.

Anonymkode: 2799c...5dd

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville sagt ja, og så fortsetter du å lete etter noe bedre. De seks timene kan du bruke på å lete etter andre jobber, kanskje ta et nettkurs e.l., og da kan du heller sette deg på et bibliotek eller en kafe enn å reise hjem. Som en midlertidig løsning tror jeg jeg hadde taklet det, men aldri i verden om det hadde vært permanent. Tror det er bra å kunne vise på CV at du ikke bare venter på de beste mulighetene, men at du tar i et tak der det trengs og gjør "drittarbeid" selv om du er kvalifisert for bedre yrker.

Anonymkode: 8a055...c52

Det der gjelder ofte kun innen andre drittyrker. Du må huske på det at det å kunne si nei og det og være i stand til å avslå dårlige forslag ofte er en verdiful evne innen mange bransjer. Til et sted jeg var utleid til var det en som var innom en kort periode som ble oppfattet som en raring fordi han hadde vært i lavstatusyrke i en ledighetsperiode. Mange bransjer vil ha prosfesjonelle folk, da kan enkelte yrker bli oppfattet som svertende å ha på cvn, og det er utrolig mye mer produktive ting du kan gjøre med tiden din hvis du har evnene og råd til det enn å drive å vaske.

Men selvfølgelig tar man ikke en sånn tullejobb. Du jobber kanskje normaltid, men jobben tar beslag på hele dagen din.

• Liker 7
Skrevet

Elendig opplegg. Men om du er arbeidsledig og går på dagpenger, så mister du vel pengene om du sier nei? Eller er det ikke slik lenger? 

Anonymkode: 3dcc3...276

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, kotlin skrev:

Det der gjelder ofte kun innen andre drittyrker. Du må huske på det at det å kunne si nei og det og være i stand til å avslå dårlige forslag ofte er en verdiful evne innen mange bransjer. Til et sted jeg var utleid til var det en som var innom en kort periode som ble oppfattet som en raring fordi han hadde vært i lavstatusyrke i en ledighetsperiode. Mange bransjer vil ha prosfesjonelle folk, da kan enkelte yrker bli oppfattet som svertende å ha på cvn, og det er utrolig mye mer produktive ting du kan gjøre med tiden din hvis du har evnene og råd til det enn å drive å vaske.

Men selvfølgelig tar man ikke en sånn tullejobb. Du jobber kanskje normaltid, men jobben tar beslag på hele dagen din.

Hvis man har hatt et relevant yrke er det selvsagt mer optimalt, men når valget står mellom tom CV og et "drittyrke" i en periode, så vet jeg hva jeg ville ha foretrukket hvis jeg skulle ansette. En ting er å kunne avslå et dårlig alternativ dersom man faktisk har et bedre alternativ, men hvis et annet alternativ ikke er der, så er det bedre å ta det litt dårligere alternativet en periode i stedet for ingenting. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du en slik turnus hver dag, hele året er forenelig med barn?

Anonymkode: f6d3a...486

Heheh, her har jeg skrevet for fort! 

Skulle selvsagt stå: har du barn? Hvis ikke ville jeg sagt ja 😅

Beklager! 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man har hatt et relevant yrke er det selvsagt mer optimalt, men når valget står mellom tom CV og et "drittyrke" i en periode, så vet jeg hva jeg ville ha foretrukket hvis jeg skulle ansette. En ting er å kunne avslå et dårlig alternativ dersom man faktisk har et bedre alternativ, men hvis et annet alternativ ikke er der, så er det bedre å ta det litt dårligere alternativet en periode i stedet for ingenting. 

Jeg tror ikke du forstår verdien av ressursen tid i enkelte yrker. Men jeg tror ikke du og jeg snakker om stillinger i samme bransje. Det å stå å vaske gulv vil i høyste grad anses som fullstendig sløs av tid og ødeleggende for din tid i mange yrkessammenhenger. Å være ledig i 6-8 måneder og eventuelt kurse seg eller vise til andre ting som er relevant for bransjen sin er definitivt mer verdifult enn å drive å søle bort tiden sin i drittyrker. Her snakker vi ikke om et litt dårlig alternativ, her snakker vi om arbeidsdag fra halv seks om morgenen til halv åtte om kvelden. At du ikke er tjenesteaktiv alle timene spiller ingen rolle.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...