AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Her er ett innlegg om hvordan jeg fikk skikk på en elendig barnefar, og hvordan jeg fikk en 50/50 samværsavtale til å fungere. Håper noen her får noen gode tips og triks. Barnefar her er typen som helst vil bidra med minst mulig, både økonomisk og sosialt. Han insisterte på 50/50 og delt bosted, og da er det bare rett og rimelig at han faktisk legger inn den innsatsen det innebærer. I starten ble det surr med at han nektet å kjøpe inn klær, leverte ikke tilbake klær jeg sendte osv. Barnehagen sendte faktura til meg, og jeg betalte, måtte mase på ham om halvparten osv. Plutselig hadde han glemt regntøy i sin uke, jeg måtte kjøre fra jobb for å levere det osv. Derfor fikk jeg ordnet det slik: 1. at barnehagen sendte faktura til begge 2. Vi har hver vår kurv med skiftetøy i barnehagen, jeg bare tar med meg min kurv hjem hver fredag, når min uke er over Det samme med dresser og sko, tar de hjem fredag. Barnet har to sett av alt. Glemmer barna noe i hans uke, må de ringe han osv. 3. I starten slet barnet mye med levering og henting. Vi hentet hjemme hos hverandre, det ble alltid grining fordi barnet ikke ville forlate en av oss, ville leke ferdig osv. Derfor ble vi enige om at vi har barnet fredag til fredag. Det vil si at vi henter i barnehagen fredag når det er vår uke. Barnet er uansett glad for å bli hentet i barnehagen og får en mye bedre overgang. Her slipper vi også grining fordi barnet føler han må forlate mamma eller pappa. Barnefar kalte meg mye rart i starten, ble ordentlig forbanna på hele ordninga. Men nå har han faktisk tatt seg sammen og gjør det han skal i sine uker. Men her måtte jeg tørre å være den strikte «drittkjerringa». Hadde med meg advokat på familievernkontoret og fikk skrevet ned denne avtalen. Alt er skrevet ned og skrevet under på av oss begge. Siden jeg vet hva slags person eksen min er, er jeg ekstremt opptatt av at all kommunikasjon må foregå på SMS. For han kan avtale noe muntlig og noen dager senere benekte det hele. Ringer han tar jeg ikke telefonen, ber han sende SMS istedenfor. På foreldremøter og samtaler i barnehagen møter vi begge opp. Hvis en av oss ikke kan møte tar vi selv ansvar for å få med oss den informasjonen som ble gitt der. Ingen av oss betaler bidrag, men vi tar ansvar for alt av klær og utstyr. Vi tar også ansvar for de «annerledes dagene» som inntreffer på hver vår uke. Er det f.eks karneval i barnehagen i min uke ordner jeg med drakt, er det hans uke er det han som ordner. Dette fungerer for meg er superfornøyd med denne ordningen. Selvsagt er det dyrere å ha to sett av alt og dobbelt opp av alt utstyr. Men jeg gjør alt for å ha ro i sjela Del gjerne tips og triks her? Hva funker for dere? Anonymkode: b976f...af6 30
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg har også måttet be både barnehage og SFO sende faktura til begge. Det er utrolig slitsomt å måtte være streng drittkjerring. Min mann er av typen som er sjarmerende og populær, men han lyver så det renner av ham og han eier ikke evne til å se konsekvenser. Han kan lyve om de utroligste ting og bedriver gaslighting, men om jeg tar dette opp med familiekontoret bagatelliserer de det. Neida, du har sikkert hørt feil. Er du sikker på at du ikke har misforstått? Kanskje du gjør noe som irriterer ham, du også? Folkene som jobber der burde lese om psykopati og narsissisme, så hadde de kanskje kunnet forstå hva slags menneske det er de har foran seg. Anonymkode: 7003b...191 10
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 👏👏👏👏 burde ikke være nødvendig å oppdra en voksen unge, men sånn virker å være normen blant fedre. Skulle nesten vært obligatorisk for dem å gå på foreldreopplæringskurs før de fikk ha ungen hos seg. Anonymkode: 4fb92...d3a 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også måttet be både barnehage og SFO sende faktura til begge. Det er utrolig slitsomt å måtte være streng drittkjerring. Min mann er av typen som er sjarmerende og populær, men han lyver så det renner av ham og han eier ikke evne til å se konsekvenser. Han kan lyve om de utroligste ting og bedriver gaslighting, men om jeg tar dette opp med familiekontoret bagatelliserer de det. Neida, du har sikkert hørt feil. Er du sikker på at du ikke har misforstått? Kanskje du gjør noe som irriterer ham, du også? Folkene som jobber der burde lese om psykopati og narsissisme, så hadde de kanskje kunnet forstå hva slags menneske det er de har foran seg. Anonymkode: 7003b...191 familievern kontoret er der for å fremme samarbeid, helt uavhengig. TS høres både flott og løsningsorientert ut! godt jobbet Anonymkode: 008da...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: familievern kontoret er der for å fremme samarbeid, helt uavhengig. TS høres både flott og løsningsorientert ut! godt jobbet Anonymkode: 008da...0c3 Familievernkontoret fungerer ikke alltid i praksis, dessverre. Anonymkode: 7003b...191 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 👏👏👏👏 burde ikke være nødvendig å oppdra en voksen unge, men sånn virker å være normen blant fedre. Skulle nesten vært obligatorisk for dem å gå på foreldreopplæringskurs før de fikk ha ungen hos seg. Anonymkode: 4fb92...d3a Jeg er far med hovedomsorgen for to barn. Har vært alenefar fra de var 2 og 4 år. Seks år etter samlivsbruddet klager mor fortsatt over min udugelighet som forelder. Klærne deres er ikke bra nok, skoene er feil, jeg passer ikke på barna godt nok, lager ikke sunn nok mat, pusser ikke tennene deres bra nok, huset vårt er ikke rent og ryddig nok, bilen ikke barnesikker og mye mer. Jeg forstår at dette er hennes måte å kompensere for sin dårlige samvittighet over å være en mye fraværende forelder. Verre er det at hun sier dette mens barna hører på. Å vite at sånne utsagn om den andre forelderen skader barna, burde i så fall være obligatorisk på foreldreopplæringskurs. Anonymkode: 58a4c...705 13
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er far med hovedomsorgen for to barn. Har vært alenefar fra de var 2 og 4 år. Seks år etter samlivsbruddet klager mor fortsatt over min udugelighet som forelder. Klærne deres er ikke bra nok, skoene er feil, jeg passer ikke på barna godt nok, lager ikke sunn nok mat, pusser ikke tennene deres bra nok, huset vårt er ikke rent og ryddig nok, bilen ikke barnesikker og mye mer. Jeg forstår at dette er hennes måte å kompensere for sin dårlige samvittighet over å være en mye fraværende forelder. Verre er det at hun sier dette mens barna hører på. Å vite at sånne utsagn om den andre forelderen skader barna, burde i så fall være obligatorisk på foreldreopplæringskurs. Anonymkode: 58a4c...705 TS her. Jeg kjenner meg igjen. Min eksmann gjorde også dette, nemlig snakke stygt om meg til barnet vårt. Og forsøke å vende barnet mot meg. Barnet vårt på 5 år kunne si: «Jeg får lov til så mye mer hos pappa, kunne ønske jeg fikk være mer hos far». I en periode var det så ille. Så jeg innkalte til møte hos familievernkontoret. Sa til barnefar «Nå er det slik at barnet har gitt utrykk for at han vil være mest hos deg, det er helt i orden for meg». Du kan gjerne ha barnet 70%, da fikk pipa en annen låt 😅. Så avtok dette ganske raskt Snakke stygt om den andre forelderen foran barna er noe av det verste man kan gjøre. Du skaper en usikkerhet hos barna som ikke er sunn for noen. Jeg har vært kjempe frustrert over barnefar, men ALDRI snakket stygt om han foran barnet. Indirekte så forteller du barnet at en trygg voksenperson ikke er bra nok. Det skaper utrygghet i tillegg til vonde relasjoner. Anonymkode: b976f...af6 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kjenner meg igjen. Min eksmann gjorde også dette, nemlig snakke stygt om meg til barnet vårt. Og forsøke å vende barnet mot meg. Barnet vårt på 5 år kunne si: «Jeg får lov til så mye mer hos pappa, kunne ønske jeg fikk være mer hos far». I en periode var det så ille. Så jeg innkalte til møte hos familievernkontoret. Sa til barnefar «Nå er det slik at barnet har gitt utrykk for at han vil være mest hos deg, det er helt i orden for meg». Du kan gjerne ha barnet 70%, da fikk pipa en annen låt 😅. Så avtok dette ganske raskt Snakke stygt om den andre forelderen foran barna er noe av det verste man kan gjøre. Du skaper en usikkerhet hos barna som ikke er sunn for noen. Jeg har vært kjempe frustrert over barnefar, men ALDRI snakket stygt om han foran barnet. Indirekte så forteller du barnet at en trygg voksenperson ikke er bra nok. Det skaper utrygghet i tillegg til vonde relasjoner. Anonymkode: b976f...af6 Vi har hatt utallige møter på familievernkontoret om dette. Hun bryr seg ikke. Ungene er lei seg og urolige når de kommer fra samvær med mor. Etter hvert forstår jeg at det er ting moren har klaget over. I kveld gråt den yngste fordi hun ikke syntes jeg passet godt nok på henne siden hun fikk lov å sykle på veien selv om hun ikke var 12 år. Mitt poeng var at evnen til omsorg ikke er kjønnsrelatert. Anonymkode: 58a4c...705 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt utallige møter på familievernkontoret om dette. Hun bryr seg ikke. Ungene er lei seg og urolige når de kommer fra samvær med mor. Etter hvert forstår jeg at det er ting moren har klaget over. I kveld gråt den yngste fordi hun ikke syntes jeg passet godt nok på henne siden hun fikk lov å sykle på veien selv om hun ikke var 12 år. Mitt poeng var at evnen til omsorg ikke er kjønnsrelatert. Anonymkode: 58a4c...705 Jeg kunne ikke ha vært mer enig med deg! Anonymkode: b976f...af6 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt utallige møter på familievernkontoret om dette. Hun bryr seg ikke. Ungene er lei seg og urolige når de kommer fra samvær med mor. Etter hvert forstår jeg at det er ting moren har klaget over. I kveld gråt den yngste fordi hun ikke syntes jeg passet godt nok på henne siden hun fikk lov å sykle på veien selv om hun ikke var 12 år. Mitt poeng var at evnen til omsorg ikke er kjønnsrelatert. Anonymkode: 58a4c...705 Jeg orker ikke redegjøre for situasjonen, men er også far som har omsorgen. Fått den ved dom. Kan skrive under på at omsorgsevne har lite med kjønn å gjøre. Anonymkode: fec5f...2a0
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 Spør av nysgjerrighet og ikke kritikk. Betaler man ikke barnehagen så mister jo barnet plassen. Men hva skjer da om det er ene forelderen som ikke betaler sin del mens den andre betaler sin del? Anonymkode: c16b3...99d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør av nysgjerrighet og ikke kritikk. Betaler man ikke barnehagen så mister jo barnet plassen. Men hva skjer da om det er ene forelderen som ikke betaler sin del mens den andre betaler sin del? Anonymkode: c16b3...99d Det er purringer først, deretter inkasso, så mister man plassen. Anonymkode: 38493...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #13 Skrevet 4. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør av nysgjerrighet og ikke kritikk. Betaler man ikke barnehagen så mister jo barnet plassen. Men hva skjer da om det er ene forelderen som ikke betaler sin del mens den andre betaler sin del? Anonymkode: c16b3...99d Poenget med delt regning er vel at den parten som tidligere ikke har betalt dessverre gjerne har gjort det for å få eksen til å legge ut, ikke fordi de ikke har råd selv. Så når regningen er delt er det ikke lenger noen grunn til ikke å betale siden det da er de selv det går utover med inkasso osv. hvis de ikke betaler. Anonymkode: aad68...6be 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #14 Skrevet 4. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt utallige møter på familievernkontoret om dette. Hun bryr seg ikke. Ungene er lei seg og urolige når de kommer fra samvær med mor. Etter hvert forstår jeg at det er ting moren har klaget over. I kveld gråt den yngste fordi hun ikke syntes jeg passet godt nok på henne siden hun fikk lov å sykle på veien selv om hun ikke var 12 år. Mitt poeng var at evnen til omsorg ikke er kjønnsrelatert. Anonymkode: 58a4c...705 TS har vel ikke sagt seg uenig i det? Det var en annen bruker som generaliserte om fedre i sin alminnelighet. TS sin tråd handler spesifikt om sleipe fedre som ikke gjør sin del, ikke alle fedre. Jeg vil også anta at rådene hennes fungerer mot sleipe ekser som ikke gjør sin del uavhengig av kjønn. Anonymkode: aad68...6be 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #15 Skrevet 4. oktober 2020 Flott at dere klarer å samarbeide, Ts. Men hvordan fikk du ham til å gå med den avtalen? For det er mitt problem, og slik jeg forstår det er det dette veldig mange andre også har problemer med. Nemlig at den andre forelderen nekter å gå med på noen former for avtaler, bare trenerer og kjefter og smeller. Anonymkode: 4f567...527 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #16 Skrevet 4. oktober 2020 Så herlig å se handlekraft! Er mann selv, kan ikke begripe slike menn. Skjønte ikke delt regning, vil det si at bh sender regning annenhver mnd til barnefar? Altså dere alternerer på hvem som får regningen og det ansvaret som medfører? Anonymkode: 2d49b...1ab
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så herlig å se handlekraft! Er mann selv, kan ikke begripe slike menn. Skjønte ikke delt regning, vil det si at bh sender regning annenhver mnd til barnefar? Altså dere alternerer på hvem som får regningen og det ansvaret som medfører? Anonymkode: 2d49b...1ab Det betyr at regningen er delt i to. Ene halvparten av summen blir sendt til mor og den andre til far. Anonymkode: 38493...1f7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Flott at dere klarer å samarbeide, Ts. Men hvordan fikk du ham til å gå med den avtalen? For det er mitt problem, og slik jeg forstår det er det dette veldig mange andre også har problemer med. Nemlig at den andre forelderen nekter å gå med på noen former for avtaler, bare trenerer og kjefter og smeller. Anonymkode: 4f567...527 Barnefar her ville heller ikke gå med på noen avtale. Han er i tillegg ekstremt flink til å snakke for seg og greier lett å få familievernkontoret med på sin side. I starten slet jeg også med dette. Han ville f.eks at tøy skulle følge barnet, og da glemte han alltid å levere tilbake tøyet, han vasket ALDRI klær. Han betalte selvsagt aldri halvparten. Jeg tok derfor bare med meg hele kurven hjem fra barnehagen, sa at tøyet skulle vaskes. Så fikk han helga på å skaffe tøy. Det greide han selvsagt ikke. Personalet i barnehagen maste på han, barnet hadde jo ikke tøy i hans uker. Så tilslutt så skaffet han tøyet. Det med overlevering på fredager ville han ikke med på, samt det å få halvparten av fakturaen fra barnehagen. Her måtte jeg leie inn en advokat, ta henne med på møte, hun er knallgod på sånne saker. Så da fikk pipen en annen låt. Han skjønte at det vil gagne alle å samarbeide. Både han og jeg har en økonomi som ikke takler rettssaker og advokat utgifter. Men utrolig kjipt at jeg måtte true med søksmål, men så langt måtte jeg gå. Anonymkode: b976f...af6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå