Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt uren hud, litt urenheter spesielt på haka. En gang i blant hender det at jeg får en kvise her og der, og jeg klemmer veldig lite på dem. Hender jeg klemmer litt når de er klare for det, men da veldig forsiktig. Etterpå har jeg fått røde merker, så det ser nesten ut som at jeg fortsatt har kvise, men jeg kjenner selv at kvisa er borte. Sånn har det vært ganske lenge nå. Når jeg får en kvise bruker jeg enten Weleda Spot Treatment eller MyClarins Clear-Out. Det hjelper på kvisens "varighet", men ikke på de røde merkene jeg får etterpå. Røde merker fikk jeg før jeg begynte med Weleda/MyClarins også. Noen som har noen forklaring eller en god løsning på problemet? 

Anonymkode: 618de...a78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forklaringen er vel at huden bruker litt tid på å heles etter å ha vært «ødelagt» i form av en kvise.

Anonymkode: 3c2e7...772

Skrevet

De røde merkene er arr, ganske enkelt. Du har sikkert lagt merke til at de blekner noe med tiden.

Du kan forsøke en mild syreeksfoliering med BHA et par ganger i uka, det vil både forebygge kviser og dempe de røde merkene.

Skrevet

De røde merkene er ikke nødvendigvis arr. Når huden skades, uansett hvor på kroppen, så vil man som regel ha et merke en stund etterpå. Jeg ville ikke kalt det arr når det kan forsvinne etter uker eller måneder. Jeg får slike merker, som forsvinner igjen, med jevne mellomrom på beina pga inngrodde hår/betente hårsekker. De røde merkene på haka di kan nok også forsvinne, men det forutsetter at du ikke får nye kviser om igjen og om igjen, for de er med på å holde rødheten oppe. Mitt beste tips er derfor hudpleier. 

Anonymkode: 7589a...dc4

Skrevet
5 minutter siden, Roci skrev:

De røde merkene er arr, ganske enkelt. Du har sikkert lagt merke til at de blekner noe med tiden.

Du kan forsøke en mild syreeksfoliering med BHA et par ganger i uka, det vil både forebygge kviser og dempe de røde merkene.

Har du noen anbefalinger på syreeksfoliering? 

Anonymkode: 618de...a78

Skrevet

Jeg regner med at du kanskje ikke har brukt syreeksfoliering før, så jeg vil foreslå en prøvestørrelse av CALM 1% BHA Lotion Exfoliant fra Paula's Choice. Den er ikke for dyr, så da får du testet ut at huden din tåler den (husk patch test før du begynner å bruke produktet i hele ansiktet) og at produktet ellers fungerer. Da kan du kjøpe fullstørrelse, eller prøve denne hvis du vil ha et rimeligere produkt.

Det er lurt å begynne med eksfoliering 1-2 ganger i uka til å begynne med, til huden får vennet seg til det. Husk også UV-beskyttelse på dagtid, da syreeksfoliering gjør huden mer solsensitiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...