Gå til innhold

Dere barnehageansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rutiner har dere i forhold til å kontakte barnevernet? Bare lurer på generelt grunnlag, etter noen hendelser. Jeg er selv sykepleier og har hatt praksis og jobbet litt både på barneavd. Og føde- barsel, og der var det alltid et tema. Ikke noe vi skrev ned noe sted, med mindre det var noe urovekkende, men vi skulle alltid observere samspill og slikt. Og det var lav terskel for å varsle. Så hvordan er det for dere? Har dere alt varslet når vi foreldre begynner å fatte mistanke? 

Anonymkode: 1c6f4...317

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke lov å melde uten å informere foreldre. (Noen tror dette betyr at vi må be om tillatelse fra foreldre om å melde, dette stemmer ikke. Men vi må informere om at melding blir/har blitt sendt). MED unntak ved mistanke om vold/overgrep 

Anonymkode: b9e31...959

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke lov å melde uten å informere foreldre. (Noen tror dette betyr at vi må be om tillatelse fra foreldre om å melde, dette stemmer ikke. Men vi må informere om at melding blir/har blitt sendt). MED unntak ved mistanke om vold/overgrep 

Hva skal til for at dere gjør det? Hva får det til å skurre, og hvilke rutiner har dere da i forhold til hvor lenge dere observerer og hvor mange observerer før dere melder?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og gjør det at dere er pliktige å si i fra at dere melder, at dere kvier dere litt ekstra for å gjøre det?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til for at dere gjør det? Hva får det til å skurre, og hvilke rutiner har dere da i forhold til hvor lenge dere observerer og hvor mange observerer før dere melder?

Det skal mye til. Vi har også da hatt mye veiledning av foreldrene uten at de tar dette til seg. Vi melder ikke helt ut av det blå

Og gjør det at dere er pliktige å si i fra at dere melder, at dere kvier dere litt ekstra for å gjøre det?

Man kvier seg mer for å la ungene være hos udugelige foreldre som ødelegger barna 

• Liker 2
Skrevet

Det skal altfor mye til før barnehagen melder. 

Anonymkode: 04c52...fde

• Liker 3
Skrevet

Vi har lav terskel for å sende bekymringsmelding. Er det mistanke om vold/seksuelle overgrep sender vi bekymringsmelding uten å informere foreldrene om dette. Er det bekymring for at foreldrene ikke dekker barnas fysiske behov melder vi til barnevernet men informerer foreldre om det. 

Som mamma selv vil jeg heller at barnehagen sender en bekymringsmelding for mye enn for lite. Det viser bare at de bryr seg om barnet mitt. Har ikke blitt meldt til barnevernet men er heller ikke redd for en eventuell bekymringsmelding.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal altfor mye til før barnehagen melder. 

Anonymkode: 04c52...fde

Okei, så det er enklere for oss foreldre å melde? Jeg har ytret min bekymring for et barn, de ansatte har jo ikke lov til å fortelle meg noe, jeg respekterer jo det, men slik jeg forstod det så virket det på en måte ikke som de delte min bekymring, samtidig som de bekreftet alt jeg utrykte bekymring om. 

Skrevet (endret)
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo om man mistenker vold og overgrep så melder man uten å si fra til foreldre

Endret av Orly
Skrevet
2 minutter siden, Orly skrev:

Jo om man mistenker vold og overgrep så melder man uten å si fra til foreldre

Du så ikke den siste setningen i innlegget..?

• Liker 4
Skrevet

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så det er enklere for oss foreldre å melde? Jeg har ytret min bekymring for et barn, de ansatte har jo ikke lov til å fortelle meg noe, jeg respekterer jo det, men slik jeg forstod det så virket det på en måte ikke som de delte min bekymring, samtidig som de bekreftet alt jeg utrykte bekymring om. 

Det skal ein del mindre til for at foreldre skal kunne melde, ja. Foreldre har ikkje teieplikt og kan melde frå om både større og mindre bekymringar til barnevernet. Helsepersonell og barnehagetilsette kan ikkje melde frå om mindre bekymringar, viss dei da ikkje har samtykke frå foreldre. Når dei vurderer at eitt eller fleire av vilkåra for meldeplikt er oppfylt, skal dei melde frå til barnevernet. (Og viss dei er i tvil kan dei så klart drøfte saka anonymt med barnevernet)

Anonymkode: 5fb58...eb1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ein del mindre til for at foreldre skal kunne melde, ja. Foreldre har ikkje teieplikt og kan melde frå om både større og mindre bekymringar til barnevernet. Helsepersonell og barnehagetilsette kan ikkje melde frå om mindre bekymringar, viss dei da ikkje har samtykke frå foreldre. Når dei vurderer at eitt eller fleire av vilkåra for meldeplikt er oppfylt, skal dei melde frå til barnevernet. (Og viss dei er i tvil kan dei så klart drøfte saka anonymt med barnevernet)

Vi skal informere foreldrene om bekymringsmelding når ikke vold/seksuelle overgrep er bekymringsgrunnen. Men vi trenger ikke foreldrenes samtykke.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Meldar har ingen plikt til å informere foreldre om at melding blir/har blitt sendt, men det er anbefalt at foreldre får beskjed om dette (viss det da ikkje er mistanke om vold/seksuelle overgrep, som du skriv, da skal ikkje foreldre informerast).

Dersom det ikkje er mistanke om alvorlig omsorgssvikt/alvorlige manglar ved omsorgen, men meldar meiner at familien kan ha nytte av hjelpetiltak frå bv likevel, må foreldre samtykke til at det blir sendt melding 🙂

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Lykkeligliten skrev:

Vi skal informere foreldrene om bekymringsmelding når ikke vold/seksuelle overgrep er bekymringsgrunnen. Men vi trenger ikke foreldrenes samtykke.

De treng ikkje samtykke dersom de har vurdert at eitt eller fleire av vilkåra for opplysningsplikt er oppfylt. Men de står ikkje fritt til å melde frå om stort og smått. Dersom det ikkje er mistanke om alvorlige forhold, er det teieplikta som gjeld 🙂

• Liker 1
Skrevet

Det hender at foreldre kommer til meg som lærer for å uttrykke bekymring for et barn i klassen som ikke er deres. Jeg lytter og sier takk for tilbakemelding. Eller røper jeg ingenting. Vi har streng taushetsplikt.

Det er også lite håndfast jeg kan gjøre med denne informasjonen. Jeg kan ikke melde bv på bakgrunn av det andre sier. 

Anonymkode: a8962...fde

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De treng ikkje samtykke dersom de har vurdert at eitt eller fleire av vilkåra for opplysningsplikt er oppfylt. Men de står ikkje fritt til å melde frå om stort og smått. Dersom det ikkje er mistanke om alvorlige forhold, er det teieplikta som gjeld 🙂

Vi melder ikke til barnevernet fordi vi syntes det er gøy. Vi melder fordi vi er regelrett bekymret og vi har meldeplikt. 

Skrevet
Akkurat nå, Lykkeligliten skrev:

Vi melder ikke til barnevernet fordi vi syntes det er gøy. Vi melder fordi vi er regelrett bekymret og vi har meldeplikt. 

Då er vi sannsynligvis einige om slik ca kvar grensene mellom meldeplikt og teieplikt går. 🙂 Eg ser du skriv at barnehagen melder ifrå når foreldre ikkje dekker dei fysiske behova til barnet.

Foreldre som er litt surrete skal jo ikkje risikere å bli melde til barnevernet ut av det blå fordi dei har gløymt nista eller bleiene ein gang eller to. Viss dette derimot er foreldre som stadig lar vere å ta med mat/bleier/kle, og ikkje "skjerper" seg etter å ha fått beskjed gjentatte ganger om at barnehagen ser dette som alvorlig, så vil det jo gå under "alvorlige manglar ved den daglige omsorgen", og bhg har meldeplikt.  For å ta eit eksempel 🙂

• Liker 3
Skrevet

Då er vi sannsynligvis einige om slik ca kvar grensene mellom meldeplikt og teieplikt går. 🙂 Eg ser du skriv at barnehagen melder ifrå når foreldre ikkje dekker dei fysiske behova til barnet.

Foreldre som er litt surrete skal jo ikkje risikere å bli melde til barnevernet ut av det blå fordi dei har gløymt nista eller bleiene ein gang eller to. Viss dette derimot er foreldre som stadig lar vere å ta med mat/bleier/kle, og ikkje "skjerper" seg etter å ha fått beskjed gjentatte ganger om at barnehagen ser dette som alvorlig, så vil det jo gå under "alvorlige manglar ved den daglige omsorgen", og bhg har meldeplikt.  For å ta eit eksempel 🙂

Det er det jeg mener😊 at foreldre glemmer skifteklær/bleier osv en sjelden gang er sånt som skjer de fleste engang i blant. Men om foreldrene glemmer mat, barna går i for små klær, lukter vondt, ikke sender med bleier og dette er «normalen» sender vi bekymringsmelding 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meldar har ingen plikt til å informere foreldre om at melding blir/har blitt sendt, men det er anbefalt at foreldre får beskjed om dette (viss det da ikkje er mistanke om vold/seksuelle overgrep, som du skriv, da skal ikkje foreldre informerast).

Dersom det ikkje er mistanke om alvorlig omsorgssvikt/alvorlige manglar ved omsorgen, men meldar meiner at familien kan ha nytte av hjelpetiltak frå bv likevel, må foreldre samtykke til at det blir sendt melding 🙂

Men om jeg melder som privatperson så har jeg ingen plikt til å informere hverken barnehagen eller foreldrene det gjelder om det? Kan en fremdeles melde anonymt? Er ikke det at det er så farlig at de vet det er meg, men jeg er rett og slett litt redd for hva faren kan finne på dersom han hadde fått rede på hvem som hadde meldt 😕 pluss at jeg er litt redd for at det skal bli en snakkis i barnehagen at jeg har meldt dem.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at de ansatte vet noe du ikke vet. For alt du vet så er barnevernet eller andre hjelpeinstanser allerede innblandet.

Anonymkode: a7400...2bd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...