Gå til innhold

Overgangsstønad, flytte med kjæresten, vikar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Håper jeg skriver på riktig plass. Er det andre som har vært aleine og flyttet sammen med kjæresten som hadde OS og evt jobb i vikarbyrå eller ikke jobb? 

Jeg og kjæresten har snart tenkt og flytte sammen for å gjøre ting litt lettere. Jeg har nettopp fått jobb i bemanningsbyrå, har ingen til å hjelpe med henting av ungene i barnehagen, for jeg har kun min mor som bor et lite stykke unna og han har ikke familie heller. jeg rekker ikke tilbake til når de stenger pga kø. Også kan jeg få flere vakter og ta egentlig alt om vi bor sammen. jeg rekker det nå så lenge jobben er maks 15 min unna men det blir ikke mange vakter. 

Jeg vet at jeg mister overgangsstønaden osv, men da har jeg kun inntekt fra vikarbyrå, barnetrygd og litt barnebidrag. 

Barnehageutgiftene øker jo mye i forhold til hva jeg betaler nå, og jeg er veldig usikker på hvordan det skal gå. Med tanke på vist jeg plutselig ikke får så mange vakter, kan ikke søke om foreldrebetaling, de forventer jo at han skal betale for barnehage utgiftene omtrent og det er helt uaktuelt for hans del. Han betaler sitt og jeg betaler mitt. 

Jeg har jo i tillegg bil, og 2 lån jeg betaler på. Sosialen dekker ikke det, så jeg er bare veldig redd for hvordan det skal gå. Vist jeg bor aleine med dem, så kan jeg ikke jobbe pga jeg ikke er hjemme før som oftest 16:45. Og jeg trenger jobb. hva vist pengene plutselig ikke strekker til? 

Noen som har noen gode råd? :)

Anonymkode: fb784...f6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overgangsstønad har du i max 3 år. Hva gjør du etterpå hvis du ikke klare deg uten det pengene NÅ? 

Du kan har 1år med utvidet barnetrygd hvis du flytte samen med kjæresten. 

Flytte samen betyr ja mindre utgifter for deg alene eller? Mindre leie- og matutgifter, forsikring (innbo) osv. 

Dere kan sette opp ett budsjett og ser hvor mye du med barn alene trenger og hvor mye det koste med kjæresten. 
Trist at penger bestemmer kjærlinghet. 

Anonymkode: 0dce6...211

Skrevet

Er ikke så mye annet du om gjøre enn å skaffe deg fast jobb. Du kan dog sende søknad til kommunen om å få barnehagen dekket; om du får dekt deler av den, eller hele er opp til kommunen. Litt usikker om de da også tar hensyn til din samboers inntekt, men det skader ikke å søke. Det er vel det eneste du kan søke. 
Kan ikke samboeren din være med på å betale barnehagen for en periode? Klar over at det ikke er hans ansvar, men når man velger å flytte sammen med en med barn, så synes jeg jo at man skal samarbeide også om utgifter knyttet til barna. 

Anonymkode: 647db...cd2

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overgangsstønad har du i max 3 år. Hva gjør du etterpå hvis du ikke klare deg uten det pengene NÅ? 

Du kan har 1år med utvidet barnetrygd hvis du flytte samen med kjæresten. 

Flytte samen betyr ja mindre utgifter for deg alene eller? Mindre leie- og matutgifter, forsikring (innbo) osv. 

Dere kan sette opp ett budsjett og ser hvor mye du med barn alene trenger og hvor mye det koste med kjæresten. 
Trist at penger bestemmer kjærlinghet. 

Anonymkode: 0dce6...211

Ja det er jo det. Ja det blir jo mindre husleie og deling på matutgiftene. Jeg har regnet ut at jeg trenger å få jobbet minst 10 vakter på en mnd for å klare det. Men jeg vet ikke hvor mye vakter som er normalt å få, så kanskje jeg bare skal jobbe litt først og se i gjennomsnitt hvor mange vakter jeg har per mnd. 
ja det er veldig trist. Håper jeg får meg en fast jobb etter jeg har fått litt mer erfaring. :) 

ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så mye annet du om gjøre enn å skaffe deg fast jobb. Du kan dog sende søknad til kommunen om å få barnehagen dekket; om du får dekt deler av den, eller hele er opp til kommunen. Litt usikker om de da også tar hensyn til din samboers inntekt, men det skader ikke å søke. Det er vel det eneste du kan søke. 
Kan ikke samboeren din være med på å betale barnehagen for en periode? Klar over at det ikke er hans ansvar, men når man velger å flytte sammen med en med barn, så synes jeg jo at man skal samarbeide også om utgifter knyttet til barna. 

Anonymkode: 647db...cd2

Takk for svar. Jeg kan høre med dem, men de har jo de inntektsgrensene. 
ja du sier jo noe der. Han har nok råd til det, men han betaler barnebidrag for sitt eget barn også. Og han er veldig på det at hans er hans og mitt er mitt. Kan jo være bidraget fra faren blir høyere når jeg må betale for full bhg plass? Jeg vet ikke. Skal ikke være lett. 

ts

Skrevet

Hvis dere flytter sammen, blir han sett på som forsørger for barnet. Det er derfor du mister OS. Men er HAN klar over det, siden han er så opptatt av ditt og mitt?? Vil han egentlig flytte sammen, eller er det fordi du synes det er mest praktisk?

Spør litt harde spørsmål her, for han virker ikke særlig klar for å ta på seg ansvar for en familie....

Anonymkode: 2d8f9...a2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...