AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Dette er mulig en litt rar problemstilling, men er litt nysgjerrig på hvordan dere gjør det i praksis. Vi ble foreldre for første gang i år og da er det på høy tid å begynne å feire julaften sammen 🙈 Vi har begge våre foreldre i nærheten og de ønsker alle å feire med oss. Vi tenker i utgangspunktet annethvert år. Jeg jobber turnus og julaften kveld ca hvert 3 år, men det varierer. Så annethvert år går ikke i praksis. Vi kan heller ikke invitere alle hjem til oss da vi ikke har plass sånn som vi bor nå. Hvordan løser dere det på best mulig måte? Anonymkode: 8b48b...d40
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Kommer deres respektive foreldre overens? Er det søsken etc med/uten familie inne i bildet? Når jeg var liten feiret vi ofte alle sammen hos en av besteforeldre-parene, og vi ble ganske mange med alle tanter og onkler, men alle de voksne bidro med matlaging etc så det var veldig koselig. Foreldrene og onkler/tanter hadde ikke plass til alle, men det hadde altså besteforeldrene. Vet ikke om dette kunne vært aktuelt for dere eller om alle kunne tenke seg jul sammen, men det går jo an å spørre hvis det er noen dere vet har plass og det føles innafor. Anonymkode: 4c3c4...e05 4
Mango Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Foreldrene til meg og samboer er gått fra hverandre, og bor alle i forskjellige deler av landet. Vi prøver å feire jul hos alle hver sin gang. Jobber i tillegg turnus, så er ikke alltid det lar seg gjøre, blir fort 5-6 år før vi får tatt "runden".
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Er det ingen av dere som har søsken som påvirker kabalen? Jeg har vokst opp med foreldre (onkler/tanter) som jobber turnus. Det betyr at annethvert år ikke fungerer helt. Men det er en utgangspunkt, som i år betyr at min far ikke får feiret med familie, og da er det ikke oss farmor er med i år, så i år feirer nok mamma med min bror og sine foreldre. Usikker på om vi feirer med dem eller svigers, planen var svigers, men korona. Anonymkode: d06e6...03a 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Her inviterer vi til å feire sammen, på et eller annet vis. I fjor var første julen vi gjorde det med barn, vårt på 1 og svigebror sine på 5 og 8. Da spiste vi julemiddag hos svigers, før alle dro hvert til sitt for litt avslapping og kostymeskifte, før vi møttes hos oss. Vi har to store stuer "i ett", så det er egentlig kun her det er plass til alle under gaveåpning. Men det var også fordi det var praktisk for oss med en 1 åring som skal legges til en OK tid. Her bor vi alle maks 3-4 minutter unna hverandre da, så det var enkelt å gjøre det slik. Anonymkode: 52400...cdc
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 Glad jeg er ferdig med jula, droppa den for 10år siden. Anbefales. For et styr mange lager av dette tullet. Anonymkode: d5778...165 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Planlegger fra år til år. Vi jobber begge turnus og derfor er det alltid en av oss på jobb på julaften. Anonymkode: 7c81d...e58 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glad jeg er ferdig med jula, droppa den for 10år siden. Anbefales. For et styr mange lager av dette tullet. Anonymkode: d5778...165 Åh, ja det var jo til deg denne tråden! Anonymkode: 52511...09a 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 Vi er stor familie. Vi tar annenhvert år hos min familie og hans familie. Mine foreldre er skilt. Slik gjør mine søsken og hans søsken også, slik at når vi feirer med min familie feirer søskene hans med partners familie. På denne måten er vi alltid sammen 😅👍 Mtp at foreldrene mine er skilt så gjør vi det slik: År 1 - samboers familie År 2 - min mor År 3 - samboers familie År 4 - min far. Anonymkode: 8e434...b73 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er stor familie. Vi tar annenhvert år hos min familie og hans familie. Mine foreldre er skilt. Slik gjør mine søsken og hans søsken også, slik at når vi feirer med min familie feirer søskene hans med partners familie. På denne måten er vi alltid sammen 😅👍 Mtp at foreldrene mine er skilt så gjør vi det slik: År 1 - samboers familie År 2 - min mor År 3 - samboers familie År 4 - min far. Anonymkode: 8e434...b73 Og ja, jeg jobber innimellom i julen, men hele kabalen skal ikke ødelegges av det 👍 blir det jobbing en jul, så passer vi heller på å spise middag sammen i romjulen. Anonymkode: 8e434...b73 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er mulig en litt rar problemstilling, men er litt nysgjerrig på hvordan dere gjør det i praksis. Vi ble foreldre for første gang i år og da er det på høy tid å begynne å feire julaften sammen 🙈 Vi har begge våre foreldre i nærheten og de ønsker alle å feire med oss. Vi tenker i utgangspunktet annethvert år. Jeg jobber turnus og julaften kveld ca hvert 3 år, men det varierer. Så annethvert år går ikke i praksis. Vi kan heller ikke invitere alle hjem til oss da vi ikke har plass sånn som vi bor nå. Hvordan løser dere det på best mulig måte? Anonymkode: 8b48b...d40 Vi bytter annenhvert år, ett år med hans familie neste min. Jeg jobber turnus, er ikke alltid jeg kan bli med - men da feirer vi dagen før/etter. Anonymkode: abc1f...97c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 Min manns og jeg har to barn, og både hans og mine foreldre er fortsatt gift. Så i utgangspunktet kunne vi vært annenhvert år hos hans familie, og annenhvert år hos mine. Men det skulle ikke mange julefeiringene til før vi innså at vi heller ville feire "alene", dvs bare oss fire. Vi har sammen skapt noen flotte tradisjoner basert på hva vi fire ønsker, og slipper å forholde oss til alle andres ønsker for jula. Hver jul blir alltid hakket koseligere enn den forrige, og vi ser mer og mer frem til de tradisjonene vi har skapt. Så jeg kan nok ikke komme med noen gode tips på hva slags turnus man skal kjøre, men jeg fremsnakker gjerne kjernefamiliejulefeiring😁 Anonymkode: 7af00...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #13 Skrevet 4. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ingen av dere som har søsken som påvirker kabalen? Jeg har vokst opp med foreldre (onkler/tanter) som jobber turnus. Det betyr at annethvert år ikke fungerer helt. Men det er en utgangspunkt, som i år betyr at min far ikke får feiret med familie, og da er det ikke oss farmor er med i år, så i år feirer nok mamma med min bror og sine foreldre. Usikker på om vi feirer med dem eller svigers, planen var svigers, men korona. Anonymkode: d06e6...03a Jeg har en enslig søster som feirer med mamma og pappa. Han har to søsken, et hjemmeboende og et med familie som kjører annenhver år. Ikke bare bare med denne kabalen 😅 Takk for alle innspill 😊 Anonymkode: 8b48b...d40
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #14 Skrevet 4. oktober 2020 Feirer annethvert år hos foreldrene våre. Når jeg jobber jul så er det han og barnet, så kommer jeg når jeg er ferdig på jobb. Jobber annenhver jul, det er julen vi er hos hans forledre (for de bor i samme by). Og ser de mest ellers. Hvor langt unna bor dere begge foreldrene deres? Om vi hadde bodd langt unna begge hadde det blitt: Jul 1 hos svigers Jul 2 hjemme hos oss (bare mannen og barnet) jul 3 mine foreldre jul 4. Hjemme hos oss F.eks. Mannen og baby er jo kjærnefamilien, så er jo bare kos å ha en intim julefeiring. Man MÅ ikke feire med øvrig familie liksom. Anonymkode: d2108...6f8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #15 Skrevet 4. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Glad jeg er ferdig med jula, droppa den for 10år siden. Anbefales. For et styr mange lager av dette tullet. Anonymkode: d5778...165 Glad jeg ikke har ett så tomt liv at jeg dropper alt av tradisjoner og høytiden rundt jul. Anonymkode: 668e9...257 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #16 Skrevet 4. oktober 2020 Ordne vaktbytte med noen som ikke har barn og ikke har vært så heldig å få vakt på helligdagene? Klager for min del aldri på helligdagsvakter, ekstra penger det. Anonymkode: 9d189...f42
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #17 Skrevet 4. oktober 2020 50 minutter siden, AnonymBruker said: Min manns og jeg har to barn, og både hans og mine foreldre er fortsatt gift. Så i utgangspunktet kunne vi vært annenhvert år hos hans familie, og annenhvert år hos mine. Men det skulle ikke mange julefeiringene til før vi innså at vi heller ville feire "alene", dvs bare oss fire. Vi har sammen skapt noen flotte tradisjoner basert på hva vi fire ønsker, og slipper å forholde oss til alle andres ønsker for jula. Hver jul blir alltid hakket koseligere enn den forrige, og vi ser mer og mer frem til de tradisjonene vi har skapt. Så jeg kan nok ikke komme med noen gode tips på hva slags turnus man skal kjøre, men jeg fremsnakker gjerne kjernefamiliejulefeiring😁 Anonymkode: 7af00...eb7 Gud som jeg håper mine barn ikke møter enn som deg! Her kunne jeg aldri ha tenkt at jeg noen gang aldri skulle få feire jul sammen med mine barn som har vokst opp og fått sine egne. Om ikke de til oss, til de da. Koselig for deres gamle foreldre til å må feire jul helt alene, etter alle årene de lagde koselig stressende jul til dere. Anonymkode: 93f56...938 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #18 Skrevet 4. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ordne vaktbytte med noen som ikke har barn og ikke har vært så heldig å få vakt på helligdagene? Klager for min del aldri på helligdagsvakter, ekstra penger det. Anonymkode: 9d189...f42 Hadde det bare vært en mulighet. På min arbeidsplass vil alle ha fri på julaften, barn eller ei. Så det må rulleres. Som sykepleier får jeg ikke bytte med hvem som helst heller. Anonymkode: 8b48b...d40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå