Gå til innhold

Hva slags hekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal plante hekk inn mot naboen, og jeg klarer ikke finne ut hva vi skal velge. Synes tuja er kjedelig, skulle gjerne hatt noe som blomstrer litt men som fortsatt er litt tett og gir litt privatliv. Trenger ikke noe heldekkende, men bare følelse av å separere tomtene. Tips?

Anonymkode: 9d3a0...48c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aronia/svartsurbær! Fine blomster, fine blader, blir høy og står og tett, og nydelige høstfarger :)

• Liker 3
Skrevet

Brudespirea eller rosespirea.

Anonymkode: 7aebf...7f7

Skrevet

Rhododendron.

Roser.

Buskmure.

Anonymkode: ec94a...367

Skrevet

Og syrin eller sjærsmin!

Anonymkode: ec94a...367

Skrevet
2 hours ago, Mhmjadda said:

Aronia/svartsurbær! Fine blomster, fine blader, blir høy og står og tett, og nydelige høstfarger :)

Enig med deg.

Den trenger heller ikke å trimmes og bærene kan brukes til å lage saft/likør.

Anonymkode: 742d8...9af

• Liker 1
Skrevet

Aronia, har det selv. 2,5 år gammel og står nå i de vakreste høstfarger. Over 1,5 m høy nå.

Anonymkode: 45792...ef7

• Liker 1
Skrevet

Hva med liguster:)

Anonymkode: 290ef...634

Skrevet

Jeg ville ikke hatt noe med bær. Dumt om man får barn/naboen får barn, og det blir problemer med å få ungen til å ikke spise dem.. (hilsen en som har nabo som plantet hekk-med-bær og nå må vokte ungen som en hauk hver gang vi er ute.)

Anonymkode: 785ba...f88

Skrevet

Aronia/svartsurbær er i ferd med å bli den nye thujaen. Den som aalle har. Bare at den er mye dyrere, vokser seinere og er løvløs og stygg om vinteren. 
Bæra smaker piss. 

Thujaen er fin hele året, vokser kjapt, krever lite stell, rimelig i innkjøp og isolerer godt innsyn og lyd. Ja - det er kjedelig - men hvis hekken er det som er spennende i hagen din så har du en jobb å gjøre. 

Anonymkode: fbbd7...de3

Skrevet

Googlet litt rundt aronia. Den ser veldig pen ut, men leste noen steder at den sprer seg veldig og tar over hagen helt?

Liguster så jo Ok ut. Men likte brudespirea best!

Skrevet

Brudespirea blomstrer kort og er stygg ellers. Aronia sprer seg ikke nei.

Hva med bøkehekk? Vil du ha vintergrønn eller er ikke det så farlig?

Skrevet

Eller jeg ser nå at du vil ha blomstrende hekk, mange fine spireahekker. Men ville ikke valgt brudespirea. 
Hilsen anonym rett over.

Skrevet

Jeg skal ha barlind eller laurbærhegg i min hage :) fraråder bøk med mindre du er veldig glad i å koste løv på høsten, de bladene havner overalt her hos meg hvor mange naboer har bøk.

Anonymkode: 51e63...896

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Googlet litt rundt aronia. Den ser veldig pen ut, men leste noen steder at den sprer seg veldig og tar over hagen helt?

Liguster så jo Ok ut. Men likte brudespirea best!

Brudespirea er noe drit som hekk. Mine foreldre hadde det, og priste seg lykkelig den dagen de kvittet seg med den igjen. 

Den blomstrer, men det er kun en veldig kort stund. Så blir den brun og stygg. Den blir også svær, som i at den henger utover, og tar forferdelig mye plass utover til slutt. Vil ikke anbefale den. 

Anonymkode: 785ba...f88

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aronia/svartsurbær er i ferd med å bli den nye thujaen. Den som aalle har. Bare at den er mye dyrere, vokser seinere og er løvløs og stygg om vinteren. 
Bæra smaker piss. 

Thujaen er fin hele året, vokser kjapt, krever lite stell, rimelig i innkjøp og isolerer godt innsyn og lyd. Ja - det er kjedelig - men hvis hekken er det som er spennende i hagen din så har du en jobb å gjøre. 

Anonymkode: fbbd7...de3

Nå sa jo TS at hekken ikke trenger å være heldekkende, så at svartsurbæren ikke har løv om vinteren er sikkert ikke så farlig. Den har jo flotte høstfarger og bærene er supersunne.

Hvis man ikke er flink til å trimme thujahekken, så blir den fort et sørgelig syn. Det er ikke sikkert at det er mulig å få den fin igjen heller.

Hvis man på død og liv skal ha Thuja, så er Smaragd absolutt penest og mest lettstelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...